blog

/

Strategi

/

0 min read

Ugens recap på søgemaskinen - uge 13/14 (2024)

Du får her din oversigt over de vigtigste opdateringer fra søgemaskinen, så du kan holde din SEO strategi kompetitiv. Velkommen til uge 13 + 14.

Velkommen til ugens recap - det første efter påske - hvor vi bl.a. skal gennemgå spændende nyt inden for struktureret data, en ny version af ChatGPT samt indblik i Search Generative Experience. Vi giver dig her et overblik.

Google tilføjer struktureret data for 3D-modeller

Google har introduceret en ny "3DModel" markup-type til sine strukturerede produktdata, hvilket muliggør en forbindelse mellem 3D-modeller og produkter via "subjectOf"-property.

3d model struktureret data

Denne opdatering er rettet mod at forbedre synligheden af produkter på hjemmesider ved at inkorporere 3D-modeller, hvilket kan være til gavn for merchants verden over.

Selvom det endnu ikke er klart, om dette vil føre til nye typer af rich results i search, kan tilføjelsen forbedre, hvordan produkter vises og forstås af Google, hvilket potentielt kan påvirke søgeresultater.

Noget der kun giver mening i takt med, at mennesker i dag ønsker at kunne tilgå produkter og information i flere formater.

Google tester ny AI chat-funktion

Google beta-tester en AI chat-funktion, kaldet Side Panel Chat, på sine udvikler-sider for at besvare spørgsmål om SEO, strukturerede data og ranking dokumentation.

Denne funktion, som kun er tilgængelig via desktop og kræver en Google Developer Profile, giver personificerede svar baseret på brugerens profil, som inkluderer elementer som achievements og badges.

side panel chat dokumentation

Selvom målet er at give relevant information, kan AI'ens svar til tider være tvivlsomme, og brugere opfordres derfor til at give feedback for at forbedre denne. Chatten er yderligere begrænset til emner inden for udvikler-dokumentation.

OpenAI lancerer 'åben' version af ChatGPT

OpenAI har lanceret en version af ChatGPT, der kan bruges uden at tilmelde sig eller logge ind, hvilket gør den lige så tilgængelig som en søgemaskine. Dette skridt er en del af en større indsats for at gøre AI-teknologier mere tilgængelige for offentligheden.

åben chatgpt version

Den gratis service indeholder meget af funktionaliteten fra den tidligere version, men mangler funktioner som eksempelvis at kunne se chat-historik. Udviklingen rejser samtidig spørgsmål om potentialet til at udfordre traditionelle søgemaskiner ved at gøre information mere universelt tilgængeligt.

Ny SGE undersøgelse giver indblik i fremtiden

Vi slutter af med en undersøgelse fra analyse-værktøjet Authoritas, som har kigget på potentiel disruption af brands og klassiske søgeresultater ved integreringen af Search Generative Experience forkortet til SGE.

SGE kan nemlig fremover have en betydelig impact på brands synlighed og organisk trafik, da test-undersøgelser viser, at klassiske resultater vi kender i dag, kan falde mere end 1.200 pixels, når generative svar udvides.

Undersøgelsen fandt yderligere ud af, at 62% af SGE-links kommer fra domæner udenfor den klassiske top 10, vi kender i dag. Noget der derfor lægger op til, at virksomheder bredt skal forberede sine SEO strategier til disse typer af resultater, som forventes at blive en del af Google universelt i 2024.

SGE analyse

Eksempel fra en SGE analyse

I Bonzer har vi selv kørt undersøgelser med Authoritas, hvor vi ser flere af de samme tendenser. Dette betyder dog ikke, at virksomheder nødvendigvis vil tabe trafik, hvis man er godt forberedt og optimeret.

Det man her skal forstå er, at når et generativt svar aktiveres, vil search intent typisk brede sig ud til at være mere informativt og kommercielt undersøgende end de klassiske resultater.

Her ser vi i undersøgelserne, at de virksomheder, der i dag har formået at bygge informativt og vejledende indhold op omkring sine produkter - og med perspektiver fra brugere - er dem, som både performer i dag samt når SGE resultater rulles ud.

Dette kan derfor også oversættes til, at man som virksomhed skal følge E-E-A-T retningslinjerne i hele sin SEO strategi.

Takeaways og anbefalinger

Google fortsætter sit store togt på muligheder med struktureret data. Noget der som merchant derfor er vigtigt at tage ind, hvis man kan benytte disse. Især 3D-modeller bliver interessant at følge i den kommende tid, da søgeresultaterne bliver fyldt med flere og flere indholds-formater.

Yderligere lægger ChatGPT's 'åbne' version op til en større konkurrence med søgemaskiner, da de gør informationen mere tilgængelig. Dog skal man dog stadig huske forskellen mellem dem og en reel søgemaskine som Google.

Til sidst bliver det spændende at følge Googles løbende tests af værktøjer som Side Panel Chat og mest af alt SGE teknologien. En teknlogi som eksperter verden over forventer bliver integreret snart, og som kommer til at have en stor impact på search. Derfor anbefales det, at man kommer i gang med at arbejde med det allerede nu, så man ikke mister essentiel trafik fra Google.

Har du brug for sparring og vejledning til at arbejde med SGE og andre af de ovenstående opdateringer? Så er du også velkommen til at række ud til Bonzer. Som et specialiseret SEO bureau, optimerer vi dagligt virksomheders positionering, så de står stærkest muligt på søgemaskinen.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover har han også undervist i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.