blog

/

Strategi

/

0 min read

Ugens recap på søgemaskinen - Uge 11 (2024)

Hver uge giver vi dig oversigten over de vigtigste nyheder fra søgemaskinen, så din SEO strategi kan holde sig forrest i konkurrencen. Velkommen til uge 11.

Velkommen til uge 11, hvor vi bl.a. skal se, hvad Googles Core Update har haft af indflydelse so far, den nyeste tilføjede Core Web Vital og en ny feature i Google Business Profiles. Vi giver dig her et overblik.

Status på Googles core update

Vi starter hvor vi slap i sidste uge, hvor vi kunne annoncere Googles nye core update. En opdatering som både er stor, og som forventes at tage en måned at rulle ud. Da vi nu snart er halvvejs, kan vi derfor dele lidt af det, som opdateringen har vist indtil videre.

Googles core update har nemlig allerede nu resulteret i af-indekseringen af hundredvis af hjemmesider, hvilket signalerer betydelige forandringer i søgeresultaterne. Denne opdatering har påvirket forskellige hjemmesider på tværs af forskellige brancher og forårsaget svingninger i synlighed og trafik, som derfor også risikerer at miste en del omsætning på kort tid.

En stor fællesnævner af dem, som især har mistet meget synlighed, er sider med tyndt indhold eller AI-genereret spam.

Hjemmesider, der oplever af-indeksering, bør især vurdere sit indhold og måden ens linkprofil er bygget op for at identificere potentielle problemer.

Google råder yderligere virksomheder til at fokusere på at levere indhold af høj kvalitet og forbedre brugeroplevelsen for at vedligeholde eller genvinde sine resultater.

Opdateringen understreger derfor vigtigheden af at holde sig informeret på Googles retningslinjer og algoritme, hvilket ens SEO strategi skal stemme overens med.

Google har i forlængelse været ude at sige, at de prioriterer at crawle kvalitetsfuldt indhold oftere, hvilket derfor er den bedste måde at arbejde med sit crawl budget på.

'INP' som aktiv Core Web Vital

Google Search Console har i ugens løb fået introduceret den nye Core Web Vital metrik, "Interaction to Next Paint" (INP). INP måler forsinkelsen mellem brugerinteraktioner og hjemmesiders responsivitet og fokuserer derfor på performance basereret på et domænes brugeroplevelse.

inp tidslinje

Virksomheder kan derfor bruge denne metrik til at identificere og adressere forsinkelser, der påvirker hjemmesides tilgængelighed og heraf performance i søgeresultaterne.

Forbedring af INP involverer optimering af scripts, minimering af render-blocking resources og prioritering af vigtige sideelementer. Tilføjelsen af INP giver hermed samlet virksomheder værdifulde indsigter til at forbedre hjemmesidens performance og brugeroplevelse.

I forlængelse har Google netop i sin dokumentation understreget, at Core Web Vitals bruges i deres ranking system. Så sørg for at dette spiller, hvis du vil have dit indhold helt frem i søgeresultaterne.

Google har annonceret, at de vil fjerne sin “Add Me to Search” feature i april. En funktion der tillod brugere at oprette en form for virtuelle visitkort. Trods indledende entusiasme har lavt engagement ført til, at denne feature nu fjernes.

add me to search opdatering

Funktionen sigtede mod at forbedre personlig tilstedeværelse online, men formåede ikke at få fodfæste. Brugere kan dog stadig styre sin search appearance gennem Googles andre funktioner som knowledge panels og People Cards.

Google råder nu brugere til at opdatere deres virtuelle kort, før det helt fjernes. Ændringen afspejler Googles fortsatte bestræbelser på at strømline sine søgefunktioner og prioritere funktioner, der faktisk har reel brugerengagement.

Google integrerer sociale signaler til Google Business Profiles

Vi slutter af med en ny og relevant opdatering fra Google. For Google Business Profiles vil nu vise links og indlæg fra virksomheders sociale medier, hvilket integrerer forskellige platforme for at forbedre virksomheders synlighed.

sociale medier links til google business profiles

Denne funktion giver virksomheder mulighed for at vise realtidsopdateringer, tilbud og begivenheder direkte på deres profiler. Det øger brugerengagement og giver kunderne opdateret information om virksomheder.

Med denne integration kan virksomheder derfor optimere sin online tilstedeværelse ved at administrere flere platforme inden for en Google Business-profil.

Skridtet er i overensstemmelse med Googles mål om at gøre sin platform til et centralt stoppested for brugere, der søger information om lokale virksomheder.

Du kan læse mere om det nye tiltag her.

Takeaways og anbefalinger

Ugen der gik har givet os indsigt i, hvad Google ønsker at fjerne fra søgemaskinen med sin marts core update. Indhold der er tyndt og som tydeligt fremstår som AI-spam, mister placeringer og trafik.

Omvendt ser vi mere og mere indhold, der generelt følger E-E-A-T - og hermed skaber værdi for sin målgruppe - komme længere frem. Men det er stadig for tidligt at gøre endeligt konklusion på opdateringen.

Derudover kan vi også se, at Google selv må rydde op i værktøjer og indhold, som resultat af manglende engagement som med en feature som 'Add Me to Search'.

Afslutningsvis er det interessant, at Google nu selv understøtter flere sociale signaler i Google Business Profiles. Dette understøtter i hvert fald deres fokus på at inddrage flere sociale signaler og forbinde search med de mange profiler.

Ønsker du at vide, hvad disse opdateringer kan betyde for netop din virksomhed? Så kan du også række ud til os i Bonzer. Som specialiseret SEO bureau hjælper vi hver dag virksomheder med at omsætte opdateringer til resultater på søgemaskinen.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.