PageRank

Google PageRank er en algoritme udviklet af Googles grundlæggere, Larry Page og Sergey Brin, i 1997. PageRank bestemmer rangeringen af dit website ved at analysere antallet og kvaliteten af links, der peger på din side. Jo flere og jo mere autoritative links din side har, desto højere rangeres den alt andet lige i Googles søgeresultater.

Hvordan fungerer PageRank?

PageRank fungerer ved at tildele en værdi til din side, baseret på links fra andre sider. Det er en iterativ proces, hvor sider, der modtager links fra andre link-stærke sider, opnår en højere PageRank. PageRank-formlen indeholder en “damping factor,” som reducerer værdien af links baseret på deres placering i linkkæden.

Hvordan bruges PageRank i dag?

Selvom den oprindelige PageRank-algoritme ikke længere anvendes i sin oprindelige form, er princippet stadig en central del af Googles algoritme. PageRank bidrager stadig til at bestemme, hvilke sider der er mest autoritative, og bruges som en del af Googles bredere vurdering af en sides troværdighed og relevans. Dog har Google med flere Core Updates lagt stor vægt på, at du som hjemmesideejer opfylder E-E-A-T for at sikre, at du når til tops i Googles søgeresultater.