Privatlivspolitik
Privatlivspolitik

Ny Google opdatering ‘BERT’ – Den vigtigste i 5 år

Udgivet d. 28. oktober 2019 af Thomas Bogh ・ 3 min read

Ny Google opdatering ‘BERT’ – Den vigtigste i 5 år

Google har annonceret, hvad de selv kalder for den vigtigste opdatering i fem år. Opdateringen går under navnet ‘BERT’, og ligger til at påvirke 10% af søgeresultaterne. Men hvad er BERT, og hvad betyder det for din virksomhed? Dette sætter vi svar på her.

Hvad er Google BERT opdateringen?

BERT opdateringen blev officielt annonceret 24. oktober, 2019, hvor den herfra er begyndt at køre igennem det digitale landskab.

BERT står for “Bidirectional Encoder Representations from Transformers”, og bygger på at forstå søgninger bedre end nogensinde. Fokus ligger i denne omgang på content, hvor Google med den nye opdatering søger at ramme search intent endnu bedre. 

I stedet for kun at se på brugernes søgning ord for ord, tillader BERT at Google ser på hele sætningers sammenhæng og dermed leverer mere korrekte søgeresultater. Hermed leverer Google det, som brugeren netop ønsker at finde.

I sin annoncering kom Google med et par eksempler. Her viser Google, hvordan søgeresultatet ændrer sig ved opdateringen, når en bruger leder efter information om at rejse til USA i stedet for fra USA:

google opdatering

Hvad betyder det for SEO?

En af de vigtigste ting at kigge efter er som udgangspunkt, om man oplever fald eller stigninger i sin trafik de næste par dage.

Det gode ved opdateringen fra et SEO synspunkt er, at det ikke er en algoritme som straffer nogen. Det er kun med henblik på at forstå søgningerne bedre. Den bedste måde at imødekomme opdateringen er derfor ved at have content, som besvarer de spørgsmål eller søgninger, som kommer fra målgruppen.

Det forventes, at de sider som har brugervenligt og velskrevet content (og meget af det), er dem som vil få mest ud af opdateringen.

Dette skal du gøre, hvis du oplever fald i trafik

Ser du et fald i din trafik, anbefales det ikke at lave nogle store ændringer, før opdateringen har ‘lagt sig’. Google har nemlig historik for at lave opdateringer, som nogle gange godt kan få en justeret effekt efter noget tid.

Oplever du stadig et fald i trafikken et par uger efter en opdatering, er der en række ting at gøre. Her bør man:

  1. Identificere de søgninger og/eller keywords som har medført et fald i trafikken
  2. Se på hvad der ranker nu (anden content type, vinkel eller andet spørgsmål der besvares?)
  3. Opdater content eller lav noget helt nyt

Ser du stigninger eller fald?

Ser du stigninger eller fald i din trafik, så send det ind til os. Så undersøger vi det og kommer med et bud på, hvad det kan skyldes, og hvad der skal til for at løfte trafikken igen.

Vil I gerne have flere kunder via Google?

Bliv klogere på online marketing