En metatekst er defineret som en 160 ord lang beskrivelse, der beskriver det content, en side indeholder. Det kan både være på Google og Facebook, og derfor skal din beskrivelse bestemt være fangende, hvis du vil drive brugeren ind på din side.

Et eksempel på en metatekst fra Google:

Metateksten, som her kommer fra Moz, beskriver altså meget tydeligt, hvad de kan hjælpe dig med. Den fanger brugerens interesse, og den har en perfekt længde.

Sådan starter du

Din sidetitel og din metatekst er brugerens førstehåndsindtryk og initiativ til at klikke videre (Click Through Rate) til din hjemmeside. Google vægter en god CTR højt på deres SERP (Search Engine Results Place), som er den side, du bliver dirigeret ind på, når du har søgt på et bestemt ord. Det betyder således, at du vil opnå en højere placering igennem en god CTR, som skabes på baggrund af din sidetitel og metatekst.

135-160 ord

- Er det optimale. Der er ikke noget rigtigt eller forkert imellem dette. Det kommer også an på, hvad Google tilføjer til søgeresultat, og hvor meget de viser. Et eksempel på det kan være, at Google tilføjer en dato til din artikel - så vil dine antal ord forøges.

Call-To-Action

Dette hænger sammen med at få din CTR til at stige - Du bør i din metatekst invitere til at brugeren skal klikke videre. Det er din salgstekst, hvor dit produkt er linket, og ikke dit produkt på siden. Du kan invitere ved at skrive “læs mere, få det nu, lær mere” eller noget helt fjerde!

Din metatekst skal matche indholdet i det, du linker til!

Dette er vigtigt, da du kan risikere at blive “straffet” af Google for en metatekst, der er for lokkende. Din metatekst skal derfor stemme overens med dit content på hjemmesiden. I forhold til at blive “straffet” af Google, menes der, at de kan sætte dit opslag bagerst i køen på en af de sidste sider.

Keyword

Din metatekst og titel bør indeholde det keyword, du bruger i din tekst. Formår du det, vil Google bøje sig mere for at bruge din metatekst og derfra highlighte det, når brugeren søger på det.

Slutteligt skal du stræbe efter at gøre din metatekst unik. Du skal derfor passe passe på med at duplikere teksten! Jeg tillader mig også at henvise til vores SEO E-bog, hvor du kan læse mere om blandt andet metatekst men også om sidetitler. 

Jeg håber, at det kan hjælpe dig i gang med din metatekst. Den har altså alligevel stor betydning! Du kan altid kontakte mig, hvis du har kommentarer eller spørgsmål på dp@bonzer.dk.

Læs  Hvad er et SSL certifikat?