Opdateret 31. marts 2021 af Christoffer Heisel

8 SEO fejl som påvirker den organiske trafik til din hjemmeside

8 SEO fejl som påvirker den organiske trafik til din hjemmeside

Der kan være mange grunde til, at din side falder i rankings eller trafik. Alt fra problemer med content på din side til de mere tekniske problemer og off-page SEO. 

Der er mange ranking faktorer i SEO. Sammenlagt er der faktisk over 200 faktorer på Google, hvis man spørger flere af verdens eksperter. Der er altså en masse forskellige ting, man kan tage fat i og tage højde for i sit arbejde med SEO.

Det betyder også, at der er en masse fejl du kan begå, som kan have fatale konsekvenser for din sides trafik og placeringer på Google.

Derfor har vi samlet de 8 mest almindelige fejl man kan begå, når man kaster sig ud i SEO selv.

1. Din side er ikke blevet opdateret i lang tid

Regelmæssige opdateringer af dit website er afgørende for at forblive konkurrencedygtig på Google.

Hvis din hjemmeside ikke bliver opdateret med indhold, links eller lignende, vil du sandsynligvis ikke kunne vækste i organisk trafik.

For at holde din side opdateret kan du gøre noget så simpelt som at blogge løbende (i fast format). Dette er særligt relevant for dig, hvis du ikke har gjort det store ud af din blog på det seneste.

Hvis du kun laver indlæg til din blog lejlighedsvis, er det risiko for, at du ikke har det nødvendige blogindhold til at generere de nødvendige indgående links til din side, som i sidste ende er det, der holder dig relevant i din niche.

Du kan finde ud af, hvilken type indhold dine konkurrenter skaber, for at holde sig i toppen af SERP’en, ved at lave en konkurrentanalyse.

Bare det, at du opdaterer din side og holder den frisk er et vigtigt signal at sende Google. Det viser, at du går op i at lave relevant, nyt og godt indhold til dine brugere.

2. Dine blogindlæg er blevet irrelevante

Det er selvfølgelig også vigtigt at opdatere sine eksisterende blogindlæg, så de hele tiden er relevante.

Hvis du ikke foretager nogen ændringer i dit indhold, kan det nemlig stå i vejen for dine muligheder for at rangere og drive trafik ind på din side.

Det er særligt vigtigt i konkurrenceprægede nichemarkeder at opdatere sit content regelmæssigt for at holde sig i toppen af Google, ellers vil din side simpelthen blive anset som værende irrelevant og forældet.

Blogindlæg på Turis.app

Ovenstående billede er et eksempel på, hvordan et blogindlæg på Turis.app er blevet opdateret, for at holde sig relevant og dermed forblive i toppen på Google.

Hvordan opdaterer man sit content?

Når du opdaterer dit content kan du bruge følgende råd:

  • Skriv content, der lever op til søgehensigten for et søgeord. Gør det levende, lækkert og interaktivt.
  • Hold løbende øje med din side. Får den mere trafik? Hvor lang tid bliver dine brugere på siden? Klikker de videre? Brug Google Analytics til at måle og holde øje.
  • Opdater eller slet indhold, der ikke får trafik. Der er ingen grund til at beholde gammelt og tyndt indhold. Dine brugere gider ikke læse det, og det sender et negativt signal til Google. 

3. Robots.txt er opsat forkert

Som SEO konsulent er forkert opsætning af robots.txt en af de mest almindelige tekniske fejl, man støder på. Hvis man ikke er forsigtig, kan denne fil have fatal indvirkning på ens rankings på Google.

En robots.txt-fil fortæller søgemaskine-crawlere, hvilke sider eller filer crawleren kan eller ikke kan anmode om fra ens websted. Dette bruges hovedsageligt til at undgå at overbelaste et website med anmodninger. 

Skriver man eksempelvis “Disallow: /” øverst i en robots.txt-fil vil søgemaskiner stoppe gennemgangen og indekseringen af hele webstedet, hvilket vil føre til massive fald i trafik.

Savner I overblik over jeres SEO-situation? Så start med en gratis analyse og gennemgang af jeres side her!

4. Din side har mistet indgående links

Hvis du har et fald i trafikken, kan du kontrollere og sikre dig, at du ikke har mistet indgående links.

Backlinks – altså hvor mange andre sider, der linker til din – er en af de ultimative ranking faktorer. Det er det, fordi et link er en virtuel anbefaling. Det er en anden side, der peger på din og siger god for den.

Links til L&B
Mistede og genvundne links for Lund&Bendsen

Det er vigtigt at skaffe alle de links tilbage, som man taber over tid, så ens side ikke mister værdien af de indgående links.

Sådan arbejder du med links

Når du arbejder med linkbuilding, herunder at genvinde tabte links, handler det både om kvantitet og kvalitet. Det kræver to ting:

  1. At du har indhold, der er værd at linke til.
  2. At du arbejder proaktivt for at skaffe de links.

Læs mere om linkbuilding i vores guide til linkbuilding.

5. Search Intent har ændret sig

Din målgruppes søgeadfærd kan ændre sig over tid, hvilket resulterer i mindre trafik til en side, du engang har rangeret med. Dette kaldes også et skift i search Intent.

Dette kan ske på grund af mange ting. En global pandemi kan være skyld i skift i Search intent, men mindre ting som trends indenfor produkter og services eller skift i årstiderne kan også sagtens gøre det.

Forbrugere ændrer adfærd, og det kan også ses tydeligt på Google. Det vigtigste er, at du er parat til at lave de nødvendige ændringer, så du matcher search Intent med din side.

Sådan arbejder du med Search Intent

Når du skal opdatere dit content ud fra search intent, kan du analysere søgeresultaterne på Google, for det søgeord du gerne vil rangere på, ud fra de 3 C’er

  • Content type
  • Content format
  • Content vinkel

Det er altafgørende at matche search intent på disse tre parametre, ellers kommer du aldrig til at rangere på toppen af Google.

6. Du har fået lavet negativ SEO

I dag er Google ret gode til blot at ignorere negativ SEO.

Vi ser dog stadig en del angreb med spam links, der kan betegnes som negativ SEO. Det kan være en god ide at køre en disavow på disse links.

Negativ SEO for et domæne
Ovenstående billede er et eksempel på negativ SEO for et domæne

Der kan dog også være situationer, hvor du måske ikke skal lave disavow på alle nye spam links du får.

7. Du har disavowed de forkerte links

Din disavow-liste kan faktisk godt være fuld af gode links, der skaber værdi for din side.

Hvordan adskiller man de gode links fra de dårlige, og hvordan sikrer man sig, at man ikke fjerner links, der bidrager positivt til din SEO?

Hvis du afviser alle dine gode links, hvad tror du så der sker? Du mister organisk trafik og dine placeringer på side 1 kan forsvinde.

Det er vigtigt at være ekstra forsigtig, når man kører en disavow på en gruppe af links, da det, hvis man ikke udfører sin analyse af sine links ordentligt, kan have fatale konsekvenser.

Hvilke links burde du disavowe?

Generelt skal man være påpasselig med at disavowe links, og man skal kun gøre det som en sidste udvej. Som hovedregel kan man dog godt køre en disavow på følgende typer links:

  • Betalte links (ud fra kvaliteten)
  • PBN (Privat Blog Network) links
  • Linkkataloger af lav kvalitet
  • Spam fra kommentarer i forums
  • Hackede sider
  • Linkangreb (Negativ SEO)

8. Dine Google Analytics Tags er indsat forkert 

Nøjagtig rapportering i Google Analytics en vigtig del af korrekt sporing af din indsats med SEO.

Hvis du ikke implementerer dine Google Analytics- eller GTM-tags rigtigt, kan der være fejl i din rapportering i Google Analytics, der påvirker dataen om din organiske trafik.

Dette kan betyde, at du får rapporter, der viser at din trafik er faldet, når din trafik faktisk ikke er faldet overhovedet, hvilket fører til unødvendig panik og bekymringer.

Det modsatte kan selvfølgelig også være tilfældet. Du kan nemlig også opleve overrapportering, hvis du ved en fejltagelse medtager mere end ét GTM-tag.

Tror du, at trafikken til din side er steget? Hvis du er kommet til at inkludere mere end ét GTM-tag på din side, kan du overrapportere og dermed fjerne fokus fra at optimere din side, for rent faktisk at ligge i toppen af Googles SERP.

For meget at holde styr på?

De ovenstående eksempler er blot få af mange ting man kan gøre forkert i forsøget på at lave SEO, og man kan hurtigt føle sig overvældet, når man kaster sig ud i det.

Som SEO-bureau bruger vi hos Bonzer en masse tid på at følge med. Vi bruger tid på at teste nye løsninger og se, hvad der virker, hvorfor du altid kan gå til os, hvis du oplever en af ovenstående fejl på dit site.