Sådan vækster Fest & Farver med SEO

Udgivet d. 6. februar 2019 af Thomas Bogh ・ 10 min read

I efteråret 2018 gik kostume webshoppen Fest & Farver og Bonzer sammen om et samarbejde, som har til mål om at vækste Fest & Farver gennem Google. Metoden hedder SEO, og har indtil videre stor succes, hvor flere af målene er blevet opnået før tid – hvorfor vi gerne vil dele casen med resten af vores netværk.

Hvem er Fest & Farver?

Fest & Farver er en af Danmarks førende webshops inden for kostumer og festartikler. De tilbyder kostumer i alle kategorier, og fungerer både som webshop samt fysisk butik flere steder i landet.

Hvem er Bonzer?

Bonzer er et online marketing bureau, der har fokus på søgemaskiner. Vi er eksperter i Søgemaskineoptimering (SEO). Vi arbejder med ambitiøse virksomheder, der gerne vil vækste effektivt og datadrevet.

Målet med samarbejdet

Målet med samarbejdet var at øge den samlede organiske trafik til Fest & Farver på Google. Dette skulle netop ske ved at blive fundet på søgeresultater ud fra forskellige keywords. Søgeresultater som indebærer de kategorier af kostumer og tilbehør, som webshoppen har af produkter. Ved at komme øverst i søgeresultaterne på Google på udvalgte keywords, bliver Fest & Farver endnu mere synlige overfor kunderne, som har ført flere ind til webshoppen. Her er strategien SEO.

Stor vækst gennem SEO → over 12.000 mere i trafik

Specialet i Bonzer er SEO, hvorfor det også har været strategien for Fest & Farver. Som webshop kender Fest & Farver vigtigheden ved at lægge et fokus på de digitale kanaler, hvor Google er den måske absolut vigtigste kanal, når det kommer til køb – dette har derfor lagt grundlaget for samarbejdet. Med et enormt udvalg af kostumer og festartikler, var mulighederne især store med henblik på at ranke på forskellige kategorier. Ydermere har Fest & Farver især mange kostumer, som henvender sig til forskellige tider på året. Derfor var acquisition strategien ligetil. Her fandt vi frem til, at der på daværende tidspunkt (start september 2018) skulle lægges fokus på “Oktoberfest kostume”, “Halloween kostume”, “Julemands kostume” samt flere endnu. Disse fokus har både en stor søgevolumen samt business value, hvor Fest & Farver rammer search intent med sine produkter.

Bonzer sørger for, at vi stiger på de udvalgte søgeord, som vi ønsker. Med deres SEO arbejde oplever vi en vækst på vores webshop, som har ført flere kunder ind via Google end tidligere.

-Thomas Beck, Fest & Farver


Som grafen viser, har resultaterne indtil videre vist en vækst i organisk trafik, som er gået fra 28.883 til 41.329 (fra september 2018 til januar 2019). Det vil sige 12.000 mere i trafik, som er kommet ind direkte via Google gennem de organiske søgeresultater. Denne trafik er især baseret på udvalgte keywords med en god business value. Det vil sige keywords (søgninger), som rent faktisk lægger op til, at der bliver handlet – at der bliver konverteret. I forlængelse af trafikken, har Fest & Farver selv været gode til at have et godt produktudvalg, samt de lægger vægt på det visuelle, så snart man lander på siden. Det er især kombinationen af content og produkter (her kostumer), som skaber en god webshop med en CTA (call-to-action). Det er netop derfor, at Fest & Farver oplever så meget succes via nettets kanaler.

Eksisterende og nyt content på webshoppen – On-page

Fest & Farver bestod til at starte med mest af produktbeskrivelser på kategorisiderne. Derfor valgte vi at opsætte en blog, som kan bruges til løbende at lægge content op. Herfra kan vi linke ind til de kategorisider, som skal ranke på Google. En blog er generelt nemlig en rigtig god ide, da man kan få sin side til at leve med nyt og relevant content. Guiden hos Fest & Farver består således af guides og råd, som informerer og hjælper kunderne til de kostumer de søger, og kombinationer de måske ikke selv havde tænkt. Dette giver stor værdi til brugerne, hvorfor Google vælger at belønne dette. Her er kombinationen af det skriftlige og billeder af produkter meget afgørende. Du kan se deres blog her.

Samlet er meningen med on-page content at skabe værdi for brugerne/kunderne. De brugere som er i the Zero Moment of Truth (ZMOT), og som søger vejledning til deres kostume køb. Vi sørger for, at content bliver indekseret, som det skal, så det herfra kan forøge trafikken på siden. Trafik som skaber konverteringer og hermed flere penge i forretningen.

Fremadrettet er det fortsat vigtigt at optimere content yderligere på landingpages i takt med opdatering af webshoppen.

Fokus på linkbuilding – Off-page

Udover at arbejde med content optimering på selve webshoppen, har vi haft fokus på off-page. Det indebærer nemlig alt det SEO, som er uden for sidens egne rammer. Her er den største og vigtigste metode, linkbuilding.

Linkbuilding er kort fortalt god omtale fra andre sider til din (her Fest & Farver), hvor der bliver linket til. Et link fortæller nemlig Google, at andre websites anbefaler dit content højere end andres – altså et form for like. Med flere stærke links, desto hurtigere vil Google i sammenhæng med dit content vælge at placere dig højere i søgeresultaterne. Har du derfor godt content (on-page), og få du links fra stærke sider (off-page), så vil du i længden være foran dine konkurrenter – og hermed opbygge en større kundebase – og tjene flere penge end de andre.

Stærke links består af links fra sider, hvor der 1) er trafik, 2) siden er troværdig og 3) linket er relevant. De tre huskeregler for linkbuilding, er også det som indgår under den samlede model, “Triangle of linkbuilding”.

Med er stort arbejde i casen, har vi med effektiv outreach skubbet afgørende keywords op på Googles forreste placeringer. Det er nemlig her trafikken kommer → og hermed kunderne. Det er bl.a. derfor, at virksomheder som vækster med SEO, generelt er dem, som vækster mest digitalt.

Hos Fest & Farver har SEO øget den månedlige organiske trafik med mere end 12.000 besøgende fra starten af september til januar. Dette svarer til en stigning på 43% i Google trafik for Fest & Farver.

Resultaterne vi indtil videre har set, er kommet hurtigere end forventet af et normalt SEO samarbejde. Dette er især takket være Fest & Farvers samarbejdsvillige indgangsvinkel til projektet. Her er SEO en del af strategien grundet den afgørende rolle, det spiller i en moderne verden som vores. Så ønsker du at skabe en større acquisition, er SEO en af de bedste metoder.

Værdifuld organisk trafik

Målet med SEO er selvfølgelig, at man som virksomhed skal vækste og hermed tjene flere penge. Der er ofte mange, som ikke har det store kendskab til SEO, som af den grund derfor vælger Google AdWords som den endelige løsning. Paid traffic, som Google AdWords, kan dog gå hen og blive meget dyrt hurtigt – især hvis det ikke fungerer efter intentionen (og fungerer heller ikke altid lige godt i sin egen form). Derfor har vores mål i Bonzer sammen med Fest & Farver været at bevise, hvorfor SEO er den bedste løsning på de digitale barrierer, som en webshop står overfor. Noget som vi har endnu større fokus på i 2019.

Som det også kan ses ud fra ovenstående graf, er Fest & Farvers Traffic value vokset markant i takt med den organisk trafiks udvikling. Traffic value giver nemlig et billede af, hvad det ville have kostet at ranke på samme keywords, som der rankes på gennem organiske søgeresultater. Udviklingen i Organic traffic og Traffic value viser netop, at der en klar sammenhæng mellem at lægge højt organisk på Google ift. annoncering, som er betalt for.

Som man kan se i den historiske udvikling, nåede Fest & Farvers Traffic value i sidste kvartal af 2019 op på den højeste værdi hidtil. En strategi som løbende bygger på at ligge øverst på Fest & Farvers produkter. Produkter som giver den rigtige trafik til siden i form at nye kunder.

Et eksempel

Fest & Farvers SEO arbejde er primært baseret på de kategorier, hvor de leverer kostumer og tilbehør. Her performer de rigtig flot på mange keywords efterhånden. Keywords hvor et søgeord som “masker” både har mange besøgende på Google, samt det er et ord med høj business value. Dette er nemlig et ord, som vi har arbejdet med, hvor de er gået fra ikke at kunne findes på side 1 til nu at ligge i top 3 på Googles organiske resultater. Her ligger Fest & Farver og får godt med trafik ind nu, hvor en del kunder vil finde frem til dem. Noget som især er et resultat af on-page og off-page arbejdet. Dette giver en tryghed for de søgende, som skal finde en webshop med masker.

Vi har yderligere også arbejdet med masker i longtail versioner, som er forlængede søgninger – da folk ofte skriver “masker”+andre ord. Her har vi et eksempel på “masker til maskebal”, som i sig selv har mange søgende, og som også fanger de ønskede kunder. Her ligger Fest & Farver helt i toppen af side 1 på Googles organiske resultater.

Et andet fokus, som vi har haft, er Oktoberfest, hvor Fest & Farver skulle ranke i oktober måned ift. sæsonen. Her kom vi bl.a. ind på “lederhosen” i content arbejdet – i forlængelse af det overordnede emne. Her var kombinationen af relevant content og linkbuilding nok til at komme op på den øverste del af Googles side 1 på bare godt en måned. Nedenfor ses udviklingen.

Opsummering og videre arbejde

Samarbejdet mellem Fest & Farver og Bonzer har nu kørt siden 1. September 2018. Her har fokus været på flere keywords med udgangspunktet at løfte hele siden og få flere kunder digitalt. Her har vi med SEO strategiske tiltag gennem on-page og off-page øget synligheden blandt de udvalgte målgrupper. Dette vil vi i 2019 fortsætte med, da mulighederne er virkelig mange. Med samme indsats og synergi er der ikke grænser for, hvor store Fest & Farver kan blive. Derfor bliver det et spændende år at følge med i. For at læse mere om Fest & Farver og følge med i deres udvalg af kostumer, kan du besøge deres webshop her.

Hvis du gerne vil have en uforpligtende analyse af din webshop, så vi kan vurdere, om vi kan skabe succes for jeres forretning, kan du booke en SEO analyse nedenfor.