Opdateret 15. december 2021 af Thomas Bogh

Sådan bruger du sociale medier i din virksomhed

Sådan bruger du sociale medier i din virksomhed

I dette indlæg vil vi kigge nærmere på begrebet “SoMe”, og hvordan du kan bruge det i din forretning. SoMe betyder, som du måske er bekendt med, social media. Og der er faktisk rigtig god mulighed for at sælge dine produkter over de relevante platforme.

Hvorfor bør jeg overveje at sælge igennem SoMe?

Jeg vil her referere til begrebet Zero Moment of Truth, der helt banalt betyder, at købere bruger rigtig lang tid på research på nettet før, de køber et produkt. Det er på mange måder det, som SEO bygger på.

Og her viser det sig faktisk, at man især bruger SoMe i sin købsproces. Statistikker fra International Data Corporation (IDC) viser nemlig, at 91% af B2B købere er aktive og involverede på sociale medier. Samtidigt bruger 84% af senior executives de sociale medier i købsprocessen. 75% af B2B købere er signifikant påvirkede af sociale medier i processen.

Derfor bør du altså også overveje at komme i gang på de sociale medier.

SoMe kan styrke awareness og hermed links

Den afledte effekt ved at være til stede på sociale kanaler er, at der kan være flere som ser dit indhold og derfor større mulighed for at blive linket til. Jo mere vi som virksomheder er til stede på internettets mange kanaler, jo større sandsynlighed er der for at blive fundet direkte. Dette er en eksponering, som i den grad kan være betydningsfuld for linkbuilding i SEO.

Hvordan kommer jeg fra start?

Du skal overveje, hvor du vil være til stede. I Danmark ser jeg to sociale platforme, som skiller sig ud i forhold til andre – Facebook og LinkedIn. Der ses en stigning i aktiviteten på begge platforme, og du kan se en specifik graf for det her, hvis du er i tvivl om, hvad der passer til din virksomhed. Det kan nemlig virke uoverskueligt at vurdere, hvad der lige præcis passer til jer.

Generelt er Facebook og LinkedIn dog altid en rigtig god start, og indledningsvis med bør du (hvis du ikke allerede er aktiv der) sætte præsentable profiler op begge steder. Både i forhold til tekst og visuelt, skal potentielle købere kunne se mere om dig og din virksomhed. Det behøver ikke at være på et avanceret niveau, du bør bare være til stede på de sociale medier!

Meld dig ind i relevante grupper på Facebook og LinkedIn

Der findes utrolig mange forskellige grupper, der kan have relevans for dig og din virksomhed. Er du nyopstartet kunne det fx være iværksætter netværket på Facebook, og på LinkedIn kan du også finde grupper indenfor din branche, som du kan sparre med!

Begynd på Content Marketing – Og del det på SoMe!

Når du så er aktiv begge steder og eventuelt fundet nogle relevante personer/grupper, kan du begynde at lave indlæg, der kan være belejligt for disse mennesker! Dette kaldes også content marketing, og det er noget, der kan booste dit salg, specielt hvis du deler det blandt de rigtige på sociale medier. Ved hjælp af content marketing begynder du altså at uddanne og engagere folk. Det skaber troværdighed og loyalitet for dit brand, som i sidste ende kan føre til salg. Derfor er dette en metode, jeg virkelig kan anbefale.

Bonzer nyheder

Friske nyheder til at holde dig opdateret på din mest ønskede SEO-viden