I dette indlæg vil vi kigge nærmere på begrebet “SoMe”, og hvordan du kan bruge det i din forretning! SoMe betyder, som du måske er bekendt med, social media. Og der er faktisk rigtig god mulighed for at sælge dine produkter over de relevante platforme!

I den forbindelse har du måske også hørt om begrebet “social selling” – som du kan tyde af navnet, drejer det sig altså om, at salgsafdelingen (eller andre i virksomheden) benytter SoMe til at finde og engagere nye leads. Jeg vil illustrere social selling med en model, der viser, hvilke redskaber der omfatter begrebet:

Social sales

Her ser man den traditionelle model med canvas opkald mv, og social selling hvor man vil uddanne og engagere igennem SoMe, så det senere potentielt kan føre til salg.

Hvorfor bør jeg overveje at sælge igennem SoMe?

Jeg vil igen referere til begrebet Zero Moment of Truth, der helt banalt betyder, at købere bruger rigtig lang tid på research på nettet før, de køber et produkt. Og her viser det sig faktisk, at man især bruger SoMe i sin købsproces. Statistikker fra International Data Corporation (IDC) viser nemlig, at 91% af B2B købere er aktive og involverede på sociale medier. Samtidigt bruger 84% af senior executives de sociale medier i købsprocessen. 75% af B2B købere er signifikant påvirkede af sociale medier i processen.

Derfor bør du altså også overveje at komme i gang på de sociale medier!

Hvordan kommer jeg fra start?

Du skal overveje, hvor du vil være til stede. I Danmark ser jeg to sociale platforme, som skiller sig ud i forhold til andre – Facebook og LinkedIn. Der ses en stigning i aktiviteten på begge platforme, og du kan se en specifik graf for det her, hvis du er i tvivl om, hvad der passer til din virksomhed. Det kan nemlig virke uoverskueligt at vurdere, hvad der lige præcis passer til jer.

Generelt er Facebook og LinkedIn dog altid en rigtig god start, og indledningsvis med bør du (hvis du ikke allerede er aktiv der) sætte præsentable profiler op begge steder. Både i forhold til tekst og visuelt, skal potentielle købere kunne se mere om dig og din virksomhed. Det behøver ikke at være på et avanceret niveau, du bør bare være til stede på de sociale medier!

Meld dig ind i relevante grupper på Facebook og LinkedIn

Der findes utrolig mange forskellige grupper, der kan have relevans for dig og din virksomhed. Er du nyopstartet kunne det fx være iværksætter netværket på Facebook, og på LinkedIn kan du også finde grupper indenfor din branche, som du kan sparre med!

Begynd på Content Marketing – Og del det på SoMe!

Når du så er aktiv begge steder og eventuelt fundet nogle relevante personer/grupper, kan du begynde at lave indlæg, der kan være belejligt for disse mennesker! Dette kaldes også content marketing, og det er noget, der kan booste dit salg, specielt hvis du deler det blandt de rigtige på sociale medier. Ved hjælp af content marketing begynder du altså at uddanne og engagere folk. Det skaber troværdighed og loyalitet for dit brand, som i sidste ende kan føre til salg. Derfor er dette en metode, jeg virkelig kan anbefale.

Overvej annoncering på sociale medier

Du er altså nu blevet gjort opmærksom på, at dine potentielle kunder helt sikkert bruger SoMe i deres købsovervejelser. Derfor kan du også overveje at annoncere på sociale medier og få synliggjort dine produkter i endnu højere grad! Både Facebook og LinkedIn har fremragende værktøjer til at hjælpe dig med at ramme unikke målgrupper. Det kan måske være en idé for dig at komme i gang med det? Vi har selv lavet en e-bog om Facebook annoncering, hvor du kan komme godt fra start! Facebook har samtidigt opkøbt Instagram, hvilket også kommer dig til gode, hvis du begynder at annoncere på FB. Dine annoncer vil nemlig gratis også blive delt på Instagram, hvilket virkelig kan blive fordelagtigt for jer med en målgruppe, der er aktive her! I i øvrigt kan altid kontakte os helt uforpligtende, hvis I ønsker hjælp til opsætning af FB annoncer.

Der er mange måder at synliggøre sig selv på inden for SoMe, men jeg håber, dette kunne hjælpe jer lidt på vej 🙂 Har I kommentarer eller spørgsmål, kan jeg som altid kontaktes på dp@bonzer.dk. I må også meget gerne tage et kig på forsiden.