Hvad er en afkastningsgrad?

En afkastningsgrad symboliserer det overskud der bliver genereret i en forretning. Altså det afkast der er på aktiviteterne i forretningen. Afkastningsgraden kan udregnes vha. Dækningsbidrag. Dit dækningsbidrag udregnes ved at fratrække dine udgifter fra dine indtægter.

Ens afkastningsgrad kan altså udregnes med følgende udregning:

(Indtægter-udgifter) / indtægter = Afkastningsgrad

Dette tal skal altså gerne være +10%

Hvordan optimerer man sin afkastningsgrad?

Du kan optimere din afkastningsgrad på flere måder. Du kan enten øge dine indtægter, altså din toplinje, eller du kan minimere dine udgifter. Dette er dog nemmere sagt end gjort, da en minimering af udgifter ofte vil gøre det sværere at holde samme indtægt.

En klassisk måde hvorpå mange virksomheder minimere deres udgifter er ved at afskedige medarbejdere, og derved minimere løn-relaterede udgifter. En nedjustering i antallet af medarbejdere vil dog ofte også medføre mindre arbejdskraft, og det kan resultere i mindre indtægt.

Det afgænger dog rigtig meget af situationen, da man i visse tilfælde kan automatisere det arbejde som udføres af en medarbejder, og ens produktivitet mindskes derfor ikke.

Et godt eksempel på dette er SEO. I mange år har markedsføring været båret af medarbejdere. Hvis du skal afsætte et produkt, så kræver det normalt sælgere, og disse sælgere har til opgave at fange potentielle kunders opmærksomhed. Størstedelen af denne process kan faktisk optimeres.

Læs  7 tips til Online Markedsføring

afkastningsgrad

Bedre afkastningsgrad med SEO?

Hvis du gerne vil optimere din afkastningsgrad, så er SEO et rigtig godt sted at starte. Med SEO kan du sørge for at dine potentielle kunder finder dig på Google. Hvis du f.eks. har en virksomhed der laver skilte til virksomheder, så ville den normale afsætningsstrategi være at have medarbejdere der netværker og kontakter potentielle kunder. Med SEO kan du nu sørge for at du kommer frem når potentielle kunder søger efter ”Skilte” eller ”Skilt til virksomhed” på Google.

Et normalt mål vil være at opnå en organisk SEO trafik på ca. 2000 pr. Måned. Herefter kan du antage at 5% tager kontakt til dig, og det vil altså resultere i 100 henvendelser pr. Måned, og hele denne process er 100% automatisk, og kræver ikke nogle medarbejdere. Nu behøver du altså kun at have medarbejdere til at besvare henvendelser, og oprette ordrer (hvis du ikke selv gør det).

Du har nu automatisere en meget stor del af din afsætning, og det bedste ved det hele er at det er 100% gratis. SEO koster ikke penge da det er organisk.

Hvordan optimerer jeg min afkastingsgrad med SEO?

Det gør du ved at lave SEO arbejde på din hjemmeside. Det gør man ved at analysere sig frem til en række ”keywords”, som ens potentielle kunder søger efter. Her skal man kigge efter volumen og sværhedsgrad. Det giver sig selv, at rigtig mange keywords har en meget høj konkurrence, da der er mange om buddet. Man kommer højst sandsynligt ikke øverst på søgningen ”Nike sko”, men med en kreativ approach kan man finde nogle rigtig gode huller i markedet.

Læs  Begynderguide til at skrive et blogindlæg

Hos Bonzer lever vi af at finde disse huller i markedet, og vi vil meget gerne tilbyde at udarbejde en gratis SEO analyse af din hjemmeside, såfremt du er interesseret i at optimere din afkastningsgrad med SEO. Herfra kan du enten selv gå i krig med det, eller vi kan give dig et tilbud på professionelt SEO arbejde.

Jeg håber at artiklen kunne bruges til noget. Hvis du har nogle spørgsmål, så er du mere end velkommen til at kontakte os. Du kan også fange mig direkte på us@bonzer.dk.