Om Online Marketing generelt

Alle kender begrebet “marketing”, og de fleste kender også til begrebet online marketing, og det er også nogenlunde lige til at adskille online fra offline marketing, men hvordan beskriver man kort online marketing, og hvad er de store forskelle mellem online marketing og offline marketing.

 

Forskellen mellem offline og online marketing

Den primære forskel mellem offline og online marketing er at man kan have meget svært ved at måle det output man får fra ens offline marketing. Lad os sige at Humac kører en offline kampagne hvor de annoncerer på bla.

Busser og busstoppesteder med plakater. Hvis jeg så som forbruger ser den annonce, og går ned i Humac for at købe en computer har de ikke mulighed for at vide om årsagen til jeg gik ind og købte computeren var fordi jeg havde set annoncen eller om det blot var fordi vi var ved at nærme os studiestart.

Lad os antage at annonerne koster Humac 500.000 per måned med alle de steder de har annonceret. Hvordan ved Humac om det har været profitabelt? Det korte svar er: Det ved de ikke…

Dette betyder ikke at offline marketing er en dårlig eller ikke-profitabel kanal, men man har meget simpelt ikke mulighed for at vide om den var dårlig eller god, og dette er der mange virksomheder der efterhånden ikke vil tage til takke med længere. Vi lever i en verden hvor alt skal måles og vejes, og “Big data” bliver større og større.

Hvad vil man helst? Lave marketing hvor man kan måle sit output, eller skyde i blinde?

Vi ved godt hvad vi vil vælge..

 

Forskellige former for Online marketing

Der er mange forskellige former for online marketing, og de fleste af os kender til Google Adwords og Facebook Ads, mens det måske er de færreste der kender til f.eks. Affiliate marketing.

Der er rigtig rigtig mange forskellige muligheder når det kommer til online marketing, og det vigtigtste er at vælge den/dem der passer bedst til ens forretning. Affiliate har ofte vist sig som én af de billigste kanaler til at få nye kunder, men brugeroplevelsen vil ofte ikke være lige så god som hvis folk er kommet igennem Google Adwords, og din egen hjemmesiden. Man skal her huske at medregne ens LTV (Lifetime value) og kundetilfredshed, da det også påvirker den faktiske pris det koster at få en kunde, og den værdi det skaber at have en glad kunde der ser virksomheden som professionel. Det er selvfølgelig sat på en spids her, og der er et utal af modeller hvor affiliate marketing er den bedste løsning, men der kan også bare ofte konkluderes at disse kanaler sjældent kan stå alene.

Der er også en meget store forskelle internt i platformene, bla. Google Adwords. Du kan bla. Vælge imellem display annoncer og search annoncer. Display annoncer kører ude i display netværket hvor ens annonce bliver eksponeret for folk når de browser rundt på internettet. Dette er meget forskelligt fra search annoncer, hvor man kun betaler for de clicks der er på ens annoncer.

Dette er blot Google Adwords, og disse forskelle ses også i alle de andre kanaler. Kort sagt, kan de være en jungle, og at finde ud af hvad der er mest profitabelt, kræver meget erfaring. Hvis du er i tvivl om hvilken kanal du skal vælge, vil vi meget gerne tage en uforpligtende snak, og hjælpe dig igennem junglen 🙂