blog

/

Linkbuilding

/

0 min read

Linkanalyse → Analysér jeres sides linkstyrke og forbedr jeres chancer på Google

En linkanalyse handler om at kortlægge linkstyrken for din virksomheds hjemmeside og at sammenholde den med jeres konkurrenter på Google. Dét er essentielt forud for enhver succesfuld SEO-strategi.

Mere om linkanalyse, hvorfor du bør prioritere at få lavet en, og hvordan du selv kan gribe den an, kommer vi omkring her.

Hvorfor lave en linkanalyse?

En veludført linkanalyse giver dig en vigtig indsigt i linkstyrken for din virksomheds hjemmeside. Den styrke sammenlignet med din virksomheds konkurrenters er også en del af linkanalyse-arbejdet.

Og dét bør være et fundamentalt første skridt forud for enhver SEO-strategi, der skal få jeres hjemmeside til tops på Google**.** En god linkstyrke er nemlig noget, Google holder øje med, når de gennemgår sider for at finde ud af, hvilke der har fortjent de vigtige topplaceringer på side ét.

Hvordan griber du analysen an?

Hvis du selv vil give dig i kast med at lave en linkanalyse af din virksomheds side, skal du bruge et SEO-værktøj. De fleste af dem ligger i den høje ende af prisskalaen, men der findes også en række gratis SEO-værktøjer, du kan komme et godt stykke vej med. F.eks. Ahrefs Backlink Checker.

Værktøjet kan bruges til at få indblik i linkstyrken for jeres hjemmeside og jeres konkurrenters sider.

Er I f.eks. et nyheds- eller informationsmedie, vil dr.dk nok være en af jeres store Google-konkurrenter. I vil med værktøjet kunne indsætte deres domæne og undersøge deres linkprofil (som du kan se ovenfor).

Her vil du få et overblik over dr.dks domæneautoritet (domain rating), hvor mange backlinks de har, og hvor mange domæner de backlinks kommer frem.

Det samme overblik vil du kunne få over jeres andre Google-konkurrenter. Du vil også kunne indsætte din virksomheds side og få linkoverblikket for den.

Har jeres side en lavere domain rating, færre backlinks og refererende hjemmesider end jeres Google-konkurrenter? Dét er et tegn på, at I bør sætte ind med en effektiv linkbuilding-strategi. I hvert fald, hvis I vil slå konkurrenterne og komme til tops på Google på jeres vigtige søgeord. Processen her minder om arbejdet med en konkurrentanalyse.

Du kan med Ahrefs Backlink Checker få adgang til de 100 stærkeste backlinks fra de sider, du undersøger. Der er altså en begrænsning i, hvor meget du kan undersøge. Det kræver et betalt SEO-værktøj at få adgang til alle backlinks og refererende hjemmesider for jeres side og jeres konkurrenters.

Det er også den betalte version af Ahrefs SEO-værktøjet, vi bruger hos Bonzer, når vi laver gratis SEO analyser og mere dybdegående analyser.

Hvad skal du gå efter, når du vil opbygge en god linkstyrke?

En sides linkstyrke bliver oftest målt i, hvor mange relevante, stærke, eksterne links (backlinks), din virksomheds hjemmeside har - altså styrken og kvaliteten af de links, jeres side får fra andre sider.

Som et dedikeret SEO bureau retter vi os altid efter Googles retningslinjer. Dét gør vi også, når det gælder, hvad Google opfatter som stærke backlinks og god linkstyrke. Det samme mener vi, du bør gøre. Googles retningslinjer i forhold til backlinks er:

  • Gå efter at skaffe links fra stærke, troværdige, eksterne sider med relevans for din virksomheds side og forretningsområde.

  • Styr udenom betalte links. Google opfatter betalte links som dårlige og usunde, og I får ingen værdi ud af dem fra et SEO-perspektiv.

  • Kvalitet frem for kvantitet. Gå ikke efter at skaffe så mange eksterne links som muligt. Gå i stedet efter at skaffe færre links fra kvalitetssider med meget trafik og høj linkautoritet (i SEO-verden kaldet domain rating)

Linkanalyse, der giver dig den nødvendige indsigt

Har du ikke mod på at kaste dig ud i en linkanalyse selv, er du mere end velkommen til at tage fat i os. I vores indledende gratis SEO-analyse laver vi nemlig også en linkanalyse af din virksomheds side.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover har han også undervist i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.