Kort om hjemmeside

Stort set alle mennesker besøger mindst 1 hjemmeside hver dag, og der er derfor ikke det store behov for at forklare, hvad en hjemmeside er, men vi vil meget gerne fokusere på hvad en god hjemmeside er, og hvad en knap så god hjemmeside er. Det gør nemlig en kæmpe forskel, og i mange tilfælde kan det næsten være ligemeget at have en hjemmeside, hvis den ikke er SEO optimeret, og man ikke kører trafik ind på den.

Når man laver en hjemmeside, handler det om at finde det rette match mellem flot design, brugervenlighed, SEO optimering, og ikke mindst konverteringsoptimering. Hvis man har styr på alle disse ting, når man laver sin hjemmeside, bliver det meget hurtigt en central del af ens forretning frem for blot et halvsløjt visitkort.

 

Design

Når man designer en hjemmeside, skal man have meget fokus på at have en designguide, altså et gennemgående tema på hele siden, så man ikke blander forskellige font typer, farver, knapper osv. Alt skal som sagt køre efter samme tema. Hvis man har styr på det, kan man godt tillade sig at være kreativ med sit design. Der er altså ikke nogle rammer for, hvilke farver man skal bruge, så længe man bruger dem på den rigtige måde.

Der er rigtig mange gode eksempler på rigtigt flot design, og når man skal ud og beslutte sig om designet til sin nye side, er det en rigtig god idé at gå ud og søge inspiration, og se hvordan andre gør. Vi foreslår oftest, at man designer det, så man har en simpel forside, hvor folk lander, og hvis man kan skabe en “wow” oplevelse, er det fantastisk. Det første indtryk er rigtig vigtigt, og det kan også hjælpe til at reducere ens bounce rate, hvilket har en positiv indflydelse på ens SEO og PPC.

 

Brugervenlighed

Det med brugervenlighed bliver løbende et mere og mere omdiskuteret emne, og det giver rigtig god mening. Man bør nemlig ikke bygge en hjemmeside, ud fra hvad virksomheden synes er pænest, eller hvad en direktør mener er vigtigt. Det vigtigste er, at en besøgende kan udføre de ønskede handlinger på hjemmesiden uden noget besvær, og det vil i sidste ende også bidrage til en højere konverteringsrate, da folk nemmere kommer fra A-B.

Et eksempel på brugervenlighed gone wrong er de hjemmesider, hvor man ikke kan finde ud af, hvor man skal kontakte en virksomhed. Det med at gøre det så besværligt for folk at kontakte en som overhovedet muligt, giver absolut ingen mening. Folk ringer, fordi de enten vil blive kunde, eller har nogle spørgsmål, og hvorfor vil man ikke gøre det så nemt for denne person at komme i kontakt med én som overhovedet muligt?

Man ser derfor flere og flere virksomheder gå efter den regel, der hedder “CTA over flop”. På simplificeret dansk betyder det, at man skal have sin “Call to action”, (Den knap hvor folk kan komme i kontakt, købe ens produkt eller andet) inden for det billede, man ser, når man lander på forsiden. Eksempel kan ses på vores forside 😉

 

Konverteringsoptimering

Ofte er en af de årsager, man har sin hjemmeside for, er at bruge den til at få nye glade kunder til sin forretning. Det er derfor vigtigt at sørge for, at man konverterer en procentdel af ens besøgende til leads eller køb. Det er så kunsten at tilbyde den besøgende en super behagelig oplevelse og noget godt content, så ens bounce rate ikke bliver for høj, samtidigt med at man har en god konverteringsrate.

Her er det igen et rigtig godt tip at have sin CTA over “fold”, og der er ligeledes andre elementer såsom en pop-up på exit intend. Der er et utal af muligheder her, og det er her vi ser os selv som eksperter. Hvis du synes, at det hele lyder lidt for rodet til selv at lege med det, kan du blot tage kontakt til os, og så vil vi meget gerne tage en uforpligtende samtale.