Inden for strategiudvikling hos en virksomhed er det blevet blevet meget nyttigt at bruge en SWOT analyse. Det er også noget, der kan gavne dig og din virksomhed! I dette indlæg, vil jeg belyse modellen i forhold til dit content marketing.

Formål

SWOT står for Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats - Direkte oversat altså styrker, svagheder, muligheder og trusler. Jeg vil i denne omgang bruge en SWOT analyse til at vise, hvordan man kan forbedre sit content! Modellen giver dig et strategisk overblik over, hvilke muligheder og udfordringer der allerede eksisterer for content marketing i dit marked. Resultatet af denne analyse skulle gerne ende med at give dig en action plan, der indeholder de vigtigste opgaver for at skabe succes med dit content marketing.

Strengths

Her skal du tænke på 3-4 interne styrker af dit nuværende content marketing. Du skal altså tænke over, hvad der er gået godt indtil videre! Selv hvis du ikke har lavet noget content marketing endnu, kan du sagtens gøre dig overvejelser om det alligevel. Hvis det er tilfældet, kan en af dine styrker eksempelvis være, at I har ekspertise inden for et område, som jeres modtager er meget interesseret i. Hvis du er i gang med content, kan en af jeres styrker eksempelvis være, at I har fundet en stærk blogging strategi eller noget helt andet.

Weaknesses

Nu skal du tænke over samme scenarie, blot i forhold til svagheder - Altså 3-4 interne svagheder af dit nuværende content marketing. Hvis du igen ikke har lavet noget content marketing, kunne jeres svagheder være, at I ikke er begyndt på det endnu! Er du i gang, kan man kigge på, om dit content er for snævert eller lignende.

Opportunities

Du bør herunder tænke på 3-4 eksterne muligheder, der eksisterer for hele dit marked. Det kunne inden for online marketing eksempelvis være, hvilke salgskanaler der ikke er lige så konkurrerende, som fx Google Adwords og Facebook annoncering er. Her kunne LinkedIn være et bud, et andet kunne være SEO som heller ikke er lige så udbredt endnu! Men hvis Adwords og Facebook passer bedst til dit brand, er konkurrencen naturligvis ikke en undskyldning for at undgå disse platforme 🙂

Threats

Her skal du tænke på 3-4 eksterne trusler i dit marked. Det kunne for eksempel være, hvis dine konkurrenter har større ressourcer til at lave content marketing, således at de har bedre mulighed for at kunne ranke bedre end dig (på Google red.)

Du kan med en SWOT analyse altså forbedre din content marketing strategi. Når du har gjort dig overvejelser om de ovenstående elementer, har du som nævnt mulighed for at lave en action plan, for hvordan du vil forbedre dig.

Hubspot har lavet et eksempel på, hvordan en action plan kunne se ud:


Jeg håber, at dette kan hjælpe dig på vej! Du må endelig skrive til mig på dp@bonzer.dk, hvis du skulle ligge inde med kommentarer eller spørgsmål. Se også gerne mere på forsiden 🙂

Læs  Begynderguide til Content Marketing