Opdateret 25. juni 2021 af Thomas Bogh

Hvad er kunstig intelligens, og hvordan bruges det i SEO? (inkl. eksempel)

Hvad er kunstig intelligens, og hvordan bruges det i SEO? (inkl. eksempel)

AI (artificial intelligence) – eller “kunstig intelligens”, som det til dansk oversættes – er området indenfor datalogi, som beskæftiger sig med at få maskiner til at tænke. Med andre ord; at få en computer til agere ligesom et menneske.

Kunstig intelligens bruges i dag i mange sammenhænge. Det har af den grund også mødt skepsis, da mulighederne næsten er for mange og resultater for menneskelige.

Ser man dog på dette med marketing briller på, kan man benytte denne intelligens meget effektivt. Dette med et fokus som er til gavn for brugere og virksomheder selv. Ved at bruge kundedata samt AI-koncepter – herunder tekst eller video – kan man med maskin-indlæring forbedre kunderejsen ved antagelser og content skabelse.

Eksempler på kunstig intelligens / AI

I Bonzer arbejder vi med kunstig intelligens ved at gøre indholdet smartere, så det både lever op til brugernes søgeintention (search intent), samtidig med det spare tid og ressourcer at producere.

Vi arbejder her både med autogenereret tekst og video. Sidstnævnte har vi nedenfor udarbejdet et eksempel på.

Her arbejder vi ud fra en række datakilder, som gør det muligt for os at generere indhold ud fra klare SEO guidelines.

Følgende billede er et udpluk fra en af vores videooptagelser.

screenshot af Bonzer videooptagelse

Herefter har vi med et svensk script og AI maskinen autogenereret følgende video, som gennemgår hvad SEO handler om på svensk.

Uden at kunne tale svensk, har vi med kunstig intelligens skabt en svensktalende video. Videoen ovenfor er vores CPO, Thomas, som agerer på svensk uden selv at have sagt et ord i virkeligheden.

Autogenereret indhold i SEO – sådan kan du bruge det

Når det kommer til SEO, er målet at skabe indhold, som brugere gerne vil interagere med. Dette er ikke selvskrevet, når man laver autogenereret indhold.

Derfor er det vigtigt, at man kobler menneskelig forståelse – search intent – sammen med den kunstige intelligens. Gør man det, kan man skabe uendelige resultater i sin branche gennem content skabelse.

Autogenereret indhold kan både være i tekst og video format – noget vi i Bonzer arbejder meget med. Vi ved nemlig, at det er til indhold, som brugere – mennesker – benytter, hvorfor det for vores kunder er en god måde at møde målgruppen.

Ved at arbejde med autogenereret indhold får man mulighed for at generere mere indhold, end man selv vil kunne klare manuelt. Derudover vil man også kunne få indhold til at holde sig automatisk opdateret på kategoriserende beskrivelser i takt med datapunkter ændrer sig/tilføjes.

SEO mæssigt er den løbende content skabelse og opdatering utrolig stærk (SEO Lives and Dies with Consistency). Sørger man for at bygge dette på baggrund af et stærkt målrettet template, kan du skabe organisk vækst.

Ønsker du mere viden om, hvordan du kan bruge AI i din forrentning, så tag endelig fat i os.