blog

/

Andet marketing

/

0 min read

Hvad er CRM? → Og hvilket CRM system skal man vælge?

Hvilket system skal jeg vælge?

Vi har hos Bonzer anvendt en del forskellige CRM systemer. Vi har erfaret at der er rigtig mange systemer derude, og kvaliteten varierer meget. Et CRM system bør vælges med omhu, da det gerne skal fremme den gode relation med kunden.

Vi vil derfor anbefale, at man holder sig til nogle af dem, der er markedsledende. Dette skyldes, at det netop er disse værktøjer, som har musklerne og funktionerne til at være jeres fortrukne CRM system de næste mange år.

Jeg vil prøve at komme med mine bud på nogle gode systemer ud fra behov. Det er ikke en "one size fits all", når det kommer til valg af CRM. Men som tommelfingerregel kan man dele CRM systemer op i to kategorier;

  1. det salgsorienterede

  2. det projekt- og kundehåndteringsorienterede.

1. CRM system til salgsafdelingen

Skal du udelukkende bruge dit CRM til salg? Så bør du først og fremmest kortlægge din salgsproces og herefter finde ud af hvilket systems funktionalitet, der bedst mulig understøtter netop jeres måde at få nye B2B kunder på.

Hos Bonzer har vi erfaret, at Pipedrive og Salesforce er to meget fornuftige systemer, der løfter opgaven super godt. Pipedrive er især fedt, da man har en illustreret pipeline, hvori man kan se alle ens leads kategoriseret efter stadie. Hvis leadgenerering er en primær del af det nuværende salgsflow, så vil man opleve en fed dynamik med Pipedrive.

Ønsker du blot at snuse rundt i et brugervenligt CRM system, der er lige til at sætte op, bør du klart kigge efter Capsule CRM. Capsule CRM er en smule mere overskueligt og hurtigt at komme igang med. Desuden er det gratis for op til to brugere, hvilket gør det egnet til dem, der gerne vil teste et CRM system af som salgsværktøj.

Salesforce er markedsledende indenfor salg og CRM, så det er uden tvivl også et trygt valg. Salesforce er dog et markant dyrere system end de andre på markedet. Så hvis man er en lille virksomhed, ville det måske give mening at gå med eks. Pipedrive eller Capsule.

2. CRM system til projektstyring og kundehåndtering

Vil du udelukkende have et CRM til håndtering af kunder og projekter? Så skal du se bort fra ovenstående CRM systemer og istedet kigge over mod nogle lidt mere projekt- og kundehåndteringsorienterede værktøjer. Det er netop sådan et værktøj, der skaber værdi på den lange bane - hvis det er opsat og organiseret korrekt.

Det er vigtigt, at dit system er bygget til kundehåndtering, og ikke er struktureret som f.eks. en pipeline (som salgsorienterede CRM systemer ofte er). Hvis du gerne vil have et CRM, der er godt til at sikre at dine kunder er så tilfredse som overhovedet muligt, så skal du have et system der er tilpasset til netop dette.

Podio

Hos Bonzer bruger vi Podio. Podio er et lidt specielt system, da man her basically skal “bygge” sit eget system ovenpå deres platform. Det har været en kæmpe fordel for os, da vi er teknisk kyndige, og har mange krav til vores system, da vi gerne vil levere de bedste løsninger på markedet.

Hubspot CRM

Udover Podio, så er Hubspot CRM også en oplagt spiller, som du sikkert er stødt ind i før. Hubspot er en virksomhed, der tilbyder en række forskellige online værktøjer, og som alle har til formål at skabe flere kunder og bedre kunderelationer. Fordelen ved Hubsport CRM er, at det er gratis. Men det har også visse begrænsninger, som kan være svære at komme udenom, hvis man er en virksomhed i vækst, som hele tiden ændrer behov.

Salesforce

Hvis man ikke er klar til at bygge selv, så vil Salesforce igen være en god mulighed. Det er nemlig ikke kun et salgssystem. De har også et stort fokus på håndtering af eksisterende kunder. Det er netop også derfor, at mange virksomheder vælger at gå med Salesforce. De kan have både deres salg og kundehåndtering samme sted.

Hmm… Så hvad skal jeg vælge?

Det er ikke sikkert, at denne artikel kunne hjælpe dig med at vælge det rigtige system, og det giver god mening, da alle forretninger er forskellige. Det der virker for os, virker måske ikke for dig. Jeg vil anbefale, at man prøver nogle “free trials” hos nogle forskellige udbydere, og på den måde finder det rette match. Det er i hvert fald vigtigt, at man lærer sine processer og mekanismer at kende, før man satser alt på et system.

Husk desuden, at et godt CRM system er en forudsætning for, at jeres kunder er glade, og derfor bliver hos jer. Det er værd at investere penge i den helt rigtige løsning, da det tydeligt kan mærkes på bundlinjen i længden. Hvis man laver den helt rigtige opsætning, kan man trække data ud fra et CRM system og fremhæve vigtige KPI'er såsom CLV (customer lifetime value) og mange andre centrale nøgletal.

Held og lykke!

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover har han også undervist i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.