Hvad er CRM? → Og hvilket CRM system skal man vælge?

Udgivet d. 10. april 2019 af Mads Rued ・ 6 min read

Et CRM system er et af de mest centrale systemer i en virksomhed. Det er her man ofte håndterer salg og kunder. CRM er en forkortelse for Customer Relationship Management. Det er især anvendt meget i B2B virksomheder, hvor kundedialog og projektstyring er essentielt. Vi dykker ned i verdenen af CRM systemer og giver dig her nogle vigtige tips til hvad du bør vælge.

Customer Relationship Management kan vel bedst oversættes til kunderelationsstyring og er et enormt vigtigt værktøj i enhver form for nutidig virksomhed med ønsket om succes – I 2019 er det der afskiller de gode virksomheder fra de bedste, måden hvorpå virksomheden håndterer sine kunderelationer. Der ligger utallige konkurrenter på lur for at vinde jeres kunder og et af de vigtigeste værn er at skabe en god relation til hver eneste kunde så de forbliver loyale.

Hvilket system skal jeg vælge?

Vi har hos Bonzer anvendt en del forskellige CRM systemer. Vi har erfaret at der er rigtig mange systemer derude, og kvaliteten varierer meget. Et CRM system bør vælges med omhu, da det gerne skal fremme den gode relation med kunden. Vi vil derfor anbefale, at man holder sig til nogle af dem, der er markedsledende. Dette skyldes, at det netop er disse værktøjer, som har musklerne og funktionerne til at være jeres fortrukne CRM system de næste mange år.

Vil I gerne have flere kunder via Google?

Jeg vil prøve at komme med mine bud på nogle gode systemer ud fra behov. Det er ikke en “one size fits all”, når det kommer til valg af CRM. Men som tommelfingerregel kan man dele CRM systemer op i to kategorier;

  1. det salgsorienterede
  2. det projekt- og kundehåndteringsorienterede.

1. CRM system til salgsafdelingen

Skal du udelukkende bruge dit CRM til salg? Så bør du først og fremmest kortlægge din salgsproces og herefter finde ud af hvilket systems funktionalitet, der bedst mulig understøtter netop jeres måde at få nye B2B kunder på.

Hos Bonzer har vi erfaret, at Pipedrive og Salesforce er to meget fornuftige systemer, der løfter opgaven super godt. Pipedrive er især fedt, da man har en illustreret pipeline, hvori man kan se alle ens leads kategoriseret efter stadie. Hvis leadgenerering er en primær del af det nuværende salgsflow, så vil man opleve en fed dynamik med Pipedrive.

Ønsker du blot at snuse rundt i et brugervenligt CRM system, der er lige til at sætte op, bør du klart kigge efter Capsule CRM. Capsule CRM er en smule mere overskueligt og hurtigt at komme igang med. Desuden er det gratis for op til to brugere, hvilket gør det egnet til dem, der gerne vil teste et CRM system af som salgsværktøj.

Salesforce er markedsledende indenfor salg og CRM, så det er uden tvivl også et trygt valg. Salesforce er dog et markant dyrere system end de andre på markedet. Så hvis man er en lille virksomhed, ville det måske give mening at gå med eks. Pipedrive eller Capsule.

En håndfuld af de mest populære CRM systemer

2. CRM system til projektstyring og kundehåndtering

Vil du udelukkende have et CRM til håndtering af kunder og projekter? Så skal du se bort fra ovenstående CRM systemer og istedet kigge over mod nogle lidt mere projekt- og kundehåndteringsorienterede værktøjer. Det er netop sådan et værktøj, der skaber værdi på den lange bane – hvis det er opsat og organiseret korrekt.

Det er vigtigt, at dit system er bygget til kundehåndtering, og ikke er struktureret som f.eks. en pipeline (som salgsorienterede CRM systemer ofte er). Hvis du gerne vil have et CRM, der er godt til at sikre at dine kunder er så tilfredse som overhovedet muligt, så skal du have et system der er tilpasset til netop dette.

Podio

Hos Bonzer bruger vi Podio. Podio er et lidt specielt system, da man her basically skal “bygge” sit eget system ovenpå deres platform. Det har været en kæmpe fordel for os, da vi er teknisk kyndige, og har mange krav til vores system, da vi gerne vil levere de bedste løsninger på markedet.

Hubspot CRM

Udover Podio, så er Hubspot CRM også en oplagt spiller, som du sikkert er stødt ind i før. Hubspot er en virksomhed, der tilbyder en række forskellige online værktøjer, og som alle har til formål at skabe flere kunder og bedre kunderelationer. Fordelen ved Hubsport CRM er, at det er gratis. Men det har også visse begrænsninger, som kan være svære at komme udenom, hvis man er en virksomhed i vækst, som hele tiden ændrer behov.

Salesforce

Hvis man ikke er klar til at bygge selv, så vil Salesforce igen være en god mulighed. Det er nemlig ikke kun et salgssystem. De har også et stort fokus på håndtering af eksisterende kunder. Det er netop også derfor, at mange virksomheder vælger at gå med Salesforce. De kan have både deres salg og kundehåndtering samme sted.

Med et godt CRM system bliver dine kunder gladere

Hmm… Så hvad skal jeg vælge?

Det er ikke sikkert, at denne artikel kunne hjælpe dig med at vælge det rigtige system, og det giver god mening, da alle forretninger er forskellige. Det der virker for os, virker måske ikke for dig. Jeg vil anbefale, at man prøver nogle “free trials” hos nogle forskellige udbydere, og på den måde finder det rette match. Det er i hvert fald vigtigt, at man lærer sine processer og mekanismer at kende, før man satser alt på et system.

Læs mere: B2B – 6 tips til at få mere succes

Husk desuden, at et godt CRM system er en forudsætning for, at jeres kunder er glade, og derfor bliver hos jer. Det er værd at investere penge i den helt rigtige løsning, da det tydeligt kan mærkes på bundlinjen i længden. Hvis man laver den helt rigtige opsætning, kan man trække data ud fra et CRM system og fremhæve vigtige KPI’ere såsom CLV (customer lifetime value) og mange andre centrale nøgletal.

Held og lykke!