Opdateret 4. oktober 2021 af Peter Ottendahl Anberg

Google Nyheder September 2021

Google Nyheder September 2021

Google opdaterer deres søgealgoritmer og produkter hver måned. Så hvis du arbejder med SEO, skal du holde dig opdateret. Derfor har vi samlet en håndfuld nyheder, der vil hjælpe dig i dit fremtidige arbejde.

September var en hektisk måned med mange opdateringer. Læs videre for at finde svar på almindelige SEO-spørgsmål, præciseringer om titelgenerering og hvordan du optimerer dit websted til Discover, og hvordan du optimerer e-commerce. Endelig tager vi et kig på fremtidens søgning med Googles MUM.

1 – Google præciserer, hvordan de genererer titler 

I sidste måned annoncerede Google et nyt system til generering af titler. Efter blandet modtagelse har de dog justeret modellen. De præciserede også i hvilke tilfælde de vil bruge andre elementer end HTML -titlen i deres SERP’er. Så først og fremmest er det afgørende at bemærke, at Google stadig bruger HTML -titlen i 87% af alle tilfælde. Hvis de synes, at den titel mangler noget eller er forkert, genererer de en ny, ofte ved at bruge H1 på den pågældende side. Så i hvilke tilfælde vælger Google at ændre HTML -titlen? 

  1. Hvis HTML -titlen er forældet. For eksempel hvis sideindholdet er blevet opdateret til det aktuelle år, men HTML -titlen stadig siger 2020, vælger Google en bedre titel. 
  2. Hvis titlen er halvt tom. Dette er normalt et problem med skabelontitler som den, der er produceret af WordPress. Her kunne et halvtomt title tag ligne “| Bonzer ”, som Google ville udfylde med noget relevant. 
  3. Hvis titlen er unøjagtig. Dette er, hvis titlen er keyword-stuffed eller er statisk på en side med dynamisk indhold, f.eks. en e-commerce side. 
  4. Hvis titlen er en kopi. Hvis den deler en titel med mange andre sider på domænet, vil Google sandsynligvis ændre den. 

Læs mere her.

2 – Google tester flere indrykkede resultater

I juli begyndte Google at eksperimentere med at vise indrykkede søgeresultater (indented results), når mere end én URL ville blive vist på den samme SERP. I september ser det ud til, at Google har testet at vise mere end ét indrykket søgeresultat. Som altid, når Google tester ting, kan dette blive rullet bredt ud eller blive kasseret efter test. Nedenfor kan du se, hvordan et enkelt indrykket resultat ser ud. 

Hvordan man optimerer – og hvis det overhovedet er muligt – er et spørgsmål, der endnu mangler at blive besvaret. Men det vedrører sandsynligvis webstedets struktur og interne sammenkædninger.

3 – Bloker ikke indhold med CAPTCHAS

Hvis du placerer dit indhold bag CAPTCHAS, vil Google ikke indeksere dette indhold.

Hvordan Google gennemsøger, indekserer og gengiver internettet, har store monetære konsekvenser.

Og som webmaster vil du vide, hvordan dine valg påvirker søgeresultatsiderne.

John Mueller bekræftede for nylig, at indhold lukket bag captchas ikke ville blive gengivet af Google, da Google ikke kan se det.

Dette stemmer overens med det, vi ved om andre former for gated -indhold, f.eks. betalingsmure og formularer til indsendelse af kundeemner.

Kort sagt interagerer Googles crawlere ikke med dette indhold. For at teste, om Google kan se dit indhold, kan du bruge URL -inspektionsværktøjet i Google Search Console.

Hvis gating af indholdet er vigtigt for dig, men du stadig vil have, at Google indekserer og rangerer det, kan du hjælpe ved at vise Googles crawler den fulde version og stadig have dine brugere påkrævet for at udfylde CAPTCHA.

Selvom dette typisk falder ind under black hat manipulationsteknik, bekræfter John Mueller, at det er fint i dette tilfælde:

“From a policy point of view, we’re okay with situations where you serve us the full content, and you require a captcha on the user side. If you need to do that slightly differently for Googlebot or maybe other search engines than you would for the average user from our point of view, that’s fine.”

Læs mere her.

4 – Google arbejder efter sigende på at indeksere Instagram og TikTok -indhold

Ifølge nogle kilder arbejder Google på at indgå en aftale med Instagram og TikTok. Denne aftale ville gøre det muligt for søgemaskinen at indeksere indhold, der blev offentliggjort på disse platforme.

Dette ville være i tråd med en lignende aftale, som Google indgik med Twitter. Her betaler Google et licensgebyr, der tillader det at indeksere tweets, når de offentliggøres.

5 – Henvisningstrafik påvirker ikke placeringer

I et interview for nylig udtalte Googles søge-guru, John Mueller, at hvor meget henvisningstrafik, der passerer gennem et backlink, ikke har nogen indflydelse på dens værdi.

Selvom Google tilsyneladende værdsætter brugerinteraktion og links autencitet, spiller de ikke en rolle i, hvor meget “link equity” sendes fra en side til en anden via backlinks.

Så som en person, der arbejder med SEO, bør du stadig sørge for at have dine links placeret på websteder, der modtager trafik. Men du skal ikke gå i panik over mængden af henvisningstrafik.

6 – Sådan optimerer du til Discover Follow Beta

Google har lige opdateret deres dokumentation for en betafunktion i Discover, der er tilgængelig for nogle mobile Chrome -brugere. Kort sagt giver det søgende mulighed for at følge deres foretrukne indholdsskabere online.

Den gode nyhed er, at du måske ikke skal gøre noget for at optimere til denne funktion. Google bruger alle tilgængelige Atom- eller RSS -feeds og genererer ofte et, hvis der ikke er nogen.

For at bevare kontrollen og give den bedst mulige brugeroplevelse anbefales det, at du opdeler dine feeds og linker til dem fra de relevante sektioner af dit domæne.

Se Googles dokumentation lige her.

7 – Ny Lighthouse-opdatering tilføjer specifik LCP-revision

Lige siden Page Experience Update har webmastere skyndt sig at optimere deres sidehastighed. En af måderne er ved at introducere “lazy loading”, hvor billeder, der ikke umiddelbart er synlige, indlæses senere end indhold “above the fold”. Dette hjælper massivt med sidens hastighed, da billeder ikke indlæses, før de er nødvendige.

WordPress-metoden til at gøre dette har imidlertid indført doven indlæsning af alle billeder, hvilket har påvirket LCP-score på verdensplan negativt. Og da de er en rangeringsfaktor, ønsker vi ikke, at det sker med vores websteder.

For at løse dette har Lighthouse 8.4 tilføjet en revision for at diagnosticere dette problem præcist.

Du kan læse mere om dette på Search Engine Journal.

8-Google udgiver vejledning om best practice for e-commerce

Google har føjet et nyt afsnit til deres udviklersider med fokus på best practice for e-commerce. De nye sider er rettet mod udviklere og er nyttige for enhver e-commerce, der sælger produkter online. På den måde er informationen også relevant for SEO-branchen.

Der er syv helt nye sider, der koncentrerer sig om følgende emner:

  • Hvor e-handelsindhold kan vises på Google
  • Del dine produktdata med Google
  • Inkluder strukturerede data, der er relevante for e -handel
  • Sådan lanceres en ny e-commerce side
  • Design af en URL-struktur til e-commerce sider
  • Hjælp Google med at forstå din e-commerce sides struktur
  • Pagination, trinvis indlæsning af sider og deres indvirkning på Google Søgning

Tjek dem her.

9 – Google annoncerer et redesign til søgning ved hjælp af MUM-algoritmen

Google har meddelt, at MUM (Multitask Unified Model) vil blive integreret i nogle søgninger. Googles søgeresultater undergår ændringer, der giver nye måder at opdage og udforske emner i søgning. Vi kan forvente at se dette rullet ud og testet i løbet af de kommende måneder og kvartaler.

Det vil for eksempel give dig mulighed for at forbedre dine søgninger med visuals:

​​

Men udover denne forbløffende AI-drevne udvikling betyder det også meget for SEO verden over.

MUM ændrer søgninger på tre grundlæggende måder:

Ting at vide

Når du søger efter et emne, ved Google, hvilke problemer der er forbundet med det. Deres eksempel er “akrylmaleri.” Da Google ved, hvordan søgende normalt udforsker dette emne, kan de komme med nøjagtige forslag til lignende eller relaterede emner, du sandsynligvis ville være interesseret i.

Denne funktion lanceres i de kommende måneder.

Emne zoom

Ved hjælp af MUM hjælper Google dig med hurtigt at udvide eller indsnævre din søgning.

Søgeresultater, der kan gennemses visuelt

Fremtidens SERP’er vil også være meget mere visuelle. Google vil forbedre browseroplevelsen til at inkludere flere fremhævede billeder og videoer direkte på resultatsiden for nogle søgeforespørgsler, hvor søgeren leder efter inspiration.

Læs alt om det revolutionære MUM lige her.

10 – Google udvider deres “Om dette resultat” -funktion

Tidligere på året begyndte Google at vise siderne “Om dette resultat” og guidede søgende til, hvorfor det resultat, de ser, rangerer øverst på SERP’en.

Nu tilføjer de ekstra oplysninger:

  1. Se flere detaljer om kilden, som hvad Wikipedia siger om oprindelsen, og hvordan kilden beskriver sig selv.
  2. Hvordan beskriver eller vurderer andre websteder på webstedet den pågældende side.
  3. Du kan finde yderligere relateret information til emnet.

Læs mere om det lige her.