Opdateret 5. april 2022 af Peter Ottendahl Anberg

Google Nyheder Marts 2022

Google Nyheder Marts 2022

Marts har bragt store produktopdateringer fra Google (vi siger farvel til et par gamle bekendtskaber) og nogle konkrete bekræftelser for, hvordan algoritmen fungerer hos Google. 

Så uden videre: Læs for at få det seneste og bedste fra SEO-verdenen.

Strukturerede data får et ansigtsløft

GSC-visningen for problemer med strukturerede data er nu mere brugbar. Google har tilføjet en meget mere nyttig kontekst til problemer med strukturerede data. I bund og grund er det ikke at tilføje nye funktioner til GSC så meget, som det handler om at gøre detaljerne mere eksplicitte.

Strukturerede data får et ansigtsløft

Sådan skal du reagere:

  • Denne ændring bør ikke fremprovokere store ændringer i dine marketingprojekter
  • Vil gøre tekniske SEO-rettelser nemmere
  • Især for indlejrede attributter vil det være lettere at se, hvilke fejl der påvirker dit websted

Sig farvel til URL-parameterværktøjet 

Det sjældent brugte og ligeledes godt skjulte URL-parameterværktøj bliver udfaset i løbet af april. Det er et gammelt værktøj fra SEO’ens spæde tid. Værktøjet bruges til at instruere Google i, hvordan man forstår og håndterer URL-parametre (de luskede “?”, der kommer ind i URL’er). 

Sådan skal du reagere:

  • På grund af lavt forbrug og lav påvirkning bliver værktøjet fjernet
  • Det havde sin plads i SEO’ens gamle vilde vesten, men nu kender Google parametre meget bedre
  • Fremover bør regler for parametre specificeres i robots.txt, hvis det er nødvendigt – men stol på, at Google generelt er ret god til at forstå dem.

Opdatering (igen) af best practice for anmeldelser

2021 og første del af 2022 var perioder, hvor Google har arbejdet hårdt på at forbedre produktanmeldelser. Meget tiltrængt efter min mening, da feltet er fyldt med dårlige skuespillere. Folk, der anmelder produkter, de aldrig har set, rørt eller brugt. I stedet handler det om at vise resultater, der er autentiske og nyttige og ikke belønne spam og indlæg af lav kvalitet. Læs flere nyheder om den nyeste opdatering her

Sådan skal du reagere:

  • Google besvarer tre centrale spørgsmål i det fremhævede indlæg
  • De gentager også vigtigheden af ​​autentiske, faktuelle anmeldelser af produkter, forfatterne faktisk har testet
  • I fremtiden skal du arbejde hårdt for at overholde de bedste fremgangsmåder, Google har udstukket. Følg deres guides og bliv belønnet
Opdatering af best practice for anmeldelser

Ny “Ofte citeret” etiket fremhæver originale nyhedshistorier

En ny etiket til søgning vil fremhæve nyhedsartikler, der er stærkt citeret af andre nyhedsorganisationer. 

ofte citeret etiket fremhæver originale nyhedshistorier

Hvordan du skal reagere

  • Udrulning til amerikansk mobil-browsing nu og globalt bagefter
  • Vil for det meste påvirke nyhedshistorier
  • Tilsyneladende er dette gjort for at “bekæmpe misinformation”
  • Fokus på digital PR-indsats for din linkbuilding

Link til sæsonbetonede produkter fra din startside

For sæsonprodukter anbefaler Mueller at vise Google, at dette er vigtigt for dig. En sådan måde er ved at linke til dine sæsonbestemte tilbud og produkter direkte fra startsiden.

Sådan reagerer du:

  • Linkning fra startsiden betyder, at du værdsætter en side højt
  • Da ikke alle sider kan være lige vigtige, er strukturen af ​​dine interne links et stærkt signal til Google
  • Et klassisk eksempel her er det fremhævede banner øverst, der linker til sæsonbestemte tilbud.

Alt-tags betyder ikke noget for websøgning, kun billedesøgning

Tilføjelse af alt-tags er fantastisk af tilgængelighedshensyn. Det er også fantastisk til at få dine billeder til at rangere i billedsøgning. Men for websøgning er det lige meget. I hvert fald ifølge Googles repræsentant John Mueller.

Hvordan man bør reagere:

  • Mueller kommenterede for nylig, at alt-tags kun er ranking-faktorer for billedsøgning
  • Så hvis du er ligeglad med at rangere et billede, og du ikke behøver at forbedre tilgængeligheden, er alt-tags ikke nødvendige
  • Han gentager også behovet for “beskrivende alt-tags”
  • På den anden side er tilføjelse af alt-tags en så hurtig og nem opgave, at du lige så godt altid kan gøre det

CWV er for det meste tungen på vægtskålen

CWV-performance dikterer for det meste placeringer på ensartet indhold og bruges ikke altid. Et interessant spørgsmål til Mueller førte til interessante råd: CWV er for det meste blot en tiebreaker for lignende indhold.

Spørgsmålene er også interessante, da de lærer os noget om Googles algoritmer. Nemlig at ikke alle forespørgsler er lige påvirkede af alle algoritmer til enhver tid.

Hvordan man reagerer

  • CWV er for det meste en tiebreaker inden for SERP’er med lignende indhold
  • Nogle rangering-faktorer kan “lempes” for nogle søgninger
  • Core Web Vitals påvirker for det meste placeringer i lille skala
  • Lav en dybdegående SERP-undersøgelse for de forespørgsler, du forsøger at rangere på

Farvel UA!

Google Analytics Universal Analytics bliver udfasret fra 2023. GA UA, som var en grundpille i de fleste af vores websiteanalyser i mange år, bliver nu fjernet fra næste år. I stedet bliver vi nødt til at sige hej til Google Analytics 4.

Sådan reagerer du:

  • Du bør hurtigst muligt konfigurere GA4, så den kan begynde at indsamle data
  • Det vil også hjælpe dig med at føle dig tryg ved at navigere i det nye system
  • UA stopper med at modtage data fra juli 2023. 
  • Dette vil markere indgangen til GA4 som det eneste understøttede analyseprodukt

Bonzer nyheder

Friske nyheder til at holde dig opdateret på din mest ønskede SEO-viden