Opdateret 8. april 2021 af Thomas Bogh

Google Nyheder: Marts 2021

Google Nyheder: Marts 2021

Hver måned kommer Google med opdateringer for at skabe en bedre brugeroplevelse. Derfor har vi i vores SEO arbejde interesse i at tilpasse løbende indsatser til algoritmen, så vi holder os foran ​​konkurrencen.

Vi giver dig derfor her de seneste opdateringer fra Google samt den indflydelse, det kan have på prioriteringen af din optimering på hjemmesiden.

Google gør hotel booking links gratis

Google har gjort “hotel booking links” gratis at benytte. Dette giver derfor en ny måde at øge sin organiske trafik på. Tidligere blev disse resultater nemlig kun vist som annoncer på søgemaskinen.

Fremover vil både hoteller og rejseselskaber derfor opfordres til at optimere mod denne synlighed.

google hotel booking links

Brugere som søger efter hoteller vil se hotelannoncer, som viser relevante oplysninger inklusiv priser. Dette giver hoteller mulighed for at øge sin vækst i en tid, hvor branchen har ekstra meget brug for det.

De gratis booking links vil derfor nu blive vist under, hvor annoncerne bliver vist.

Mønsteret for at gøre annoncer trafikfrie ligner et mønster fra Google, der for nylig også gjorde Google Shopping til en gratis trafikkilde. Gode ​​nyheder for rejsebranchen i disse tider.

Benytter man sig allerede af hotel-annoncer, behøver man ikke foretage nogle ændringer, da listerne vises automatisk.

Opdateringer til lokal søgning

I marts kom Google igen med nye opdateringer vedrørende lokale søgninger (local search). Dette er igen med udgangspunkt i Google My Business-data.

Google My Business er et værktøj til virksomheder og organisationer til at styre den samlede tilstedeværelse på Google baseret på virksomhedsdata. Dette påvirker trafikken, der kommer fra brugere via Maps og søgeresultater.

I denne opdatering tilføjer Google flere data-muligheder til virksomheder, der tilbyder levering af dagligvarer og ‘pick up’.

De oplysninger, som Google tilføjer til Search og Maps, inkluderer:

  • Delivery providers
  • Pickup and delivery windows
  • Order fees
  • Order minimums

Google begynder at rulle dette ud i USA, og derefter er planen at udvide yderligere.

Google opdaterer PageSpeed ​​Insights resultater

Tidligt i marts meddelte Google, at PageSpeed ​​(PSI) Insights resultater ville stige for hjemmesider over hele verden.

PageSpeed ​​Insights-værktøjet indeholder rapporter, der viser hastigheden på en hjemmeside (domæne). En indsigt som nu er vigtigere end nogensinde – især hvis du kører et internationalt setup med Top-Level-Domains (TLD). Dette skyldes Googles mere fokuserede syn på page experience.

opdatering af pagespeed insights resultater

Værktøjet leverer rapporter til både mobil og desktop, herunder indsigt i de forskellige errors (fejl), der findes. Rapporten indeholder både laboratorie- og feltdata.

Google har opdateret, hvordan PSI indsamler oplysninger. Dette er baseret på, hvordan de skifter til at bruge http/2-protokol til at forbinde en hjemmeside.

Http/2 er en avanceret netværksforbindelsesprotokol, der muliggør hurtigere transmission af data, og den har færre begrænsninger end den tidligere http/1.x-protokol. Så derfor giver http/2 dig et performance boost i PSI.

Wix og Google udvider partnerskabet

I mange år er Wix blevet kritiseret for ikke at være så god som WordPress eller andet SEO-venligt CMS. Men med et udvidet Google-partnerskab får Wix-hjemmesider sig nu en endnu stærkere tilstedeværelse i local search på Google.

Det udvidede partnerskab integrerer nemlig Google My Business (GMB) med Wix. Virksomheder kan derfor nu få adgang til GMB-data og administrere sin profil direkte fra Wix. Dette er en rigtig god forbedring for dem, der bruger Wix.

Nogle af de andre integrationer man kender er:

  • Google Search Console.
  • Google-arbejdsområder.
  • Google Analytics.
  • Google Tag Manager.
  • Reserver med Google.

Google er blevet opdateret med “Full Coverage” i Google News

Google News får funktionen “full coverage” til nyhedsresultater. Dette giver mere kontekst om historier fra flere kilder både på nationale og internationale markeder.

full coverage i google news

Når du søger efter oplysninger om en nyhedshistorie, kan du se “Views Full Coverage” knappen i slutningen af ​​karrusellen. Denne knap kan også findes ved at vælge More news on… under karusellen til de øverste historier.

Et led i Googles syn på kvaliteten af den ‘fulde’ dækning. Noget som i dette tilfælde er mest relevant for sider, som gør sig i Google News.