Opdateret 3. august 2021 af Thomas Bogh

Google Nyheder Juli 2021

Google Nyheder Juli 2021

Google annoncerer hver måned opdateringer af deres algoritmer. Så hvis du arbejder med SEO på den ene eller anden måde, så er det ekstremt vigtigt at du holder dig opdateret.

Vi har samlet de største opdateringer fra juli 2021. En måned, der både gav os en Core Update, en link spam opdatering og mere viden om rankingfaktorer.

Alt i alt en travl måned i algoritmejunglen.

Igen en ny Core Update (July 2021 Core Update)

Google har udrullet den anden del af deres core update fra juni. Core updates er større samlinger af opdateringer til deres søgealgoritmer. Men Google er sjældent særlig åbne om indholdet.

Tidligere i år har Google annonceret, at de bekæmper spam med AI – så et godt bud er at Google har introduceret nogle mere effektive anti-spam tiltag.

Fra SEO-fagfolk hører vi:

  • Mindre ccTLD domain crowding
  • Sider med kvalitetslinks beholder deres placeringer
  • Bevægelser i rankings på spam content – både op og ned.

Som sædvanlig med core opdateringer bør du analysere, om der er nogle skift i dine rankings. Hvis du har store ændringer, så bør du følge Googles officielle retningslinjer for igen at komme på rette kurs.

Google indleder samarbejde med GoDaddy

I juli annoncerede Google at de har indledt et partnerskab med domæneudbyderen GoDaddy. Partnerskabet fokuserer på at hjælpe domæneejere med at få mere synlighed.

Men det er ikke kun webshops, der får gavn af det nye samarbejde. Google vil gerne have at søgere har flere og bedre muligheder for at finde produkter online.

Så partnerskabet giver både mere synlighed for webshop-ejere, men giver også Google et bredere udvalg af produkter de kan vise for de sultne søgere. (Meget lig deres samarbejde med Shopify)

Du kan læse mere om det lige her.

Ny struktureret data til jobopslag

Google har offentliggjort en ny struktureret data markup til jobopslag. Det gør det muligt for søgere at ansøge direkte på arbejdsgiverens hjemmeside fra søgeresultaterne.

Det nye markup – navngivet directApply – lader arbejdsgivere indikere om jobsøgende kan søge efter nyt arbejde på deres hjemmeside.

Google fortæller uddybende at denne markup er brugbar for jobopslag der lever op til en række kriterier. Grundlæggende kræver det, at jobbet er nemt og ligetil at ansøge. Eksempelvis skal man ikke være nødt til at udfylde sine oplysninger mere end en gang. 

For mere info har Google delt nogle flere detaljer om directApply her. 

New Structured Data For Job Listings

Gratis værktøjer til marketingfolk i rejseindustrien

Google har lanceret en række gratis værktøjer til rejsebranchen. De kan bruges til at få mere indsigt i hvad forbrugere faktisk søger efter.

Indsigtsværktøjet indeholder både rejse- og hoteloplysninger. Oplysningerne omfatter bl.a. trends for destinationen samt trends for hoteller i området. 

Formålet er at udruste marketingfolk til at skabe relevant indhold for deres målgrupper. Ved at levere dataindsigter gør Google det langt nemmere at optimere sin side efter det, som folk faktisk søger efter. Det skaber en stor kommerciel værdi.

Læs mere om det hos Google

free tools for marketers in the travel Industry - nevada example

Google Search Console har nu links til Page Experience-vejledning for AMP-sider

Google Search Console henviser nu domæneejere til nye ekstra resourcer når de udforsker problemer med deres AMP-sider.

Konkret betyder det at Google linker til en vejledning om page experience (side-oplevelsen) når man undersøger enkelte URL’er og kigger på Core Web Vitals.

Når du klikker på linket får du en rapport over problemer med sideoplevelsen for dine relevante URL’er. 

Denne rapport udpeger alle de nødvendige opdateringer du skal lave for at give dine brugere den allerbedste oplevelse.

https://blog.amp.dev/2021/07/12/debug-amp-performance-from-search-console/

Læs mere her.

En ny måde at optimere videoer på

Google har igen delt en ny måde at optimere videoer efter organiske søgninger. Denne gang handler det om de videoer, der publiceres på skaberens egen side og ikke på Youtube. 

Fra nu bliver det nemmere for udgivere at lave markup på deres video til de såkaldte “key moments” rich snippets. Du kan se et eksempel nedenfor. På den måde kan søgere direkte finde specifikke segmenter af videoen.

Endvidere slår Google fast, at SeekToAction markup kun kan bruges på videoer indlejret på ens egen hjemmeside. Læs mere her

a new way to optimize videos for search

Google introducerer gratis tilbuds-listings

Fra nu af vil Google fremhæve tilbud i shopping-fanen af søgeresultaterne i forbindelse med særlige begivenheder.

Ud fra faktorer som rabattens størrelse, produktets popularitet og sidens popularitet vil Google fremhæve enkelte tilbud.

Google introduces free deals listings graphic

I løbet af de næste par måneder vil tilbud også dukke op på den normale søgeside. Sælgere kan dermed få gavn af dette – uanset om de betaler for Google ads eller ej. Og det er noget, vi elsker at se i den organiske søgnings-industri. 

Dermed kan webshops få flyttet rundt på varebeholdningen, drive salg og tiltrække nye kunder når der er store shopping events (Black Friday!) og i højsæsonen.

Google udvider ‘About This Result’ og deler rankingfaktorer for søgninger

Google har udvidet “About This Result”-panelet med yderligere information om hvilke faktorer der var med til at bestemme at netop denne side endte i søgeresultatet. Det drejer sig om faktorer som selve indholdet samt links. Det vil være ekstra hjælp når du analyserer særlige søgeord mens du planlægger din SEO-strategi.

example on about this result in google

Udvidelsen er live for 10% af mulige brugere og vil blive rullet 100% ud senere. Nu er det dog kun engelsktalende amerikanere, der får gavn af opdateringen – men du kan roligt regne med at det bliver bredt ud i de kommende måneder.

Læs om det her.

Ny linkspam algoritmeopdatering udgivet

Google er begyndt at udrulle deres “link spam opdatering”, hvis mål er at gøre algoritmerne endnu bedre til at finde linkspam – noget der kommer til at true link schemes verden over. 

Opdateringen begyndte den 26. juli og vil være færdig inden for to uger.

Denne opdatering er mere vigtig end andre typiske opdateringer da spamlinks kan mindske synligheden på Google og derfor har en direkte kommerciel konsekvens.

På den anden side, hvis du allerede følger Googles retningslinjer, så kan du måske forvente en stigning i synlighed.