Opdateret 5. april 2022 af Peter Ottendahl Anberg

Google Nyheder Januar 2022

Google Nyheder Januar 2022

Det er tid til Google nyheder! 2022 er ankommet, og efterhånden som marketingteams verden over får cementeret deres handlingsplaner, evaluerer deres kanaler og færdiggør deres strategier, giver det mening at holde sig ajour med opdateringerne fra den største søgemaskine i verden, Google.

Når det kommer til SEO, ændrer landskabet sig hurtigt og ofte. 

Så jeg vil føre dig gennem de opdateringer og budskaber, der kommer fra Google.

Spoiler-alert: Du har ikke nogen store algoritmeopdateringer at bekymre dig om. Men der er nyttige råd og tips at finde. 

Google kommer til at crawle mindre i fremtiden.

Med henvisning til miljø- og bæredygtighedshensyn overvejer Google at reducere mængden af ​​”refresh”-crawl i fremtiden. 

Googles Gary Illyes siger det sådan: 

“Vi er CO2-neutrale siden – hvad ved jeg – 2007 eller noget, 2009. Men det betyder ikke, at vi ikke kan reducere vores fodaftryk på miljøet endnu mere. Og at crawle er en af ​​de ting, der kunne skære nogle lavthængende frugter af.”

Dette bunder i følgende: Google vender ofte tilbage til en side for at se, om den er ændret. Men de fleste sider på internettet ændrer sig ikke så ofte. Tænk på din privatlivspolitik eller din “Om os”-side. Så for at spare på unødvendig serverkapacitet vil Google blive bedre til at finde ud af, hvordan de kan reducere den slags crawls.

Bundlinjen:

  • Det er usandsynligt, at opdagelsescrawl  (discovery crawl) bliver påvirket.
  • Google ønsker at forbedre deres evne til at skelne mellem websteder, der har brug for opdateringscrawl, og dem, der ikke har. Forestil dig en nyhedsside som dr.dk kontra din bedstemors blog. 

Nyt robots-tag: indexifembedded

Google har annonceret et nyt tag. Det er indexifembedded. Et tag, der gør det muligt for websteder både at have mediesider ikke-indekseret og få deres medieindhold indekseret.

I bund og grund handler det om at tilbyde en større grad af kontrol til websteder, der organiserer deres indhold på en bestemt måde. 

Som eksempel angiver Google følgende:

“Hvis podcast.host.example/playpage?podcast=12345 har både noindex og indexifembedded tag, betyder det, at Google kan indlejre indholdet, der er hostet på denne side i recipe.site.example/my-recipes .html under indeksering.”

Detaljerne:

  • Brug tagget for at få indhold indekseret, når det er indlejret gennem iframes på andre sider, selv når indholdssiden har noindex-tagget.
  • Bør bruges i kombination med noindex-tagget.
  • Dette er et meget edge-case tag, som sandsynligvis ikke vil være nyttigt for de fleste websteder.

Visninger er en dårlig målestok for søgevolumen

På grund af Googles hyperpersonaliserede karakter er visninger en dårlig stand-in for søgevolumen. Mueller har for nylig gjort opmærksom på, at impressions ikke er en god måde at fastslå søgevolumen på, selvom du rangerer nummer et. 

En sund fornufts-tilgang ville ellers diktere, at hvis du er nummer et på et søgeord, vil du blive vist for hver søgning, der foretages på det søgeord. Det betyder, at visninger burde svare til den faktiske søgevolumen for en given periode.

Du skal dog huske på, at tallet i Google Search Console faktisk er den gennemsnitlige placering. Det er derfor, det ofte kommer til at hedde 1,3 eller 2,6 i stedet for 1 eller 2. 

Årsagen til det er, at din placering på ranglisten svinger indenfor en given periode. Ydermere kan er det ikke sikkert du dukker op på en søgning afhængig af, hvem der søger. Ikke nok med det, afhængigt af SERP-funktionerne (hvor mange annonceresultater, videnspaneler, udvalgte uddrag osv.) kommer nogle mennesker ikke engang til at rulle langt nok ned til at se dine links. 

Konklusionen er denne: Visninger vil ikke give dig et præcist mål for, hvor stor søgevolumen faktisk er. Men mens Mueller fuldstændig fejer ideen om at bruge det til søgevolumen af bordet, burde ovenstående fakta betyde, at det nok i det mindste er en god måling af minimum søgevolumen. 

Google bruger forskellige algoritmer til forskellige sprog

Vi bør være opmærksomme på, at forskellige sprog har forskellige søgealgoritmer til at forstå det sprog. Dette er nødvendigt, fordi ikke alle sprog er struktureret på samme måde. For eksempel bruger nogle sprog ikke mellemrum til at afgrænse forskellige ord på samme måde som engelsk gør. Dansk er her et rigtig godt eksempel. 

Hvorfor er det interessant?

For de fleste af os er det nok ikke så vigtigt. Den mest interessante del af Muellers svar, der er linket ovenfor, er følgende:

Google kan ikke med sikkerhed sige, at indholdsstykke A blot er indholdsstykke B oversat. Så det betyder, at vi skal være meget omhyggelige med at implementere de korrekte hreflang-tags for at sikre, at vi fortæller Google dette.

Google Chrome og Google Analytics bruges ikke til rangering

Logik ville diktere det, og nu er det bekræftet: Google bruger ikke Analytics eller Chrome-data til at fastslå adfærdssignaler og derved bestemme rankings.

Hvorfor er det godt? Fordi ellers ville det give en meget uretfærdig fordel for websteder, der faktisk bruger Google Analytics. Og i nogle områder, hvor Google Chrome måske bruges mindre, ville Google ikke have nogen idé om, hvordan man rangordner indhold.

Forestil dig, at du skrev indhold inden for privatlivs-sfæren. Du er måske moralsk modstander af at bruge Analytics, og dine brugere foretrækker måske en mere privatlivsorienteret browser end Chrome. I så fald ville Google ikke være i stand til at have data til at hjælpe den med at rangere.

Detaljerne:

  • Kun til Core Web Vitals bruges det.
  • Det betyder, at selvom afvisningsprocenten og den gennemsnitlige tid på webstedet er gode at forbedre, er det ikke for at forbedre SEO-placeringer.

Google annoncerer ny API til at inspicere URL’er

Med problemerne med indeksering der florerer, så har det aldrig været mere vigtigt at have let adgang til data på URL-niveau. Google har netop annonceret en ny API, med hvilken du kan få data på URL-niveau og på den måde fejlfinde indekseringer.

I de fleste tilfælde kommer man langt med det manuelle værktøj, men har du rigtig mange sider er det her en god ide at få sat op.

Det kan du læse mere om og prøve af lige her.

90% af alle dine besøgende ville give deres mail for et godt tilbud

Sammen med Boston Consulting Group har Google for nyligt fuldendt et studie omkring konvertering. Vi er alle interesseret i flere konverteringer, så dette studie om hvad det kræver før en bruger er villig til at hoste op med sine detaljer er ekstremt interessant læsning.

Du kan se det fulde studie her, og ellers vil jeg fremhæve et par vigtige pointer nedenunder.

Først og fremmest, cirka 1/3 af de adspurgte er villige til at dele deres email uden at få noget igen. Men kigger vi på de forskellige former er det først her, at det bliver rigtig interessant. 75% af de adspurgte føler sig ikke synderligt begejstret for nyhedsbreve, selvom det er en af de mest valgte konverteringstræk som hjemmesider laver.

Tværtimod, så skal du nok diske op med noget konkret for at få flest med: rabatter og produktprøver er noget af det, der ansporer dine besøgende mest.

Ny vejledning til struktureret data for opskrifter

Google har for nyligt ændret deres vejledning til brugen af struktureret data om opskrifter (Recipe markup). Ændringen er egentlig supersimpel: I den gamle vejledning kunne du angive en minimum og maximum mængde tid det tager at lave, mens du skal være langt mere præcis i den nye.

Find vejledningen her.

Ny Page Experience-rapport til desktop

Den traditionelle page experience-rapport i Search Console, der viser hvor brugervenlig din side er, har netop fået en specifik udgave til desktop. Den klassiske koncentrerede sig egentlig om mobilen, der stadigvæk er en af de vigtigste at få styr på, men nu kan du altså også få det nøjagtige overblik for de brugere, der stadig foretrækker computeren.

Se mere her.

“Geotargeting” kan skade dit SEO-arbejde

Ikke mange kender til det, men dybt inde i Google Search Console kan du faktisk indstille hvilke geografiske områder som du gerne vil målrette dig mod. Det er også kendt som “geotargeting.” I en nylig udgave af Webmaster Hangout bekræftede John Mueller helt konkret, at man skal være meget bevidst om brugen af netop denne indstilling.

Det giver lidt sig selv, at hvis man har indstillet sin hjemmeside til at ramme Norge, så vil Google være mindre tilbøjelig til at lade dig ranke i Danmark. Det er sjældent et problem, men noget man skal have i baghovedet særligt hvis man udgiver engelsksproget indhold.

Bonzer nyheder

Friske nyheder til at holde dig opdateret på din mest ønskede SEO-viden