Opdateret 8. februar 2021 af Thomas Bogh

Google Nyheder: Januar 2021

Google Nyheder: Januar 2021

Hver måned kommer Google med opdateringer og nyheder, som du bør kende til, hvis du arbejder med SEO.

Du får derfor her en oversigt over vigtige opdateringer, der er kommet i januar 2021.

Google redesigner søgeresultater på mobil

Google kommer med et redesign af mobilversionens søgeresultater, som gør det nemmere for brugerne at finde det, de leder efter.

Opdateringen skal give en mere moderne oplevelse, som vil gavne brugerne på tre områder:

  • Gøre det nemmere at læse: Med større og mere tydelige sektioner og labels, vil det hjælpe brugerne med at finde, det de leder efter endnu hurtigere.
  • Give mere simpelt design: Sektioner og “results card designs” får forbedringer, som giver mere white-space. Hermed kan brugerne fokusere på det content, som er vigtigst.
  • Et mere moderne approach: Google kommer med et mere friskt look, som ifølge dem selv er mere simpelt, venligt og tilgængeligt.

Googles designer, Aileen Cheng, har især arbejdet med redesign af fem større områder.

Mere simpel opbygning

Med et fokus på at levere resultaterne i en mere simpel form, vil det give informationen endnu tydeligere og hurtigere for brugerne.

Mere simpel opbygning google mobile

Læsbarhed

Tekst bliver gjort større, så resultaterne nemmere kan scannes igennem.

læsbarhed google mobile

Edge-to-edge design

Et edge-to-edge (eller oversæt kant til kant) design vil minimere skygger, som hurtigt gøre det nemmere at se, hvad man leder efter. Effekten vil være mere visuelt rum for søgeresultaterne.

Edge-to-edge design google mobile

Farve

Det nye design vil give Google et mere internationalt touch, der sætter fokus på vigtig information.

En “Googley” følelse

Google vil gerne give en følelse af sin ydelse, som er mere rund, og som de selv kalder “bubblier and bouncier”. Dette kan også ses i logoet.

En “Googley” følelse google mobile

Opsummering på design

Designet påvirker kun det samlede look på søgeresultater. Det påvirker altså ikke, hvordan indhold indekseres eller rangeres.

At Google kommer med et redesign, som gør det nemmere for brugerne, passer godt overens med deres fokus på mobil. I marts går Google nemlig over til 100% mobile first index i forlængelse af, at mobilen er mere brugt en desktop til søgninger.

Google Search Console tilføjer rapport til Google News

Google er udkommet med et rapport format for Google News, som fremover vil hjælpe publishers med at få indsigt i brugeradfærd på Android og iOS samt news.google.com.

Google News rapport

Gennem Search Console vil man kunne tilgå rapporten ved at klikke på ‘Google News’ til venstre i navigationen. Rapporten vil indeholde metrics, som inkluderer impressions, kliks samt CTR (Click-Through-Rate).

Det vil give indsigt, som indebærer:

  • Hvor mange artikler, som har været synlige i Google News
  • Hvilke artikler, som har præsteret i Google News
  • Hvordan brugeradfærd adskiller sig fra land til land

Rapporten vil kunne tilgås for alle sider, som optræder i Google News. Hermed bliver Google News rapporten en tilføjelse til Search Console.

For mere viden om nyheds content på Google, kan du læse med her.

Google laver 4 ændringer til Index Coverage Report

Google Search Consoles Index Coverage Report får 4 opdateringer, som holder hjemmeside-ejere endnu bedre informeret om indekserings problemer.

Rapporten identificerer generelt, hvor mange sider på et domæne, som bliver indekseret, og hvor mange som ikke indekseres grundet errors – og herfra hvorfor.

Ændringer er:

  • At fjerne det generiske “crawl anomaly” problem.
  • Sider som er blivet “submitted” men blokeret af robots.txt, bliver nu rapporteret som “indexed but blocked” i en warning i stedet for “submitted but blocked” i en error.
  • Tilføjelse af nyt problem der hedder “indexed without content” (warning).
  • Blød 404 rapportering bliver nu mere præcis.

Samlet set er temaet for disse opdateringer derfor mere datanøjagtighed.

Eksempelvis vil “indexed without content” være, at URL’en er i Googles index, men at web crawlers ikke kan se content. Dette kan være et problem på både cloaking eller formatet, som Google har svært ved.

sider indekseret uden indhold

For mere information, kan du se mere om ændringerne fra Googles eget indlæg.