Opdateret 2. marts 2022 af Peter Ottendahl Anberg

Google Nyheder Februar 2022

Google Nyheder Februar 2022

Jeg ved ikke med dig, men for mig føles det som om, at det første kvartal af 2022 bare er spurtet forbi. Og med endnu en måneds gang er det selvfølgelig tid til en samling vigtige nyheder inden for SEO.

I takt med at algoritmen ændrer sig og ny information kommer frem, skal vores processer og arbejdsgange inden for søgemaskineoptimering også gøre det. Så læs videre og find ud af, hvordan du får det rigtige ben ud af sengen i 2022.

Desktop Page Experience er på vej

Det er blevet annonceret, at Google er i gang med at udrulle en ny opdatering her i marts. Den fungerer som tilsvarende den der allerede findes for mobiloplevelsen. Dette er i tråd med Googles forpligtelse til kun at vise de resultater, der giver den bedste brugeroplevelse. Det betyder, at hvor det tidligere kun var mobiloplevelsen, der tæller, nu gør skrivebordet det også.

Sådan reagerer du:

  • Tjek den nye sideoplevelsesrapport i Search Console og vurder de resultater, du får der.
  • Men hvis du allerede har anstændige mobilresultater, vil du højst sandsynligt skøjte gennem denne opdatering uændret.
  • Du kan tjekke vores guide til at undersøge og optimere din Core Web Vitals-score. 

Sider være u-indekserede for evigt

I et nyligt webmaster hangout udtalte John Mueller, at “Discovered – currently not indexed” kan vare for evigt.

“Det er noget, hvor vi bare ikke crawler og indekserer alle sider. Og det er helt normalt for enhver hjemmeside, at vi ikke har alt indekseret.

Og især med en nyere hjemmeside, hvis du har meget indhold, så vil jeg antage, at det forventes, at meget af det nye indhold i et stykke tid vil blive opdaget og ikke indekseret.

Og så skifter det som regel over tid, som det faktisk er blevet crawlet, eller det er faktisk indekseret, når vi ser, at der faktisk er værdi i at fokusere mere på selve hjemmesiden. Men det er ikke garanteret.”

Problemerne med indeksering er ikke nye, og enhver konsekvent læser af vores Google Nyheder-opdateringer vil vide dette. Faktisk tror jeg, at alle, der arbejder med SEO, ved dette. 

Sådan reagerer du:

  • Husk, at det ikke er en grundlæggende rettighed at få dit indhold indekseret.
  • Vent ikke bare på, at tingene vender – det er måske bare tid, der er en faktor, men det er et risikabelt væddemål.
  • I stedet skal du bare fokusere på konsekvent at forbedre kvaliteten af ​​din hjemmeside og dine indlæg. 
  • Hvis indekseringsproblemerne er meget alvorlige, skal du overveje, om du skal stoppe med at udgive nyt indhold og rette det nuværende indhold ved at forbedre kvaliteten og øge mængden af ​​indgående interne og eksterne links.

Sådan forstår Google infinite scrolling

Vi fik for nylig en bekræftelse på, at Google sandsynligvis er i stand til at håndtere infinite scroll – men det afhænger af implementeringen. 

Da Google gengiver sider ved en meget stor viewport (eller opløsning, om man vil), hvis infinite scroll automatisk udløses af skærmstørrelsen, bør Google være i stand til at se det meste af indholdet.

Men som altid med Javascript SEO og andre tekniske elementer kommer det hele an på, hvordan det fungerer i virkeligheden. Indeksering af Javascript er i bedste fald skrøbeligt og i værste fald frustrerende. Husk, at Google sjældent trykker på knapper eller interagerer med siden på nogen måde.

Sådan reagerer du:

  • Du skal sikre dig, at Google forstår, hvordan din side fungerer.
  • Undersøg ved at tjekke HTML-kildekoden og prøve at bruge din egen hjemmeside med Javascript deaktiveret.
  • Du kan også bruge inspektionsværktøjet i Search Console eller Mobile-Friendliness Tool til at se, hvordan Google gengiver siden, og hvilken HTML den ser, når den gør det.
  • Vær på udkig efter, hvordan links indsættes. Et link, som Google forstår, er pakket ind i et <a href>-tag og inkluderer den fulde URL på den side, der er linket til.

Forfatterekspertise er et “uklart område”

I EATs rige er forfatterekspertise konge. Men hvad med algoritmen? 

I et nyligt webmaster-hangout faldt talen på EAT og forfatterekspertise. Her gav Mueller et ret uklart svar: Google har *sandsynligvis* indirekte måder at måle forfatterekspertise på. 

Retningslinjer for vurdering af søgekvalitet er retningslinjer for mennesker, ikke instruktioner til algoritmen. Men de hjælper stadig med at informere og træne algoritmerne. Mueller “antager”, at der udføres indirekte forfatterekspertise-arbejde bag kulisserne.

Sådan reagerer du:

  • Hvis dit websteds indhold falder ind under YMYL (Your money, your life), idet det rådgiver og vejleder om emner, der direkte påvirker din målgruppes sundhed og økonomi, bør du være opmærksom.
  • For indhold inden for dette domæne er det at have et højt niveau af EAT noget, der imponerer brugerne, og efter vores erfaring har det stor indflydelse på rangeringen. 

Brugerkommentarer giver yderligere kontekst

Hvis det administreres godt, kan det at give brugere mulighed for at kommentere øge din SEO-performance. Selvom det kan virke kontraintuitivt, beskriver kommentatorer et givet emne med deres egne ord og tilføjer kontekst til Google. Men det er også en risikabel manøvre, hvis du ikke kan moderere den tilstrækkeligt. 

Groft sagt: Relevante kommentarer af høj kvalitet kan forbedre din SEO. Irrelevante, spamkommentarer kan skade dig. 

Sådan reagerer du:

  • Hvis du i øjeblikket tillader UGC (brugergenereret indhold), bør du have klare modereringspolitikker samt anti-spam-værktøjer.
  • Hvis du i øjeblikket ikke tillader det, så overvej, hvilken slags værdi brugerkommentarer kunne give med hensyn til både SEO og konverteringsoptimering.
  • Husk at implementere de korrekte <rel=”ugc”>-tags for eventuelle links, der er i kommentarfelterne.

Ingen belønning for søgeordstunge domænenavne

Mueller punkterede en gammel SEO-myte: At have søgeord i dit domæne hjælper dig med SEO.

I modsætning til en meget populær overtro, vil du ikke have nogen gevinst ved at tilføje nøgleord til dit domænenavn. Og faktisk – det vil sandsynligvis begrænse dig senere, når du overvejer at udvide.

Begrænsningerne er følgende: Hvis dit domæne ser ud til at være centreret om et enkelt søgeord, kan du have problemer med at udvide dine tilbud, da det ikke længere passer til brandet.

Sådan reagerer du:

  • Ingen grund til at reagere, hvis du i øjeblikket bruger et søgeordstungt domænenavn.
  • At vælge domænenavne er en kunst, men overvej domænets levetid og prøv med et stærkt brandnavn i stedet for et søgeord.

Tilføj datoer til titler, når det giver mening.

Der er ingen iboende SEO-værdi i at have datoer i title-tagget. Vi har alle set “2022-guiden” udfylde SERP’erne, men Mueller hævder, at der ikke er behov for at gøre dette fra deres synspunkt.

Ifølge ham har de andre måder at regne udgivelsesdatoen ud på. Men for nogle søgeord, der er meget tidsfølsomme, kan du bestemt overveje at tilføje datoer til titlen.

Sådan reagerer du:

  • Overvåg den aktuelle rangering og CTR-ydelse for de indlæg og sider, du har med en dato i.
  • Prøv at eksperimentere og ændre det og overvåge disse ændringer.
  • Tilføj en note om dette i dine indholdspolitikker og SOP’er for fremtiden. 

Selvom vi alle frygter at falde ind i black hat linkbuilding, bekræfter Mueller, at i mange tilfælde er to sider, der linker til hinanden, helt naturligt. Det er, når det er gjort for at manipulere rangeringen, at det bliver et problem.

Faktisk er der mange helt almindelige situationer, hvor det giver mening. Overvej en virksomhed, der linker til en nyhedsartikel om sig selv for at fremhæve pressens opmærksomhed.

Giver mening, ikke?

Hvad med en frisør, der linker til en barber nede ad gaden, som de samarbejder med? Hvis den barber linkede tilbage, ville det så være unaturligt?

Selvfølgelig ikke.

Sådan reagerer du:

  • Vær ikke bange for gensidige links, så længe det er naturligt.
  • Undgå at falde i link-skemaer og forsøge at manipulere placeringerne. 

Bonzer nyheder

Friske nyheder til at holde dig opdateret på din mest ønskede SEO-viden