Opdateret 10. marts 2021 af Thomas Bogh

Google Nyheder: Februar 2021

Google Nyheder: Februar 2021

Hver måned gennemgår vi både opdateringer og nyheder fra Google, som du bør kende, når du arbejder med SEO.

Opdateringer er inddelt efter algoritme- og rapporteringsnyheder fra søgemaskinens univers.

Vi giver dig hermed et overblik over de seneste nyheder fra februar. En måned hvor der skete lidt af hvert.

Algoritmenyheder

Først begynder vi med opdateringer relateret til, hvordan Googles algoritme fungerer.

Google tilføjer 12 nye “manuel action penalties”

Google har tilføjet en stor mængde nye sanktioner, også kendt som “manuel penalties”, som inkluderer actions relateret til Google News og Google Discover.

manual actions report

Dette betyder, at det nu også er muligt at få en straf i Google News og Google Discover.

De nye penalties omfatter områder som:

  • Adult-themed content
  • Misleading content
  • Dangerous content
  • Harassing content
  • Hateful content
  • Manipulated media
  • Medical content
  • Sexually explicit content
  • Terrorist content
  • Violence and gore content
  • Vulgar language and profanity

Læs mere om manuel penalties her.

Google griber ind over for hjemmesider med unøjagtige priser (inaccurate pricing)

Snart begynder Google at gribe ind mod domæner, der har en anden pris ved checkout end prisen vist i Google Merchant Center.

Google Merchant Center’s politik er for forhandlere at holde overensstemmelse mellem den proces, der leveres til Google, og den, der tilbydes kunderne.

Læs mere om opdateringen ved unøjagtige priser her.

Google tilføjer flere domæneoplysninger til søgeresultater

Fra nu af viser Google flere oplysninger for at beskrive domæner i søgeresultaterne. Målet er at hjælpe brugerne med at lære mere om kilderne, inden der klikkes ind.

domæneoplysninger til søgeresultater

Opdateringen tilføjer et nyt ikon i øverste højre hjørne af søgeresultaterne. Google siger desuden, at de fleste af søgeresultaterne (ikke alle) vil have et af kortene vedhæftet. Dette vil være baseret på, om hjemmesiden har en Wikipedia-side, der er relateret til det.

Læs mere om de nye oplysninger her.

Ændringer i Googles rapporter

I løbet af februar så vi nye opdateringer vedrørende Google.

Google foretager ændringer i Core Web Vitals-rapportering

Google ændrer på måden, at Core Web Vitals bliver målt og rapporteret på til fordel for hjemmeside-ejerne.

Fremover vil grænserne nemlig bygge på, om tallet ender på <= (mindre eller lig med).

Det betyder, at en “good rating” vil forekomme, hvis man lander på det præcise grænsetal. Før skulle tallet være under grænsen for at fremtvinge en “good rating”.

Læs mere om opdateringen her.

Google Analytics holder op med at indsamle Youtube-data

Fremover vil Google Analytics ikke længere samle data fra YouTube kanaler. Historisk data vil forblive, men ny data vil ikke blive tracket.

YouTube ‘creators’ har altid haft adgang til mere data i YouTube Studio. Derfor var den direkte forbindelse mellem Google Analytics og YouTube mere en nice to have, som man kunne benytte sig af, hvis man generelt var mest vant til at tracke data i Google Analytics.

Derfor vil YouTube Analytics fra nu af være den bedste kilde til at holde sig up-to-date på information ved YouTube kanaler.

Derfor må mange være nødsaget til at lære et nyt tool at kende: YouTube Analytics. Se mere om det forneden.

Google Search Console får ny Association page

Google tilføjer til Search Console en ny Association side – foreningsside – som vil indeholde alle associations.

Association page

Association sider refererer til en forbindelse med Search console ejendom/property og det samme i en af Googles andre services. Dette kunne eksempelvis være Google Analytics.

Den opdaterede Association side, kan findes i menuen på Search Console og vil understøtte følgende:

  • Google Analytics
  • Google Ads
  • Actions Console project
  • YouTube channel
  • Chrome Web Store account
  • Play Console app

Ved at koble Search Console med ejendomme/properties i Google Analytics vil du fremover kunne få bedre indsigt i de organiske søgeresultater.

Læs mere om Association siden og forstå, hvad det betyder for dig.