Opdateret 4. januar 2022 af Thomas Bogh

Google Nyheder December 2021

Google Nyheder December 2021

SEO er altid under konstant forandring. Google udgiver årligt hundredvis af opdateringer der har både små og massive konsekvenser for søgeresultaterne – og dermed for alle os, der arbejder med SEO.

I denne artikel gennemgår vi de udviklinger, du skal holde øje med.

Lokale søgninger får en stor opdatering

Google har bekræftet, at lokale søgeresultater har fået en ordentlig overhaling. Opdateringen startede i slutningen af november og blev rullet færdigt ud omkring 8. december.

Detaljer:

  • Nærhed (proximity) er nu en af de væsentligste faktorer
  • Hvordan de lokale søgeresultater bliver vist er også ændret. Fra den klassiske med kortet og tre resultater under, så bevæger Google sig mod at de tre søgeresultater er på siden af kortet.
  • Opdateringen skabte mange forandringer i søgeresultaterne.

Opdatering af produktanmeldelser

Google har forsøgt at bringe autentiske og gode anmeldelser til toppen frem for sponsoreret indhold.

Tilbage i april valgte Google at udgive en ny opdatering fokuseret på produktanmeldelser. Nu kommer der så to nye best practices som kan hjælpe dine anmeldelser med at blive set mere.

De er som følger:

  1. Du bør inkludere visuelle beviser (billeder eller video) på at du faktisk har haft med produktet at gøre.
  2. Inkluder links til mere end en butik, hvor en læser ville kunne købe varen.

Stadig problemer med indeksering

Har du oplevet problemer med at få dit indhold indekseret?

Så er du i hvert fald ikke den eneste. Mange SEO-virksomheder i verden har rapporteret det samme: at Google ikke indekserer lige så meget indhold nu om dage som de har gjort førhen.

Dog skal det siges, at Google stadig benægter, at der er sket nogen forandring i deres procedurer. Samtidig er deres anbefaling også den samme: At gøre dit indhold mere awesome.

Hjemmeside-udfald kan blive dyrt i længden

Hvis din hjemmeside har udsving, der varer mere end et par dage risikerer du at miste dine placeringer på Google. Det har John Mueller netop bekræftet. Helt konkret betyder det, at hvis du overvejer at lade din hjemmeside være nede i en længere periode (eksempelvis i forbindelse med et re-design) eller hvis du oplever tekniske udfald, så skal du skynde dig at få siden tilbage på benene.

For efter en dag med udsving vil Google begynde at se det som hjemmesidens nye permanente tilstand. Og så bliver siden ikke længere taget med i betragtning om de fede placeringer på søgeresultaterne. Det betyder altså, at hvad der kunne have været et kort udfald nu kan have længerevarende konsekvenser.

Sådan integrerer du brugerskabt indhold (UGC)

Google har udgivet en lækker lille infografik, der viser hvordan du som hjemmesideejer bedst muligt bruger user-generated content (UGC), eller brugerskabt indhold. Det kan være i alt fra kommentarer over anmeldelser til forumindlæg eller gæsteblogging.

De bedste råd er:

  • Alt hvad der er på din side er dit ansvar
  • Lav konkrete politikker for opførsel, sprogbrug og så videre.
  • Rekrutter moderatorer og hold løbende øje med nye indlæg
  • Brug CAPTCHA og andre værktøjer til at filtrere spam fra.

Ny core web vitals metric?

Google er i fuldt sving med at opdatere Core Web Vitals med en ny metric. Denne gang skal din hjemmesides responsiveness (hvor god og hurtig den er til at reagere på brugerinput) under luppen.

CWV er et sæt af målinger, der viser hvor brugervenlig din hjemmeside er.

En af de målinger er First Input Delay (FID), som viser hvor lang tid der gør før en bruger første gang kan interagere med siden. Men den har fået kritik for ikke at være præcis nok eller tilsvarende hvad der faktisk irriterer brugere ved sløve hjemmesider.

Og derfor står den for at blive erstattet. Du kan få alle de nørdede detaljer lige her.

Year in Search

Som sædvanlig løfter Google hvert år sløret for, hvad vi har brugt deres søgemaskine til. Her opgøres dataen for de mest trendende søgninger, de mennesker vi har ledt efter og meget, meget mere.

Du kan finde vores udlægning og analyse af dataen lige her.

Nyt look til dine nyheder

Nyhedsartikler vil nu oftere blive vist på en anden måde, end du er vant til. For Google er målet at øge mængden af tophistorier og højkvalitetsindhold, der bliver vist frem på en lang række søgninger. Og det er de søgninger, der har høj nyhedsværdi og hvor sagen ofte kan ændre sig fra dag til dag.

Den nye kommer til at se sådan her ud:

TikTok vælter Google af pinden

Google mistede i 2021 sin position som den mest populære hjemmeside i verden. I hvert fald i følge en ny rapport fra Cloudflare, som de udgiver hvert år. Her gennemgår de hvilke hjemmesider i verden der modtager allermest trafik.

Og i år er der en stor overraskelse: TikTok indtager førstepladsen og vælter dermed Google ned af tronen.

De 10 mest populære domæner i 2021 er:

  1. TikTok.com
  2. Google.com
  3. Facebook.com
  4. Microsoft.com
  5. Apple.com
  6. Amazon.com
  7. Netflix.com
  8. YouTube.com
  9. Twitter.com
  10. WhatsApp.com

Bonzer nyheder

Friske nyheder til at holde dig opdateret på din mest ønskede SEO-viden