Opdateret 3. september 2021 af Thomas Bogh

Google Nyheder August 2021

Google Nyheder August 2021

Hver måned kommer Google med en række opdateringer til sin algoritime, som har indflydelse på søgeresultaterne. Derfor er det ekstra vigtigt, at du holder dig opdateret, hvis du arbejder med SEO på den ene eller anden måde.

Vi har her samlet de største opdateringer, der kom i august måned 2021. En måned som bød på en mindre håndfuld af relevante opdateringer samt nyheder i søgemaskine-universet.

Link Spam opdateringen er endelig rullet ud

Efter flere ugers udrulning er Googles seneste store link opdatering blevet rullet ud. Google startede med at annoncere, at dette vil være færdigt ved udgangen af august. Ved indgangen til september er dette altså nu en realitet.

Den nye opdatering fokuserer på at rydde op i sider, som gør sig i betalte links og sponsorerede gæsteindlæg. Målet er, at disse links ikke må vægte ligeså højt som de ‘naturlige’ links.

Prøver man at snige sig udenom Googles retningslinjer, vil opdateringen gøre det nemmere at blive straffet. Bliver man straffet af Google, kan det betyde, at man mister flere af sine værdifulde placeringer på Google.

Du kan læse om den fulde opdatering her.

Google opdaterer hvordan sidetitler vises

Google har annonceret, at de ændrer måden hvorpå sidetitler genereres i søgeresultaterne (SERP).

Sidetitler er de overskrifter, som vises i Googles søgeresultater over metabeskrivelsen.

Tidligere ville disse beskrivelser i højere grad være baseret på HTML <title> tag og heraf var ændringer baseret på den den søgning, der blev lavet.

Fra nu af vil Google i højere grad fokusere på, hvad brugeren ser. Dette betyder, at sidetitlen i SERP nu vil bruge sidernes H1 heading endnu mere. Se eksempel nedenfor:

google title tag opdatering

Det betyder, at man skal sørge for, at ens headings – eller H1 overskrifter – er endnu mere optimeret end tidligere. Gør man ikke det, kan det betyde man mister kliks grundet uinteressante overskrifter.

Du kan læse mere om udmeldingen her.

En mere simpel Page Experience rapport

‘Page Experience’ er navnet på en af Googles vigtigste tekniske opdateringer. Moderne SEO handler i dag for Google om at give den bedste brugeroplevelse med indhold, som lever direkte op til search intent på alle punkter.

Derfor har Google udviklet en page experience rapport, som hjælper hjemmeside-ejere med at optimere sine sider.

simpel page experience rapport

Denne rapport er nu blevet simplificeret og gjort mere brugbar for alle, der arbejder med SEO.

Dette indebærer:

  • Ad experience (reklame oplevelse) er fjernet
  • En ‘bug’ er blevet fixed, som viste “failing HTTPS”, hvis der ikke var nok data

Du kan læse om det fra Google selv her.

Data tab i Google Search Console

Google har rapporteret, at de har oplevet et data ‘tab’ – eller med andre ord mangel på data – i sin Search Console rapport fra 23. til 24. August.

google search console data tab

Dette betyder, at der er sandsynlighed for, at der i denne periode vil blive vist mangel på trafik og visninger.

Sørg for at notere dette i din rapport, når du tracker dine månedlige tal.

Note: Dette vedrører selvfølgelig kun rapporteringen og ikke den reelle trafik. Dette vil du også kunne få bekræftet ved at kigge i eksempelvis Google Analytics.

Læs mere om det her i Search Console Help.

Google redesigner “How Search Works”

Google prøver at gøre sig selv mere transparente vedrørerende sin overordnede praksis.

Som led i dette har de for nyligt opdateret og forbedret deres side for, hvordan søgemaskinen fungerer. Dette går under navnet “How Search Works”.

how search works redesign

How Search Works er et hub der skitserer, hvordan Google indekserer, kategoriserer og rangerer milliarder af sider på internettet.

Disse ændringer ser mest af alt ud som kosmetiske – men alligevel er de vigtige at kende. Du kan få det fulde overblik her.