Hvordan udregner man Google Adwords priser?

Det afhænger meget af hvordan, og hvad man ønsker at annoncere. Jeg vil i denne guide simpelt forklare, hvordan man skaber sig en idé om priser på Google Adwords annoncering. Jeg vil forklare den måde budgivning foregår, og hvordan du kan estimere dine Google Adwords priser.

Google Adwords budgivning

Den måde hvorpå du betaler for Google Adwords annoncering, fungerer på samme måde som en klassisk auktion. Dog med et twist - det vil jeg vende tilbage til. Nu skriver jeg, at det fungerer på samme måde som en klassisk auktion, hvad betyder det? Jo, det betyder, at de virksomheder der gerne vil annoncere på et givent søgeord, lad os tage “Nike sko”, byder mod hinanden om at ligge øverst i Googles søgeresultater. “Nike sko” er altså et keyword, som alle i princippet har mulighed for at byde på.

Den måde hvorpå man giver sine bud, fungerer efter en “Max CPC” struktur. Det vil sige, at man sætter en grænse for, hvor meget man max vil byde for at ens annonce bliver vist. Hvis ens max er højere end alle andre, så burde man altså ligge nr. 1 på det givne søgeord. Det er den basale struktur, der udgør ens Google Adwords priser.

Det er bare desværre ikke så simpelt. Ens max CPC har nemlig en faktor, der bliver ganget på.

Quality score

Denne faktor hedder Quality score. En Quality score kan variere fra 1-10, og det er Googles vurdering af relevansen af det givne keyword, din annonce, og den hjemmeside du linker til. Hvis hele denne rejse er super god for kunden, og der er meget høj relevans hele vejen igennem, så vil du opleve en høj quality score, men hvis du derimod annoncere på et keyword der har ingen relevans ift. Hvad der foregår på din hjemmeside, så vil du opleve en lav quality score.

Denne quality score er meget vigtig, da den som nævnt er en del af et regnestykke i samhold med ens max. CPC. Nedenfor er et forenklet eksempel der kan give en idé om dynamikken:

  1. Annonce: Virksomhed A (Max. CPC = 15kr, Quality score = 8/10)
  2. Annonce: Virksomhed B (Max. CPC = 30kr, Quality score = 2/10)

Ovenfor forsøger jeg at illustrere at virksomhed A ligger højere i søgeresultatet end virksomhed B, på trods af at virksomhed B byder dobbelt så meget. Det skyldes som sagt quality score. Derfor er det vigtigt at huske, at ens annonce skal have en så høj relevans for brugere som overhovedet muligt, og ens hjemmeside skal ligeledes være så brugervenlig som muligt.

Her er også en video fra Google's Chief Economist der går lidt mere i dybden:

Konkurrence

Nu har vi kort gennemgået dynamikkerne i selv strukturen. Der er selvfølgelig flere ting, der påvirker ens Google Adwords priser. Konkurrence er højst sandsynligt den største faktor. Som alle andre auktioner er det jo udbud/efterspørgsel, der afgør, hvilken pris man skal betale. På nogle keywords kan man have en CPC på 1 kr, hvor konkurrencen på andre keywords kan gøre at CPC’en ligger tættere på 100 kr. Det er derfor vigtigt at lave det, der hedder en keyword analyse. I en keyword analyse forsøger man at undgå de helt dyre keywords, og finde nogle “billigere” der stadig har høj relevans.

Her er et eksempel på ét af de keywords med høj konkurrence: "adwords bureau". 

Google Adwords priser på søgeordet "Google Adwords bureau"

Det fremgår her, at "suggested bid" er kr 143.99. Det vil sige, at den gennemsnitlige CPC (pris per klik) højst sandsynligt ligger i omegnen af den pris. Efter 10 klik har man altså brugt næsten kr 1.50.

Keyword Planner

For at finde sine Google Adwords priser skal man lave en del forarbejde. Efter man har lavet dette arbejde, kan man dog ret nemt estimere den pris, man kommer til at have per klik (CPC). Dette kan nemlig aflæses i Google Keyword Planner. Der kan man nemt og hurtigt se estimater på CPC udfra keywords. Har man en høj quality score, kan man højst sandsynligt komme endnu længere ned. Keyword planner er et super godt værktøj til at estimere Google Adwords priser.

Opsummering

Der er altså en del faktorer, der spiller ind, når man skal finde Adwords priser, men vigtigst af alt, så er det altså muligt at estimere nogle klik priser, og det gør ens beslutningsprocess meget nemmere ift. valg af primær kanal mm.

Hvis du ønsker at outsource denne proces, så er Google Adwords én af vores specialer hos Bonzer, og vi vil meget gerne hjælpe med at lave et godt setup. Du kan blot udfylde formularen i bunden, og så kan vi tage en uforpligtende dialog!

Ellers er du også meget velkommen til at sende en mail til mig på us@bonzer.dk  🙂

Læs  Kort om online annoncer