God PR kan godt give flere kunder

De fleste mennesker ser ikke PR som værende en salgskanal. PR står for “Public Relations”, og omhandler det image en virksomhed har udadtil. Man snakker ofte om “god PR” og “dårlig PR”. Et eksempel på god PR kan være en positiv artikel på forsiden af Børsen. Dårlig PR kan være en skandale i virksomheden der dækkes i nyhederne.

PR er ikke det samme mere

Det er ikke det samme som det var for 10 år siden. Google er katalysator for rigtig mange ting, og dette er også tilfældet med god PR. Forbrugere går ikke længere til nyhederne når de skal vurdere hvorvidt en virksomhed er god eller dårlig, de går på Google.

Virksomheder skal derfor sørge for at positionere sig rigtigt på Google, og sørge for at få så meget positiv omtale som overhovedet muligt på diverse online medier. Hvis der kommer en dårlig artikel på et medie, så er det altså ikke kun når den publiceres at dette skader dit brand. Denne artikel vil også komme frem når folk søger på dit firmanavn og det er skidt.

SEO kommer ind i billedet

SEO arbejde minder rigtig meget om PR arbejde. Når vi hos Bonzer laver SEO arbejde, så har vi et stort netværk af mediesider hvor vi får offentliggjort artikler om vores kunder. Dette lyder jo til forveksling som det et PR bureau ville gøre, og det er det også.

Forskellen ligger i det afsæt man har. Når vi laver PR arbejde, så har vi fokus på at få vores kunder til at rangere højere med deres eget domæne på nogle keywords.

Et domæne styrkes markant af at der kommer artikler om en virksomhed med link til virksomhedens domæne. Dette er Google’s måde at vurdere domæner på. Hvor mange gode links har du fra andre domæner.

Så hvad er konklusionen?

Konklusionen er at man sagtens kan få mange kunder via PR arbejde. Det skal blot kobles sammen med SEO, så man sørger for at få maksimal værdi ud af en artikel. Dette er den eneste måde hvorpå man helt konkret kan måle værdien af PR arbejde. Her kan man nemlig gå ind og måle hvor meget gavn en artikel har gjort, og så har man også den afledte effekt som selvfølgelig er øget kendskabsgrad og omtale. Dette i sig selv vil ofte også give kunder i en kort periode.