Kort om Facebook annoncering

Facebook annoncering er i modsætning til Google Adwords Search et værktøj, hvor man som udgangspunkt betaler pr. eksponering. Facebook annoncering er de annoncer, som man ser, når man scroller ned gennem sit news feed på Facebook. Ofte er annoncerne så målrettede, at vi oftest finder noget, vi i forvejen var ude at lede efter.

Facebook annoncering er blevet meget populært blandt mange annoncører i dag, da det konverterer meget hurtigt og effektivt. Hos Bonzer har vi ligeledes set denne udvikling, hvor man med den rigtige strategi kan øge virksomheders kundegruppe markant. Hvor SEO er den langsigtede marketingsstrategi, vil du med både Facebook annoncering og Google Adwords se resultater med det samme – hvis det bliver gjort ordentligt.

Det der bla. gør Facebook annoncering til en af de absolut stærkeste online marketing platforme, er den måde man som annoncør kan opsætte målgrupper. Vi vender tilbage til dette længere nede.

 

Hvordan kan jeg tjene penge på Facebook annoncering?

Som med alle andre kanaler, afhænger dette svar rigtig meget af ens branche, produkt og målgruppe. Vi har dog endnu ikke stødt på en opgave, som vi ikke har kunnet løse profitabelt med Facebook annoncering. Her har man ofte mulighed for at lave nogle meget profitable og skalerbare setups. God Facebook annoncering kræver dog, at du kender din målgruppe godt.


Opbygning af målgruppe

Når man skal opbygge sin målgruppe i Facebook annoncering, er det i starten ofte en rigtig god idé at forsøge at være så snæver som overhovedet mulig. Det betyder ikke, at man kun skal fokusere på ét segment af ens målgruppe. Derimod skal man i stedet splitte målgruppen op i flere bider og lave nogle identiske kampagne opsætninger og finde de målgrupper, der fungerer bedst.

Efter man har gjort dette og skåret de “dårlige” fra, kan man lave et look-a-like audience med de succesfulde målgrupper. På denne måde udvides målgruppen, så man ikke mætter den højt performende målgruppe. Brugen af custom audiences og look-a-like audiences er noget af det, vi bruger mest i vores set-ups. Derfor bør alle der annoncerer med Facebook annoncering anvende dette i deres annoncering så vidt som muligt.


Retargeting

Retargeting med Facebook annoncering er endnu et af de skarpe værktøjer, der er at finde. Det er her, man kan lave nogle meget billige konverteringer og virkelig sænke sin gennemsnitlige CPA (cost per action). Hvis man kører Facebook annoncering uden retargeting, kunne man lige så godt kaste 20% af ens spend ud af vinduet – ja, det er så slemt.

At lave retargeting betyder, at man rammer de brugere, der tidligere har besøgt ens hjemmeside eller lavet en anden traceable handling på f.eks. ens Facebook side eller Facebook annoncering. Måden hvorpå man tracker sine besøgende på sin hjemmeside er ved brug af et Facebook pixel. Dette stykke kode sender data tilbage til ens Facebook annoncering program, og fortæller hvilke personer der har besøgt ens hjemmeside. Det er et klassisk say, at 98% af ens besøgende ikke konverterer, og dette er folk, der har en højere sandsynlighed for at købe dit produkt end en helt “frisk” forbruger/virksomhed. Dette er blevet bevist utallige gange i diverse analyser.

Efter du har fået data fra dit pixel eller dine Facebook lead ads, kan du oprette en kampagne med den målgruppe – altså dem der har besøgt men ikke konverteret.

 

Look-a-like audiences

Det er her, det virkelig bliver spændende. Efter du har fået en masse brugere igennem dit Facebook pixel eller dine lead ads, kan du lave et nyt audience med dem, der konverterede igennem enten din hjemmeside eller Facebook, og derfra fortælle Facebook – “Her har du 100 brugere, der købte mit produkt/ydelse, giv mig de 20.000, der minder mest om dem”. Hertil svarer Facebook “Værsgo”, og nu har du en målgruppe på 20.000 mennesker, som du kan køre en ny kampagne imod.

 

Der er mange flere og endnu mere nørdede ting

Med Facebook Annoncering er der utallige nørdede fremgangsmåder til at få flere gode kunder/leads billigt, og det handler blot om at udnytte de mange muligheder, der er med denne platform. Hvis man ikke bruger den, som den skal bruges, bliver man til gengæld oftest straffet med en meget dyr CPA. Det er derfor vigtigt, at man sætter sig ordentligt ind i tingene, hvis man overvejer at annoncere med denne kanal. Og for Guds skyld, ikke brug “boost”….