Privatlivspolitik
Privatlivspolitik

Digital markedsfþring bliver dyrere i 2019 📈

Udgivet d. 20. december 2018 af Ulrich Svarrer ・ 8 min read

Digital markedsfþring bliver dyrere i 2019 📈

Er det selvsagt, eller kan det komme som en overraskelse for mange?

Det ved jeg faktisk ikke, men jeg er af den meget stÊrke overbevisning, at rigtig rigtig mange virksomheder bliver chokeret over, hvor meget prisen stiger pÄ deres nuvÊrende betalte kanaler.

Hvorfor skulle det overhovedet blive dyrere?

Ja, det er jo heller ikke sikkert, at det faktisk bliver dyrere, men der er en del indikatorer der peger i den retning.

1. The trend is your friend.

For at anvende et begreb der tit bliver anvendt i investeringsuniverset, sÄ er trenden ofte ens ven (eller fjende), forstÄet sÄdan, at en trend ofte holder i lang tid, og man bÞr ikke antage at den stopper i morgen. Jeg har en idé om at det samme muligvis vil gÞre sige gÊldende for digital markedsfÞring.

Nedenfor ses en solid trend i CPM udvikling tilbage fra 2017.

Den gennemsnitlige Google Ads CPC er ifĂžlge en rapport fra Adstage steget med 117% fra Q1 17’ til Q1 18’. AltsĂ„ mere end en fordobling.

Hvis vi tager udgangspunkt i Facebook Annoncering, sÄ kom jeg forbi en artikel, der rapporterede at vi i 2012 havde en gns. CPM (Pris pr. 1000 eksponeringer) pÄ 1,12 DKK ($0,17) i Danmark..

Ja, men det er jo 6 Ă„r siden? Det kan vi ikke bruge til noget..

Okay, men kigger vi bare 2 Är tilbage, havde vi i fÞlge denne kilde en gns. CPM pÄ 30,41 DKK ($4.62)

Hos Bonzer kĂžrer vi en del Facebook Annoncering, og vores gns. CPM ligger i 2018 pĂŠnt over 120 DKK.

Det er altsÄ en stigning pÄ mere end 10.000% over 6 Är, og 394% over 2 Är. Det svarer rundt regnet til en fordobling YoY.

AltsĂ„, den samme trend som med Google Ads…

Jeg tror ikke at denne stigning vil fortsÊtte i samme tempo, da markedet er baseret pÄ udbud/efterspÞrgsel, og jeg tror nÊppe, at annoncÞrer er villige til at betale en CPM pÄ 12.000 kr. Om 6 Är, men jeg er stÊrkt overbevist om at priserne fortsat vil stige.

Hvad gÞr jeres forretning, hvis priserne fordobles i 2019? Har I rÄd til det?

2. Flere store spillere satser pÄ betalt digital markedsfÞring

Jeg er af den overbevisning, at en af de primÊre Ärsager til at priserne stiger sÄ drastisk for tiden er, at flere af de store spillere er kommet ind pÄ markedet, og de har altsÄ ikke et mÄnedligt budget pÄ 10.000 DKK.

Én ting er et markant stĂžrre budget, men en anden ting er ogsĂ„ en helt anden indstilling. NĂ„r man er vant til at bruge flere hundrede tusinde, eller endda flere millioner pĂ„ kanaler sĂ„som TV og Radio, hvor man umiddelbart ikke kan mĂ„le effekten af annonceringen, sĂ„ er det ikke, fordi  man fra den ene dag til den anden begynder at gĂ„ helt i sĂžmmene med CAC/LTV. Noget helt andet er, at mange af de store spillere ikke har noget imod at have en meget snĂŠver margin.

Det har smÄ virksomheder ikke rÄd til, og det er min opfattelse, at (alt for) mange mindre og mellemstore webshops afhÊnger og lever af digital markedsfÞring pÄ hhv. Facebook og Google.

Hvis jeg afhang af disse kanaler, sÄ ville jeg vÊre meget meget opmÊrksom pÄ stigninger i priser, og begynde at kigge imod mere organiske/vedvarende kanaler.

Men Ulrich
 Du sidder jo i et SEO bureau. Selvfþlgelig skal du vére fortaler for en organisk strategi fremfor en paid strategi.

Ja, det skal jeg.

Men jeg skal ogsÄ rÄdgive kunder sÄvel som potentielle nye kunder til at have det rigtige marketing mix. Jeg er pÄ ingen mÄde fortaler for at satse hele butikken pÄ SEO. Det tror jeg slet ikke er svaret. Jeg tror blot at man skal have et solidt organisk fundament, som kan bÊre forretningen hvis ens betalte kanaler midlertidigt eller permanent skulle blive for dyre at have.

Som jeg nĂŠvnte tidligere, sĂ„ er det udbud/efterspĂžrgsel, sĂ„ det er ikke fordi at sĂžgningen “snĂžrrebĂ„nd” lige pludselig fĂ„r en CPC pĂ„ 100 Kr.

Der vil selvfÞlgelig altid vÊre en form for regulering i markedet ift. hvor meget virksomheder tjener (eller taber) pÄ en given deres annoncering.

Digital markedsfĂžring er ikke hvad det altid har vĂŠret

De 2 stÞrste platforme hvorpÄ man kan annoncere lige nu er Facebook og Google. Begge disse platforme har nogle cutting edge vÊrktÞjer til at eksekvere ens online strategi.

De er begge ogsĂ„ blevet markant bedre til at gĂžre platformene mere brugervenlige for den lille virksomhed. Det er skrĂŠmmende let at oprette en Facebook virksomhedsprofil, og “booste” noget af sit indhold.

En ting er at “boost” funktionen i sig selv flere gange er blevet bevist som vérende markant mindre effektiv end ordinér annoncering igennem den primére platform.

En anden ting er, at disse smĂ„ virksomheder der booster vha. Facebook’s ultra brugervenlige interface ikke bygger annonceringen skalerbart op. Man tĂŠnker blot pĂ„ eksponeringer og rĂŠkkevidde, og tĂŠnker at dette i sig selv selvfĂžlgelig genererer salg.

Det fortjener sit helt eget blogindlĂŠg, men pointen er at de store annoncĂžrere allokerer mere budget til digitale strategier, og det er blevet markant mere tilgĂŠngeligt for de smĂ„ at “brĂŠnde deres penge af”.

Nedenfor ses en illutration fra Adstage af supply/demand pÄ Facebook, hvor det tydeligt ses at der ikke kommer fÊrre impressions, men der bliver brugt flere penge. Dette er hvad der driver prisen op.

NĂ„r virksomheder “brĂŠnder penge af”, sĂ„ tĂŠnker de ikke pĂ„ CPA (Pris pr. konvertering), og det skaber altsĂ„ en ubalance i udbud/efterspĂžrgsel tanken. Det samme gĂžr de stores annoncering –  med henblik pĂ„ at Ăžge kendskabsgrad.

Dette vil muligvis gÄ hen og ÞdelÊgge gamet for dem der faktisk har en god funnel, der lige nu generer salg til en super fornuftig CAC.

Hvad kan man gĂžre ved det?

For det fÞrste, sÄ skal man huske pÄ at jeg reelt set ikke aner hvad der kommer til at ske. Det kan sagtens vÊre, at priserne kommer til at falde markant, og alle lever lykkeligt til deres dages ende.

Det kan ogsÄ vÊre at de stiger, og at ens forretning reelt set stÄr overfor en potentiel kÊmpe trussel, hvis man afhÊnger af Google Ads og Facebook.

Jeg vil anbefale, at man begynder at kigge pĂ„ “gratis” kanaler, der kan generere organiske konverteringer.

Her vil jeg bla. anbefale at kigge pÄ:

  • SEO
  • Email marketing
  • Web push

En af de lavthÊngende frugter, som jeg vil anbefale at man kigger pÄ er at konvertere flere af sine besÞgende til en email liste. Email er gratis, og det vil fortsat vÊre i nogenlunde samme format. Det er i hvert fald min overbevisning.

Ydermere, sÄ kan man ligeledes konvertere sine besÞgende til web push, og samle dem i en remarketing mÄlgruppe.

Nogle af de kanaler jeg har set absolut bedst resultater med igennem tiden, har vÊret de 2 nedestÄende.

  1. SEO → Email
  2. SEO → Remarketing

Her kan man i min optik opnÄ de billigste konverteringer, og hvis man har nok organisk trafik, kan den potentielle volumen ofte overraske. IsÊr hvis man har fÄet tendenserende tunnelsyn, og kun kigger pÄ sine paid kanaler.

Men igen, misforstÄ mig ikke. Der er en ovenhÊngende sandsynlighed for at du er landet pÄ denne artikel via en Facebook annonce, og det skyldes, at det fortsat kan betale sig for os, og sÄ kan jeg ogsÄ godt lide ironien i det.

Konklusion

Jeg siger IKKE, at I skal gÄ ind og slukke for jeres Facebook og Google annoncering i dag. Jeg siger heller ikke, at I nÞdvendigvis skal gÞre det i fremtiden.

Det eneste jeg siger, er at det ville vÊre fornuftigt at lave en sanity check pÄ jeres acquisition, og genoverveje den funnel I kÞrer med, og se hvor meget den afhÊnger af de betalte kanaler.

Inflationen er reel, og den er hÞj, sÄ det bÞr sÊtte nogle tanker i gang.

Hvis denne artikel har forĂ„rsaget mere forvirring, end den har givet stof til eftertanke, sĂ„ skal du/I vĂŠre mere end velkommen til at sende mig en mail pĂ„ [email protected], eller bestille en gratis SEO analyse, sĂ„fremt I gerne vil hĂžre jeres muligheder for at vĂŠkste (mere) med SEO.

Bliv klogere pÄ online marketing