Privatlivspolitik
Privatlivspolitik

Derfor øger digital marketing din omsætning

Udgivet d. 10. maj 2019 af Oliver Rønler ・ 4 min read

Derfor øger digital marketing din omsætning

Hvis du fik at vide, at statistikken for nye brugere af internettet stadig stiger hver eneste dag. Vil du så tro på det? Det burde du. Ifølge Pew Research så har det været en kontinuerlig stigning, hvor især voksnes internetforbrug, er steget med 5 % de sidste tre år. Selvom det er blevet sagt hundredvis af gange, så ændrer måden hvordan vi handler, shopper og søger viden på – hvilket især ses i vores internetforbrug. Denne udvikling åbner op for nye muligheder, hvilket betyder, at vi i dag skal tale om digital marketing.

Marketing – også kendt som markedsføring – har altid handlet om at udarbejde strategier til at forbinde en målgruppe med et produkt. I dag betyder det, at du skal møde din målgruppe, hvor de allerede befinder sig: på internettet. Her træder digital marketing let og elegant ind i billedet.

Hvad er digital marketing?

Digital marketing er når virksomheder aktivt benytter sig af internettets mange muligheder til, at promovere deres services eller produkter online. Der er flere former for digital markedsføring, hvorfor det er op til virksomheden selv at definere og afklare, hvilken form for online marketing de anvender.

4 eksempler på digital marketing

  1. SEO (Search Engine Optimization)
  2. Social Media Marketing
  3. E-mail Marketing
  4. Affiliate Marketing
  5. Content Marketing

Eksempel gør møbel og boliginteriør webshoppen, ESfurniture brug af Instagram som en social media marketingkanal.

Hvilken rolle har digital marketing for en virksomhed?

I modsætning til de fleste ‘offline’ virksomheder giver en digital mediestrategi præcise og målbare resultater. Hvis du nogensinde har indsat en annonce i en avis, ved du, hvor svært det er at estimere, hvor mange mennesker der rent faktisk har lagt mærke til din annonce. Der er ingen garanti for, hvor mange salg den specifikke annoncen har genereret.

På den anden side, kan du med digital marketing måle din ROI (Return on investment) på næsten alle aspekter.

Eksempelvis arbejder og fokuserer SEO-bureauer på website-trafik. Med digital marketing kan du se det præcise antal af brugere, der har set din hjemmesides forside ved brug af digitale analytiske værktøjer, såsom Google Analytics.

Man kan endvidere se, hvor mange sider de har besøgt, hvilken enhed de har brugt og om de har lagt et produkt i kurven. Det er skræmmende, men også skræmmende interessant for virksomheder.

Denne digitale intelligens kan hjælpe enhver virksomhed på baggrund af besøgende med, at specificere hvilke marketingskanaler de skal bruge mere eller mindre tid på. For eksempel hvis kun 15 % af en virksomheds trafik kommer fra organisk søgning, så giver det virksomheden muligheden for at søge hjælp og assistance hos et SEO-bureau.

Vil I gerne have flere kunder via Google?

Andre former for marketing er sværere at måle på. Det er nemlig vanskeligt, nærmest umuligt, at tolke hvordan kunder interagerer med din virksomheds brand eller produkt. Med digital marketing kan du identificere trends og mønstre i besøgendes opførsel, opsætte målbare og klare kpi’er, der kan hjælpe din virksomhed før de kommer til sidste stadie i deres købsforløb. Det betyder, at man som virksomhed kan træffe afgørende beslutninger i, hvordan man tiltrækker kunder og forbedre hele virksomhedens marketing funnel.  

Er digital marketing nødvendigt?

Med stigende hastighed udvikler og forbedrer den digitale teknologi sig hver dag. Flere og flere mennesker har computer- og internetadgang og bruger hver eneste dag telefonen til at finde vej, dobbelttjekke fakta, shoppe nye sko eller læse nyheder. Digital marketing en derfor en nødvendighed for overlevelse hos hvilken som helst virksomheds fremtidige succes.

Ifølge Danmarks Statistik har 97% af alle danskere computer- og internetadgang i hjemmet. Dette betyder, at dine eksisterende kunder og potentielle nye kunder er online. Hvorfor skal I så ikke være online også? Det at være online betyder samtidig, at alle kan tilgå virksomheden døgnet rundt. Digital markedsføring gør virksomheden omstillingsparat og på samme tid konkurrencedygtig på et ellers mættet marked. Med digital marketing er det muligt, at måle, tilrette og optimere virksomhedens perfomance løbende.

En virksomhed der er stærk i digital marketing, kan kontrollere deres marketing og ramme en specifik målgruppe. Digital marketing er en gave til alle virksomhed – og det gælder bare om at komme i gang!

Hvis man er ny i denne verden, kan digital marketing være en svær størrelse. Det er derfor uhyre vigtigt for enhver virksomhed, at udarbejde en konkret online marketing strategi, der kan arbejdes efter. Vi anbefaler derfor at læse vores guide: Online marketing: 6 trin til en konkret online marketing strategi.

Bliv klogere på online marketing