seo-skærm-optimering

Hvem, hvad og hvorfor?

En af verdens største brands hedder Cola Cola, og det er der en grund til. Mange tror, det er fordi det er dem i verden, som laver de bedste colaer. Det er det ikke - eller i hvert fald ikke kun derfor. For Coca Cola er langt fra de eneste på markedet for cola, der tilbyder denne brusende sukkersmag. Prøv f.eks. at se på Pepsi? Her vil nogen endda måske rationelt mene, at de laver en endnu bedre cola. Så hvorfor vælger størstedelen af alle os mennesker så stadig Coca Cola? Jo, det handler ikke om, hvad vi laver, men hvorfor.

Det samme spørgsmål bør vi stille os selv på alle parametre af vores markedsføringsstrategier, når vi skal optimere os selv. Det er vigtigt, at vi under alle tiltag stiller os selv spørgsmålet; ”hvorfor gør vi det her?”. Når din virksomhed skal styrke sig selv på den digitale bane, er spørgsmålene her også relevante. Den måde du styrker din visuelle profil på omfatter mange facetter, som samlet set kan indrammes af det gyldne begreb, SEO. Du bliver som virksomhed nødt til at vide, hvorfor du laver det du laver, og hvad dit formål er med det. Kender du dette, så vil du også forstå kernen til din markedsføring. Her er den oplagte strategi = SEO optimering.

bonzer-seo-optimering

Hvorfor SEO optimering?

SEO står for Search Engine Optimization, altså søgemaskineoptimering. Nøglen bag SEO optimering er, at du kan vælge at forme din markedsføring lige som du vil. SEO optimering består af organisk trafik, hvorfor det som udgangspunkt ikke koster penge at optimere. Det handler derimod om at kende til de enkelte facetter at optimeringen, som er alt lige fra on-page SEO, herunder som content marketing, til off-page SEO som linkbuilding.

Læs  Begynderguide til digital markedsføring

Men igen, hvorfor SEO? Når du som virksomhed gerne vil have, at din kundebase stiger, så du kan tjene flere penge, så er nutidens hurtigste genvej i dag nettet. Internettets stormagt hedder i dag Google, hvilket vil sige, at hvis du her gerne vil blive fundet af nye og sultne kunder, så bliver du nødt til at alliere dig med Googles måde at tænke på. Google står alene for mere end 95% af hele nettets organiske søgetrafik, og derfor er Google også en direkte vej til kunder. Kender du måden, hvorpå forskellige hjemmesider kommer først frem i søgeresultaterne på Google, så kender du også vejen til flere kunder. Navnet på denne metode hedder: SEO optimering.

 

seo-optimering


Hvordan fungerer SEO optimering?

Lad os sige, du sælger sko over nettet. Her vil du oplagt gerne have, at folk der søger efter ordet ”sko” på nettet, lander inde på din side fremfor dine konkurrenters. Men dette er nemmere sagt end gjort. For dine konkurrenter har sikkert samme tankegang, da de også gerne vil have flere kunder ligesom dig. Hermed er der en kamp om at ligge nummer 1 på Googles søgeord mellem dig og dine konkurrenter. Derfor må du netop gøre din side mere synlig end dine konkurrenters. Dette kan både gøres med Google Adwords, som er betalt trafik, og med SEO optimering. Med Google Adwords betaler du pr. klik, hvor trafikken du får med SEO er gratis. Dette gør SEO optimering til en kæmpe gave for alle, som drømmer om flere kunder.

Læs  Giver PR flere kunder?

Når du skal SEO optimere, skal du se det som en holdbar investering over længere tid med en værdi, der ikke direkte kan købes for penge. Hvor Facebook annoncering og Google Adwords er betalt trafik, er SEO kun organisk. Derfor skal du kende de rette SEO strategier, der får dig fra den bagerste side på Google til den absolut første. Sælger du sko, er der nemlig en uvurderlig større sandsynlighed for, at din virksomhed bliver en succes, hvis din hjemmeside ligger blandt en af de første resultater på Google under søgeordet ”sko”. Disse strategier kan du læse om i vores gratis e-bog om SEO, som giver dig de 10 mest essentielle steps til SEO optimering. Få fat i SEO bogen her.

 

Hvad er SEO optimering i praksis?

Nu ved du både hvorfor SEO er vigtigt, samt hvordan teknikken bag fungere. Men hvordan SEO ser ud i praksis, er der mange eksempler på.

Som skrevet før er det helt oplagt at følge e-bogen om SEO, hvor vi giver 10 råd til god SEO. Alligevel har vi valgt vise nogle af de helt fundamentale udsnit fra SEO optimeringens kammer. Her ser man på to raketter i optimeringen; on-page og off-page SEO.

  • Som det første er det vigtigt, at din side og alt det du har på din side fungerer som det skal. Det er også det, vi kalder on-page SEO. Det drejer sig om alt lige fra design af siden til hastigheden og selve indholdet, altså content. Her er det vigtigt, at du udvælger nogle nøgleord, nogle keywords, som dit content skal ranke på. Altså alle de søgeord som skal få din side højere op i søgeresultaterne på Google. Her kan vi igen bruge eksemplet fra før med skoene. Her vil det være oplagt at finde nogle tilhørende keywords som ”højhælet sko”, ”gummistøvler” eller ”kondisko”. Så snart du har SEO optimeret alt indhold på din side, er du klar til at gå videre med off-page SEO.
  • Off-page SEO er alt den aktivitet du foretager uden for din sides rammer. Det drejer især om linkbuilding. Linkbuilding er når en ekstern side på nettet linker til din side og herved tilfører værdi til dig. Det er noget af det SEO arbejde, som giver dig de mest effektive resultater i din optimering ift. Googles søgeresultater.
Læs  Begynderguide til at skrive et blogindlæg

 

Opsummering af pointerne

Du kan både lave linkbuilding under on-page og off-page SEO. Ved on-page linkbuilding linker du internt til dine sider, så du skaber et stort spindelvæv af links til alle dine undersider.

Både on-page og off-page SEO er en kunst i sig selv, og der er uendelig mange muligheder for at optimere her. Det handler om at kende de gode tips og tricks, og så er det ellers bare at prøve sig frem. Se det som en investering i din virksomhed, da det på sigt kun giver et godt udbytte. Hvis det altså gøres ordentligt. Med den rette guidance fra Bonzer, kan vi hjælpe dig på rette vej, så du i sidste ende får flere kunder, end du kunne drømme om. Det er jo det, det hele drejer sig om.