CASE

Sådan steg Sine Ginsborgs Makeup Skole til tops på Google

Sådan steg Sine Ginsborgs Makeup Skole til tops på Google

Key results

  • Stigning i organisk trafik: 2.223 %
  • Stigning i organiske keywords på side 1: 859 %

Data fra perioden: Juli 2019 – Januar 2021

I dag er Sine Ginsborg ikke blot en af landets dygtigste makeupartister, men indtager samtlige førende organiske placeringer indenfor sin niche af makeup skole og udvidet makeup guidance.

Samarbejdet med Sine Ginsborg blev indledt i sommeren 2019. Her har kombinationen af en målrettet konkurrence- og content marketing strategi gjort Sine Ginsborg til thought leader inden for makeup ekspertise og uddannelse. 

I denne case fokuserer vi på den fremgang Sine Ginsborg har oplevet for den organiske synlighed og tilvækst i organisk trafik. Med Sines case udforsker vi betydningen af autoritetsopbyggelse på Google, samt potentialet i Googles andre platforme for den videre SEO performance.

Vil I være vores næste succes-case? Så start med en gratis analyse og gennemgang her

Hvem er Sine Ginsborg?

Sine Ginsborg er en af Danmarks førende hår- og makeup artister. Hun har mere end 25 års erfaring både i den danske og internationale modebranche. Ud over sit virke som professionel makeupartist driver Sine sin anerkendte makeupskole, Sine Ginsborg Make-Up School i hjertet af København, hvor hun underviser og uddanner spirende talenter i styling af hår og makeup såvel i det professionelle arbejde som makeup artist. 

Det har derfor været en del af SEO-strategien for sineginsborg.com at rangere målrettet på søgetermer for hår- og makeupuddannelse.

Hertil har Sine Ginsborgs Google My Business været et vigtigt redskab i at skabe synlighed netop på uddannelses-relaterede søgninger. Her ses blandt andet et uddrag fra søgningen “makeup skole” i Januar 2021, hvor Sine Ginsborgs navn/brand ikke nævnes i søgningen, men vinder denne vigtig placering “0”:

Et studie fra BrightLocal viser, at 84% af tilfældene, hvor Google My Business profiler optræder på Googles resultatside, sker ved såkaldte discovery searches, hvor brugeren ikke søger målrettet efter virksomheden. Tilsvarende har GBM-virksomhedsprofilen vundet indpas på mange relevante keyword-søgninger, der ikke indeholder ‘Sine Ginsborg’.

Overordnet strategi og udvikling

Da vi indledte samarbejdet med Sine Ginsborg i sommeren 2019, var Sines forretning domineret af mund-til-mund anbefalinger. Sine løb ofte selv ind i problemet med, at folk ikke kunne finde frem til hendes hjemmeside på Google. Det var helt afgørende, at SEO-strategien både kunne varetage de meget målrettede søgninger på makeup uddannelsen og samtidig løfte den lokale synlighed af Sines skole og kurser i København.

Selvom Sines hjemmeside rangerede på små 150 keywords til en start, indtog hun for de færreste af disse en side 1 placering, faktisk kun 25. Vi valgte derfor at arbejde målrettet med at udbygge content til tilmeldingsiden for makeup artist uddannelsen, samt udfolde en strategi om et større blogunivers for sineginsborg.com.

I dag betyder det, at Sine indtager flere vigtige topplaceringer i Google SERP på alt fra makeupprodukter, makeupguides, makeup kurser og trends.
Content marketing strategien var helt afgørende for at kunne skabe større synlighed på Google og samtidig udfolde Sines ekspertviden i målrettet blog-content.

Eftersom Sine allerede er et kendt navn i makeupbranchen og ikke mindst kendt af Google, var det oplagt at mobilisere Sines ekspertviden og derved styrke E.A.T.-signalerne på hendes hjemmeside også.

Dette er fundamentet for, at vi har kunne udvikle relevant content til specifikke keywords.

Vil I være vores næste succes-case? Så start med en gratis analyse og gennemgang her

Domæne autoritet i 2021

Ekspertise, autoritet og pålidelighed er ranking faktorer, som Google over de seneste år er blevet mere og mere opmærksom på. Selvom det også for sineginsborg.com var vigtigt at opbygge en domæne autoritet gennem linkbuilding taktikker, har brugen af Sines etablerede ekspert rolle (blandt andet gennem danske mode- og livsstilsmagasiner samt TV) været helt afgørende for at kunne skabe en stærk tilstedeværelse på Google. 

Content-strategi som rammer flere søgehensigter

Ved siden af den samlede optimering af sidens tekniske performance og linkbuilding, blev content marketing strategien udarbejdet med flere søgehensigter for øje. Som en top funnel strategi befinder flere brugere med interesse for makeup i den udforskende fase. Med afsæt i kernemålgruppen blev strategien udarbejdet, så den både rummede brugere i den udforskende fase og mere konverteringsparate brugere. 

Uddannelsessider

Denne side omfatter den vigtige information om makeup artist uddannelsen og tilmelding til skolen. Målet ved siden er at samle den vigtigste viden om at blive makeupartist, med det klare mål om at brugerne kan tilmelde sig uddannelsen. 

Effekt: Fra sommeren 2019 til efteråret 2020 er siden vokset fra 0 til 60 specifikke keyword og topplaceringer på side 1 for vigtige søgninger som “makeup artist uddannelsen” og “makeup artist uddannelse københavn”, som har stor forretningsværdi for Sine Ginsborg.

Brude makeup og lokale kurser

Et andet aspekt af SEO arbejdet målrettede sig de ydelser, som Sine Ginsborg tilbyder ved siden af sit makeup akademi. Med sider for brude styling og makeup kurser blev der både arbejdet med landingssider for de konkrete ydelser bundet sammen med inspirations-content på bloggen. Målet med kursus URL’erne er at ramme de brugere og virksomheder, som søger efter konkrete makeup ydelser. Dette omfatter både makeupkurser fx. som teambuilding arrangement, men også styling af Sine til fx. Bryllup.

Effekt: Topplaceringer på side 1 forretningskritiske søgninger som “make up kursus københavn” og “make up kursus”.

Inspirationsbloggen

I content marketing strategien blev en blog udbygget som inspirations univers på sineginsborg.com. Blogindlæggene er målrettet vigtige keyword søgninger inden for hår- og makeup og giver brugerne Sines ekspertviden i de forskellige makeup discipliner.

Effekt: 100+ keywords på side 1 af Google, der rammer en search intent, som er målrettet denne top funnel awareness blandt makeup-interesserede brugere.

Uddrag fra inspirationsuniverset på sineginsborg.com

Stigning i månedlig organisk keywords på side 1 af Google

Som content strategien viser, afhænger en målrettet SEO strategi af grundige analyser og dyb forståelse for kundens marked og brugerne adfærd. Keywords er altafgørende i denne sammenhæng. Men et keyword er ikke noget værd, hvis du ikke forstår at ramme søgehensigten bag brugernes efterspørgsel.

Vi finder i dag at blogindlæg og landingssider rangere på topplaceringer på følgende keywords for de organiske søgeresultater:

  • Make up kursus københavn (volumen: 150)
  • Makeup artist uddannelsen (volumen: 200)
  • Makeup skole (volumen: 40)
  • Highlighter (volumen: 700)
  • Lær at lægge makeup kursus (volumen: 40)

Derudfra har vi kunne udarbejde content med forretningskritiske keywords, der matcher søgehensigten for potentielle kunder og de ydelser, som kunden tilbyder. Keywords, der i dag har en estimeret månedlig søgevolumen på over 1000.

Nedenfor kan vi se, hvordan udviklingen for keywords er forløbet i frem til nu:

I begyndelsen af samarbejdet rangerede sineginsborg.com på 27 keywords på side 1. I dag rangerer siden på 259 keywords på side 1. Vi ser altså en stigning på mere end 859 % på 1,5 år. Samlet set rangerer sineginsborg.com på 787 keyword på Googles SERP.

Vil I være vores næste succes-case? Så start med en gratis analyse og gennemgang her

Udvikling i organisk trafik

Ser vi nærmere på den trafik, som sineginsborg.com tiltrækker i perioden 2019 til 2020, kan vi måle, hvordan interaktionen er støt vokset. Sammenligner vi med udgangspunktet i juni 2019 og frem til december 2020, har organisk udgjort den største kanal for trafik. Ser vi på udviklingen i tal, er den organiske trafik i samme periode vokset fra 74 månedlige besøgende til 1.719. Altså en vækst på 2.223%!

På tværs af Googles kanaler

Interessen for video eksploderer lige nu. Faktisk vil online video ifølge Cisco udgøre 82% af al onlinetrafik inden 2022. Med YouTube som en af de førende video-kanaler, var det for sineginsborg.com også helt afgørende at mobilisere video som led af content marketing strategien. Da 55 % af alle Google’s søgeresultater indeholder video, kunne vi gå målrettet efter keywordsøgning både med organiske placeringer og mulighed for at vinde featured snippets målrettet video. Den målrettet optimering af Sine Ginsborg YouTube content blev et vigtigt værktøj i at vinde synlighed i et tætpakket SERP:

For mig er det altafgørende at folk kan finde frem til min side, når de søger på Google. Det har Bonzer hjulpet mig med i en sådan grad, at jeg nu ikke er til at overse på de relevante keywords. 

De er søde til at inddrage i processen sådan at jeg hele tiden er klar over de valg der træffes og de tal, der rapporteres på.

Sine Ginsborg, Makeup artist og skifter af Sine Ginsborg Make-Up School i København.

Skal din virksomhed opnå lignende resultater med SEO? 

Har du ansvaret for den digitale performance i virksomheden? Vi har udarbejdet en guide til SEO, hvor vi kommer med vores bedste råd til, hvordan din virksomhed kan optimere jeres organiske performance.

Skal din virksomhed være Bonzers næste succesfulde case? Anmod om en gratis SEO analyse på linket i toppen af siden. Vi analyserer din virksomheds nuværende performance samt jeres konkurrenter og vurderer jeres markedsmuligheder – uanset hvor i verden jeres marked er. Vi gør vores bedste for at kunne besvare alle anmodninger.