Digital markedsføring – en guide for begyndere!

Har du overvejet at digitalisere din virksomheds markedsføring? Eller er du blot interesseret i hele universet omkring digital markedsføring? Her får du en guide for begyndere til, hvordan du kan gøre dine overvejelser til virkelighed!

Digital markedsføring er en stor størrelse, men det skal heller ikke gøres mere kompliceret end som så. Starter man strategisk og velovervejet, har man reelt mulighed for at se resultater ganske hurtigt. Jeg vil præsentere nogle af de muligheder, der er inden for digital markedsføring, og hvordan man kan udføre dem!

Der er mange forskellige kanaler inden for digital markedsføring, men jeg vil beskæftige mig med Facebook annoncering, Google Adwords og SEO (søgemaskineoptimering). Fælles for disse er, at kommunikationen skal fange modtageren/målgruppen. Der findes mange forskellige virkemidler til det, men jeg vil prøve at illustrere nogle af dem: Stil retoriske spørgsmål der får modtageren til at reflektere over et emne. Emnet kan have direkte eller indirekte relation til dit produkt, din service eller lignende. Dét formår ofte at vække interesse hos modtageren, så man får lyst til at læse videre. Introducér herefter dit produkt eller ydelse – og gør det simpelt. Vil du sørge for at fastholde interessen, skal du ikke skrive en sides lang tekst om din virksomhed og produktet/ydelsen. Det skal gøres så kort så muligt – Er modtageren stadig interesseret, skal man nok læse videre på din hjemmeside eller Facebook side!

Brugen af visuelle effekter (eks. emojis) kan også være effektivt. I en digitaliseret verden hvor mange er på en smartphone, viser det sig også, at de visuelle effekter såsom emojis fungerer godt i forbindelse med ens tekstarbejde. Her vil jeg referere til primært Facebook annoncer, hvor du kan bruge emojis i forbindelse med dit produkt eller kommunikation. Eksempelvis kan du skrive “klik nedenfor” og så tilføje en visuel pil ned ad.

Målgruppe

Du kender naturligvis din egen målgruppe bedst selv, men det kan anbefales, at du til at starte med i din annoncering starter bredt og senere i forløbet indskrænker. De forskellige kanaler indenfor digital markedsføring har efterhånden en mængde af data om brugerne, man næsten ikke kan forestille sig. Dette skal du benytte dig af, og derfor kan du altid starte bredt i forhold til fx demografi og geografi og herfra følge responsen og aktiviteten. Går det langsomt med resultaterne, kan du altid indskrænke og udspecificere i din målgruppe undervejs!

Billeder og video

Det er altid fornuftigt at have noget grafisk materiale i sine annoncer. Indenfor SEO og Google Adwords skal du ikke bruge det, men det er meget vigtigt i din annoncering på Facebook. Det anbefales, at du bruger tid på at finde et billede eller en video, der fortæller noget om din virksomhed, dit produkt eller din ydelse. Det grafiske er typisk det mest iøjnefaldende ved en annonce, inden man læser teksten – sørg derfor selv at have noget bemærkelsesværdigt på plads rent grafisk, inden du begynder at annoncere!

Keywords

Begrebet keywords er også noget, du skal skrive bag øret, når du tænker digital markedsføring. Dine valg af keywords er nemlig altafgørende, når du skal ranke på Google både inden for Adwords og SEO. Du skal derfor vælge nogle ord, du kan “ranke” på. Med andre ord skal du vælge nogle ord, som beskriver din virksomhed, og det I leverer, som der samtidigt bliver søgt på af brugere på Google, hvis I vil til tops. Med en adwords annoncekonto kan du se, hvilke ord der bliver søgt mest på, og til dine SEO keywords anbefaler vi at bruge et kvalificeret SEO værktøj.

Afslutningsvis er der altså mange, mange muligheder med digital markedsføring, men med disse ovenstående råd har du mulighed for at se resultater gennem en velovervejet start. Jeg håber, det kan hjælpe dig, der har overvejet at digitalisere din markedsføring, og hvis du har nogen spørgsmål eller andet, kan du til hver en tid kontakte mig via dp@bonzer.dk – Du kan også læse mere på vores forside 🙂

 

Læs  Google Adwords Priser