Opdateret 26. juli 2022 af Alberte Knudsen

B2C: Hvad er det, og hvad skal du vide om B2C markedet?

B2C: Hvad er det, og hvad skal du vide om B2C markedet?

B2C står for ‘Business to Consumer’ (på dansk forretning til forbrugere) og er en betegnelse for salg af produkter eller services direkte til forbrugere. Derfor er dette marked naturligvis essentielt at kende til, når du arbejder med online markedsføring.

Hvad B2C begrebet mere konkret indebærer, og hvad du bør vide som B2C virksomhed, kommer vi dybere ind på her.

→ Download gratis skabelon til målgruppesegmentering 

Hvad er B2C?

B2C er kort fortalt et begreb, der dækker over salg til forbrugere. En B2C-virksomhed er altså en virksomhed, der sælger et produkt eller en service direkte til forbrugere. En industri som er særlig kendt inden for dette marked er eksempelvis e-commerce.

Hvad er forskellen på B2B og B2C?

Forskellen på B2B og B2C

Hvor en B2C-virksomhed som sagt er en virksomhed, der sælger til forbrugere, sælger en B2B-virksomhed til andre virksomheder, hvorfor dette er en forkortelse for ‘Business to Business’. Netop på grund af forskellen i målgruppe og kunder, er der forskel på at sælge, kommunikere og arbejde med marketing afhængigt af, om din virksomhed er en B2C- eller en B2B-virksomhed.

B2C-salg i forhold til B2B-salg

Det er f.eks. ikke unormalt, at priser på produkter og/eller services hos en B2B-virksomhed kan forhandles, hvorimod priser hos B2C-virksomheder sjældent er til forhandling.

Derudover er der ved B2B og salg til andre virksomheder typisk flere beslutningstagere, møder og dermed en længere købsproces end ved salg til forbrugere. Afhængigt af produktet vil forbrugere ofte have nemmere ved at beslutte sig og faktisk købe uden behov for involvering af flere parter, møder med virksomheden/sælger osv.

Købsadfærd ved B2C-salg i forhold til B2B-salg

Købsadfærden ved B2C-salg er ofte også karakteriseret ved en del mere ‘lethed’ og mindre kompleksitet end ved B2B-salg.

Du kender det nok fra dig selv: Du står og mangler et par nye sneakers, og derfor går du relativt hurtigt ud og investerer i et par.

Er du beslutningstager i en B2B-virksomhed genkender du nok også et scenarie ala det her: Din virksomhed skal finde et SEO bureau, der kan hjælpe jer med søgemaskineoptimering (SEO). Her tager I ikke det første og det bedste bureau, I støder på.

I har brug for forudgående analyser af jeres potentiale med SEO, møder hvor I bliver præsenteret for analyserne samt og tid til at overveje andre bureauer. Først herefter er I klar til at tage en beslutning om at investere i SEO.

B2C-markedet

B2C-markedet er altså et særlig marked, der adskiller sig fra B2B-markedet, hvor der er fokus på salg mellem virksomheder. Det, der især kendetegner B2C-markedet, er derfor:

  • Kortere købsproces: køber er ofte lig med beslutningstageren, og der er ofte ikke brug for flere involverede parter forud for et køb
  • Personlig og følelsesmæssig involvering: netop fordi forbrugeren/køberen er beslutningstageren, er der et personlig og følelsesmæssigt incitament for købet
  • Lavere købesum: køb på B2B-markedet drejer sig ofte om mere komplekse og dyrere produkter end på B2C-markedet, hvor der sælges billigere forbrugerprodukter

Alt det kræver selvfølgelig en fokuseret måde at kommunikere på, hvis du arbejder i en B2C-virksomhed og ønsker at ramme kerne-målgruppen. Her spiller segmentering af din virksomheds målgruppe derfor en vigtig rolle.

Segmentering i B2C: fire kriterier, du bør segmentere din målgruppe efter

fire kriterier for B2C

Målgruppesegmentering for en B2C-virksomhed handler om at opdele din virksomheds målgruppe i bestemte kategorier – altså at segmentere målgruppen. Segmenteringen gør det lettere for dig at målrette og effektivisere marketingaktiviteter. Vi vil her fremhæve fire segmenteringskriterier, du bør indtænke, når du laver din målgruppesegmentering:

  • Geografi: Hvor bor målgruppen?
  • Demografi: Alder, køn, indkomst, uddannelse, civilstatus, boligform?
  • Livsstil og interesser: Hvad går målgruppen op i, og hvordan lever de?
  • Livsstatus: Hvor i livet befinder målgruppen sig? Er de studerende, på arbejdsmarkedet eller pensionister?

Opdeler du din målgruppe i kategorier baseret på ovenstående fire kriterier, har du et rigtig godt fundament for at lave en målrettet kommunikations- og marketingsstrategi. Og dét er vigtigt, hvis du og din virksomhed vil nå ud til alle dele af målgruppen og øge deres interessen for køb.

Har du brug for hjælp på vejen eller bare lidt inspiration, brug endelig vores gratis skabelon til målgruppesegmentering:

Målgruppesegmentering skabelon banner

SEO til din virksomhed

Hos Bonzer hjælper vi både B2C-virksomheder og B2B-virksomheder med søgemaskineoptimering. Vi er et 100% specialiseret SEO-bureau med mange års erfaring med at udvikle og eksekvere på skræddersyede SEO-strategier. Vi tager her meget gerne en uforpligtende snak om et muligt SEO-samarbejde med din virksomhed. Hvis det lyder interessant, anmod om en gratis SEO-analyse, og du hører fra os inden længe.

→ Anmod om gratis SEO-analyse

Bonzer nyheder

Friske nyheder til at holde dig opdateret på din mest ønskede SEO-viden