Privatlivspolitik
Privatlivspolitik

9 genveje til side 1 placeringer på Google

Opdateret d. 21. september 2020 af Thomas Bogh

9 genveje til side 1 placeringer på Google

På Google findes der flere typer af søgeresultater, og det ændrer sig hele tiden. Derfor gør du klogt i at kende de forskellige resultater, så du kan komme i gang med vinde mere plads på side 1.

Du får hermed en introduktion til 9 forskellige søgeresultater, som du kan vinde i Googles SERP i dag.

9 genveje til side 1 google søgning

Det er ikke muligt at betale sig til side 1 placeringer på Google. Tidligere kunne aggressiv linkbuilding med spammy links få dig et godt stykke op ad listen. Men disse tider er ovre, da Google er blevet en væsentlig smartere søgemaskine.

I dag er der flere måder at vise Google, at netop dit indhold leverer det bedste resultat for slutbrugeren.

I dag består Google af alt fra klassiske listings til interaktive søgeresultater, som hver baserer sig på brugernes søgeintention – deres search intent.

Du kan måske i dag stadig lande blandt de øverste “blue link” listings. Men disse resultater kan potentielt set ligge så langt nede, at brugeren aldrig scroller derned.

I dag udfordres de klassiske listings nemlig af alt fra snippets til Knowledge graphs til diverse karruseller.

Hvordan skal du konkurrere med det?

Svaret ligger i de enkelte søgninger, og vi hjælper dig her på vej til at vinde resultaterne.

De generelle resultater (rich results)

Følgende eksempler baserer sig i bund og grund på:

  • Featured snippets
  • Rich snippets
  • Knowledge graph
  • Lokale forretninger (Google My Business)

Featured snippets

Featured snippets er svar, som placerer sig i de absolut øverste resultater af en Google søgning. Man siger derfor også, at et featured snippet befinder sig i “Position Zero”.

Et featured snippet besvarer som udgangspunkt en informativ søgning, som kan inkludere tekst, lister, billeder m.m.

Rich snippets

Rich snippets er organiske resultater, som giver yderligere information til en bestemt søgning. Disse resultater er typisk mere dynamiske og engagerer brugeren.

Knowledge graph

En knowledge graph (eller graf) er en måde Google leverer resultatet baseret på flere kilders input.

Dette vil man typisk se på større informative søgninger.

Lokale forretninger (Google My Business)

Google My Business er en måde hvorpå, at virksomheder kan administrere deres tilstedeværelse i MapPack, Photos m.fl.

Målet er at gøre det nemmere for brugerne/kunderne at finde virksomhederne.

Hvordan vinder jeg disse resultater?

Måden hvorpå disse resultater vindes, baserer sig på mange faktorer, som kun Google i sidste ende kender. Men via erfaring og generelle retningslinjer fra Google selv, er der en række klare fremgangsmåder, som øger sandsynligheden markant.

Disse vil vi gennemgå i indlægget her.

Det baserer sig hovedsageligt på:

  • Relevans
  • Segmentet
  • Brug af struktureret data
  • Kvalitet på content

Så i bund og grund de samme overordnede retningslinjer, som ligger bag mange områder i SEO.

Alligevel får du her 9 genveje til at få flere side 1 placeringer i Google.

Vil I gerne have flere kunder via Google?

1. Klassisk organisk søgeresultat (tekstbaseret)

Dette resultat er det måske mest kendte, da det baserer sig på de fleste søgeresultater. Det bygger også på den generelle “blue link” listing, som består af en sidetitel og en meta beskrivelse.

Det er i dag sværere end nogensinde før at vinde disse resultater.

Det skyldes dels, at konkurrencen er steget (og stiger fortsat), samt blue links bliver sjældnere, for hver dag der går.

Typisk vil Google nemlig give muligheden for at vinde en anden form for resultat, som engagerer brugeren mere, samt giver mere information. 

Mere information i SERP, er noget Google kan lide.

Et eksempel på et organisk resultat:

nyt mobilabonnement søgning
Content til søgningen: nyt mobilabonnement

Sådan optimerer du:

  • Giv brugeren det svar, der søges efter.
  • Skab det bedste content (samme som konkurrenterne men mere dybdegående og unikt).

2. FAQ resultat

FAQ står for Frequently Asked Questions og bygger på relaterede spørgsmål, som står i forlængelse af et givent emne.

I søgeresultater kan du ved brug af FAQ vinde mere af pladsen, som udformer sig i tilhørende FAQ svar under din organiske listing.

Et eksempel på et resultat med FAQ:

seo tips faq resultat
Content til søgningen: seo tips

Sådan optimerer du:

  • Skab relevant indhold som lever op til search intent.
  • Lav derudover FAQ på siden, som afspejler hyppigt stillede spørgsmål. Til at finde relevante spørgsmål eller relaterede søgninger, kan du læse vores guide til søgeordsanalyse.

3. Video karrusel

Undersøgelser viser, at 80% af al forbruger trafik på internettet vil gå til video i 2021. Dette underbygger endnu en gang vigtigheden af video, hvorfor Google selvfølgelig vægter dette højt i sin SERP.

Derfor vil du ofte på søgninger se en video karrusel, som viser sig over de fleste af resultaterne på side 1 af Google. Dette vil ofte ses på beskrivende søgninger eller guides som “how to”.

Et eksempel på en video karrusel:

smukke bryn søgning
Content til søgningen: smukke bryn

Sådan optimerer du:

  • Sørg for at lave en video, som fanger brugeren.
  • Gør det nemt for både brugere og søgemaskine at forstå videoen ved brug af beskrivelse, titler og tags.
  • Tilføj video schema markup.

4. List table snippet

Et list table kan være en god måde at vise informationer på en opstillet måde.

Sammelignet med flere af de andre resultater, er der stadig mange, som ikke aktivt går efter disse resultater.

Det giver brugeren en god oversigt over flere af punkterne, inden de klikker ind.

Et eksempel på list table snippet:

who is the most famous artist søgning
Content til søgningen: who is the most famous artist today

Sådan optimerer du:

  • Sørg for at opstille det ønskede content i et liste format, eller lav et overskueligt og beskrivende flow med headings (H2’ere).

5. Paragraph snippet

Denne form for featured snippet, har du sikkert mødt flere gange. 

Det er nemlig en af de mere hyppige resultater, som giver et resultat bestående af op til 50 ord. Resultatet består af tekst, sidetitel, URL og et featured billede.

Dette snippet er derfor en rigtig god mulighed for dig og din virksomhed til at skille sig ud i resultaterne og vise autoritet.

Et eksempel på en paragraph snippet:

hvad koster en bomuldshund featured snippet
Søgning: hvad koster en bomuldshund

Sådan optimerer du:

  • Svar klart og tydeligt på relevante spørgsmål/søgninger i dit content. Dette vil typisk basere sig på informative søgninger relateret til din forretning eller branche.
  • Opstil dit content ud fra et Q&A format (spørgsmål og svar).
  • Brug igen her en søgeordsanalyse til at finde relevante søgninger og kig herefter i søgeresultaterne efter oplagte muligheder.

6. Google My Business listing

Med en god markup, vil du kunne få listet din forretning, som øger interaktivitet allerede i søgeresultaterne.

Med en Google My Business kan brugerne både finde din adresse, telefonnummer, åbningstider og anden vigtig information tilknyttet din forretning. Noget der generelt også hjælper dig i lokale søgninger.

Som restaurant er det eksempelvis hermed muligt at få bookinger direkte gennem de lokale business resultater.

Jo mere information du giver disse resultater, desto mere plads vinder du.

Et eksempel på et Google My Business resultat:

restaurant wokshop odense google my business
Content til søgningen: wokshop odense

Sådan optimerer du:

  • Lav en Google My Business profil og tilføj relevant information, som hjælper dine brugere med at finde dig.
  • Sørg for løbende at besvare spørgsmål og anmeldelser.
  • Sørg for at holde information opdateret – især vigtigt i disse tider, hvor restriktioner ofte påvirker fysiske forretninger.

7. Tophistorier karrusel

En karrusel af tophistorier viser resultaters overskrift, navn og billede. Disse resultater kan vindes af nyhedsmedier og blogsider.

Et eksempel på tophistorier i Googles SERP:

superliga søgning
Content til søgningen: superliga

Sådan optimerer du:

  • Google anbefaler her, at du bruger AMP sider med struktureret data for at øge sandsynligheden for en tophistorie karrusel. Det er dog stadig muligt at vinde dette resultat uden AMP.

8. Anmeldelser (review snippet)

Med et review-optimeret markup, kan du udvide dit rich result (resultat) med en oversigt over dine anmeldelser.

Dette er muligt for produkter, opskrifter, lokale forretninger og underholdning.

Et eksempel på et resultat med anmeldelse:

termokasse søgning
Content til søgningen: termokasse

Sådan optimerer du:

  • For at tilføje anmeldelser på den ene eller anden måde, bør du følge Google guidelines til review snippet.

9. Logo i knowledge panel

Sørg for at få det fulde ud af din branding ved at sørge for, at din virksomheds logo forekommer i dit forretnings panel (business panel) i søgemaskinen.

Dette skal du gøre ved brug af det rigtige markup.

Et eksempel på et logo i knowledge panel:

home knowledge panel
Content til søgningen: home

Sådan optimerer du:

  • Brug et logo som er minimum 112x112px i enten png., jpg. eller gif.
  • Sørg for at din URL kan indekseres og crawles.
  • Sørg for at benytte det nødvendige markup.

Key take aways

Sørg generelt for at følge Googles guidelines på struktureret data. Dem finder du et overblik over her.

Du kan yderligere bruge Googles Rich Results testværktøj, hvor du kan se, om din side understøtter rich results og få råd til at optimere.

Som det er med alt i SEO, udvikler disse resultater sig hele tiden, og disse dækker ikke alle. Nogle gange tester Google også nye SERP features, som ikke holder ved. Derfor er vores råd, at du først og fremmest studerer dem tæt.

Herefter er din evige lektie – såfremt du ønsker organisk synlighed – at følge med i udviklingen af Google (og de andre søgemaskiner), så du ved hvordan morgendagens search intent påvirker dine søgeresultater.

Bliv klogere på online marketing