Opdateret 17. juni 2021 af Fanny Fredskilde

Webshop SEO: 7 trin til at skabe organisk vækst gennem optimering

Webshop SEO: 7 trin til at skabe organisk vækst gennem optimering

Løbesko, iPhone X, eller en rejse for to til New York? Dette er blot få eksempler på, hvad flere millioner mennesker søger efter på Google – hver evige eneste dag… Sælger din webshop noget af det førnævnte, eller noget helt fjerde? Så er det vigtigt, at netop din webshop adskiller sig fra dine konkurrenters, hvis du skal øge dine chancer for at potentielle kunder klikker sig ind på netop din hjemmeside. Her kommer webshop optimering og SEO ind i billedet.

I denne guide vil vi give indblik i, hvordan du gennem webshop optimering kan skabe større synlighed og større omsætning. 

1. Optimering af dine søgeord

I denne artikel har vi valgt at lægge vægt på, hvordan man igennem webshop SEO optimering styrker éns webshops organiske vækst, og derfor kan vi ikke undlade at understrege vigtigheden i at blive klogere på søgemaskineoptimering (SEO).

For at dine varer skal rangere på første side, er det vigtigt, at du finder det/de søgeord eller keywords, som folk søger efter. På denne måde kan du også indsnævre din produktbeskrivelse, så der er større mulighed for at dine produktsider virker mere unikke og konkurrencedygtige.

Ubersuggest  kan du finde information om, hvor ofte søgeord, såsom “gode løbesko” bliver søgt efter. Derudover kan du se hvor svært det er at konkurrere på, og meget mere.

Yderligere kan du med Google blive klogere på, hvad dine konkurrenter skriver om, og hvad de gør for at ligge i toppen af søgeresultaterne. Det er dog vigtigt at du begrænser ét søgeord til hver underside, da dette gør det mere overskueligt for Googles søgemaskine at rangere dine sider. Det gør det også nemmere for dig at håndtere! 

2. Strukturer din webshop og gør den overskuelig!

En succesfuld hjemmeside er kendetegnet ved at være, overskuelig, organiseret og simpel. Således er det lettere for Google at forstå indholdet af din side – særligt hvis din webshop indeholder mange produkter.

Tænk derfor over, hvordan din hjemmeside skal indrettes og forsøg at gør den så brugervenlig som muligt. Der findes adskillige webshop-designs, men nedenfor ses en klassisk flad struktur, som bare altid fungerer!

En god hovedregel er nemlig, at dine kunder skal kunne finde et produkt med max 3 klik fra forsiden af. 

Det fungerer dobbelt: Det viser Google, at du synes dine produkter er vigtige, og det gør at dine kunder bliver på siden, fordi de kan finde det de leder efter.

Ingen gider klikke 15 sider igennem for at finde det produkt de vil købe. Så klikker de ud i stedet. 

Sørg desuden for at gøre tekstindholdet af dine sider letlæselige, og forsøg at inddrag dit udvalgte søgeord i både overskrift, underoverskrifter og metabeskrivelse.

På denne måde skaber du en god brugeroplevelse for dine potentielle kunder! Derudover øger det troværdigheden i at handle igennem din webshop!

3. Gør din webshop optimering mobilvenlig

Over halvdelen af al online trafik kommer fra mobile enheder. Og for hvert år der går stiger den andel. 

Derfor spiller mobilvenlighed en væsentlig rolle i forhold til, hvordan Googles algoritmer belønner din webshop.

Er din hjemmeside ikke optimeret på denne front, bliver det svært at opnå en top-rangering. Det bliver også svært at tilfredstille dine besøgende. De to ting hænger altid uløseligt sammen når det kommer til webshop SEO optimering. 

Derfor vil vi forklare, hvad du skal være opmærksom på, og hvordan du gør din webshop både appetitlig og brugervenlig for alle besøgende, nedenfor.

  • Page speed: Størstedelen af folk der shopper online på deres mobiler, vil forlade hjemmesiden, hvis det tager mere end 5 sekunder at loade forsiden.
    For at forbedre page speed er man nødt til at effektivisere koden, optimere billedopløsninger og yderligere sørge for at reducere omdirigeringer på siden. Test din hjemmeside via PageSpeed Insights.
  • Undgå anstrengende elementer såsom “pop-ups”, tilmelding af nyhedsbreve, og deltagelse i konkurrencer. Selvom dette kan virke som en god metode at tiltrække kunder på, kan det desværre have den modsatte effekt, da besøgeren som regel vil opleve disse som forhindrende og påtrængende. Samtidig kan det vildlede brugeren, hvilket Google ikke bryder sig om.
  • Brugervenlighed, brugervenlighed, brugervenlighed… Design din webshop så den passer alle kundetyper! Alle aldersgrupper benytter efterhånden mindre enheder til at surfe online. Derfor er det vigtigt at teksten er tydelig nok til at alle slags syn. Yderligere bør du medtænke at designe siden til “store fingre”, så man ikke kommer til at trykke forkert, og derfor får en skuffende brugeroplevelse.

Du kan læse mere i vores guide til Core Web Vitals.

4. Start en blog og slip din indre forfatter løs

Google elsker friskt indhold! Med en blog får du mulighed for at skrive interessant indhold til din side – om end det omhandler nyheder, produktvejledning eller ydelser forbundet til webshoppen!

 Dette indikerer nemlig at din hjemmeside bliver aktivt vedligeholdt, og at den altid er opdateret med relevant indhold. Samtidig kan du på den måde fremhæve særlige produkter og kategorier, som du synes dine brugere skal lære at kende.

– Virksomheder med integrerede blogs får 97% flere indgående links.

– B2B hjemmesider med integrerede blogs får 67% flere leads.

– Hjemmesider med blogs har 434% flere indekserede SEO-sider, som din hjemmeside kan ranke på.

Endvidere er en blog oplagt til at skabe intern linkbuilding på din webshop. På denne måde kan du guide besøgende ind til specifikke varer, samtidig med at det skaber bedre trafik. 

Hvis du eksempelvis skriver en guide om, hvilke løbesko der passer éns løbestil, er dette en oplagt mulighed for at linke ind til de specifikke modeller, hvorfra læseren kan købe skoene. Samtidig udstråler dette også at man har indsigt i de produkter man forhandler. Ydermere, at man ønsker at yde en god kundeservice overfor folk der ønsker at købe varen. Det giver altså både salg og SEO.

5. Sikkerheden skal være i top

I 2017 lavede Google en række ændringer i deres system med henblik på at forbedre sikkerheden på internettet. Det har medført, at hjemmesider, som ikke krypterer data vil blive markeret som værende “Ikke sikker” og straffet med dårligere rankings. “Ikke sikker”-markeringen bliver vist i toppen i URL baren og er synlig for den besøgende på siden:

Særligt for webshops, som håndterer følsomme kontooplysninger er det vigtigt at signalere sikkerhed. Hvis ikke den gør det, er der en stor sandsynlighed for, at webshoppen vil miste kunder på baggrund af dette.

Helt konkret betyder det, at en webshop-URL skal indeholde https og ikke kun http. Skiftet til https sker ved at installere et SSL-certifikat til siden.

Overgangen fra http til https er en anelse teknisk og kan være en udfordring, hvis ikke man har erfaring med det i forvejen. Der kan derfor være en stor tidsbesparelse og fordel ved at overlade denne del til et specialist bureau.

6. Optimer din webshop’s CTR

SEO-titel og metabeskrivelse er det, der vises på Googles resultatside blandt de andre resultater og kaldes en ‘SERP-snippet’:

En SERP-snippets vigtigste funktion er for dig at højne CTR. CTR er et metric, der fortæller, hvor mange procent, der klikker på dit resultat frem for de andre mulige resultater. CTR’s betydning for Google rankings kan stilles op således:

Lavere CTR → Værre Google rankings

Højere CTR → Bedre Google rankings

Har du ikke selv aktivt været inde og tilføje SEO-titel og metabeskrivelse, vil Google selv konstruere dem ved at trække noget tekst fra siden. Udover, at det ser sjusket ud, giver det heller ikke den bedste beskrivelse af, hvad den besøgende kan forvente ved at klikke på resultatet. Og dette vil højst sandsynligt medføre en lavere CTR.

Så hvis din webshops CTR er lav, er det et klart tegn på, at dine SERP-snippets ikke er optimale.  Der er derfor en stor værdi at hente ved aktivt at tilføje sidetitler og metabeskrivelse for alle dine sider.

Selve indholdet skal være beskrivende og sælgende uden at love ting, der ikke bliver holdt. Du skal altså skabe interesse uden clickbait, forklare uden at forvirre.

7. Call-to-Action (CTA)

Med strategiske Call-to-Action felter kan du guide besøgende rundt på din side og opfordre dem til at tage den handling du ønsker. CTA er derfor et af de vigtigste elementer for leadgenerering, og bruges de korrekt kan det løfte din konvertering massivt.

CTA kan bruges til flere forskellige formål: at få sign-ups til sit nyhedsbrev, opskrivning til en prøveperiode, flere varer i kurven osv.

Et eksempel på en kanon CTA, som de fleste af os nok er hoppet på, er denne:

Det der gør denne CTA så appetitlig er “afmeld når som helst”-delen. Der er altså ingen binding ved at prøve de 30 gratis dage, og der er en stor chance for, at man bliver fanget af en serie og forlænger sit medlemsskab. Den anden del er, at knappen meget præcist beskriver hvad der sker, når du trykker. Der er altså ingen tvivl for den seriesultne bruger om, hvad knappen gør. Denne CTA har formentlig haft en massiv effekt på Netflix’ konverteringsrate.

Et eksempel på en mere klassisk webshop, der mestrer CTA’s er ASOS:

På ASOS’s forside præsenteres den besøgende for en CTA, “Shop the edit”, placeret i det gyldne snit ovenpå et par billeder med blikfang. Som besøgende bliver man taget i hånden og guidet dybere ind i ASOS’s side.

De opfordrende CTA’s fortsætter videre gennem siden, og guider fortsat den besøgende rundt på hjemmesiden lige indtil den endelige destination er nået: kurven.

3 vigtige punkter i CTA

For at få succes med dine CTA’s skal du huske disse 3 vigtige punkter:

  • Placering: CTA’en skal være nem at få øje på og springe i øjnene med en kontrastfarve
  • Sprog: CTA’en skal være tydelig at afkode. Undgå at pakke dit budskab ind, og udtryk dig i stedet kort og præcist
  • Test: Afprøv hvilken CTA der fungerer bedst. Evt. via splittest

Har du udvidet din webshop med en blog, er brugen af CTA’s også vigtig her. Placer CTA’s strategisk i dine blogindlæg og led folk hen til produktsiderne, hvorfra de kan konverteres. Brugerne finder kun de sider, du selv peger dem hen i mod. 

Generelle råd

Markedsføringsplan

Det første du som webshop-ejer skal have styr på, er din markedsføringsplan. Den vil danne rammerne for, hvordan du mest effektivt når ud til netop dine kunder og vinder nye områder på markedet.

Her skal der lægges et digitalt fokus som resultat af, at flere og flere kunder handler på nettet. Den største kanal her hedder Google. Derfor er du nødsaget til at være til stede her, hvis du vil have dine kunder ind på siden løbende (som en cash cow bevægelse).

Den markedsføring som statistisk set kan give den bedste ROI (Return On Investment) er SEO. SEO optimerer din sides placeringer på Google, og gør dig derfor synlig overfor nye potentielle kunder. På sigt har du altså færrest omkostninger ift. dine indtægter – en win-win.

Google Analytics – analyser data

Når du administrerer en webshop med flere produkter er det vigtigt, at du har kendskab til, hvilke produkter som er mest attraktive for dine kunder. I en webshop med mange produkter er det nemt at miste overblikket over, hvilke produkter som konverterer godt fra søgning til salg.

Derfor anbefaler jeg, at du bruger Google Analytics, som overskueligt giver adgang til nyttig data fra din webshop. Det kan hjælpe dig med at luge ud i gamle produkter, som over længere tid ikke har solgt nok. På samme måde får du et overblik over, hvilke produkter som du med god samvittighed kan arbejde på at få op på Google – for derved at få en større andel af det samlede antal søgninger ind på din side.

Du kan læse mere om at sætte Analytics op lige her.

tjen penge online

Heatmaps – analyser dine kunders rejser

Hvorfor konverterer dine besøgende ikke? 

Et spørgsmål enhver domæneejer har stillet sig selv på et tidspunkt. For det giver sig selv, at man kan optimere sin side og få flere salg ved at bringe flere besøgende ind gennem webshop SEO eller gennem betalte reklamer.

Men man kan også optimere ved at få de besøgende der er til at konvertere mere. 

Første skridt starter i søgeordsanalysen. Du skal vælge søgeord, som bringer den rigtige slags mennesker ind. Ja, det kan godt være du har skrevet en fantastisk guide til at vælge de rigtige løbesko til løbestilen. Men det hjælper jo ikke, hvis du sælger smykker.

Andet skridt er at analysere kunderejsen. Det vil altså sige, hvad dine besøgende faktisk gør når de lander på hjemmesiden. 

Her kan du med fordel først dykke ned i Google Analytics. De bringer en masse data på banen, der kan hjælpe dig. Du kan eksempelvis starte med rapporten for Adfærdsflow som du finder under Adfærd i venstre side (Behaviour -> Behaviour Flow på engelsk).

Men vil du virkelig have indsigt i hvordan dine brugere opfører sig, hvorfor så ikke få det registreret konkret?

Det er det man gør med heatmaps. Et heatmap-plugin eller software optager dine brugere (anonymt, selvfølgelig!) som de klikker, scroller og bevæger sig rundt på din side. Her kan du så finde ud af, hvad dine kunder gør når de ikke konverterer – og handle derefter!

Der er meget software til formålet. I flæng kan nævnes:

  • Mouseflow
  • Hotjar
  • CrazyEgg

Kundeudtalelser – troværdighed

Det stigende antal webshops på nettet har medført, at forbrugerne i højere grad vægter troværdighed, når de handler online. Der findes derfor ikke større troværdighed end at lade dine kunder tale for dig.

En af de mest brugte metoder er at oprette din virksomhed på Trustpilot, og derved bruge deres rating-score til at give dine potentielle kunder vished om din webshops troværdighed.

Her ses et eksempel fra Intercom, der har kundeudtalelser på forsiden:

Det kan også være mere subtilt. Et eksempel er at placere din Trustpilot rating på hjemmesiden uden at fremhæve enkelte udtalelser:

Hvis du synes, at det virker uoverskueligt, så kan du øge din webshops troværdighed med den danske e-handelsfonds E-mærket. Mærket giver dine besøgende en betydelig vished om, at de trygt kan handle på din webshop.

Troværdighed gælder dog ikke kun andres udtalelser, men også markedsføring ift. fremtidige kunder. Her ser vi en tendens til, at forbrugerne i højere grad end tidligere, forbinder organiske søgeresultater med troværdig markedsføring. De forstår at dem der ligger højt på Googles søgesider gør det fordi de leverer høj kvalitet og værdi. 

Det kan derfor have stor værdi for din virksomhed at rangere højt på Google, så forbrugerne finder dig organisk og ikke ved betalte annoncer. Her kan du med SEO, optimere din hjemmeside med søgeord, og herved rangere højt på netop de produkter, som både har en høj søgevolumen og konverteringsrate for din webshop.

Differentier dig

Det gælder om at skille sig ud, da der indenfor de fleste brancher er stor konkurrence. Så har du billige priser, specielle produkter eller noget helt tredje, så gør kunden opmærksom på det. Her kan du med fordel starte med at optimere dine metabeskrivelser – altså den korte tekst under dit domæne på Google. Det er nemlig det første en potentiel kunde læser, når dit domæne kommer frem under en Google søgning. Teksten er kort, så det er vigtigt, at du får forklaret præcis, hvad du tilbyder.

På denne måde kan du differentiere dig fra dine konkurrenter. Dette giver dig en unik mulighed for at forklare, hvorfor man skal vælge din webshop og ikke den næste i rækken.

Webshop SEO optimering er din genvej til vækst

Du har nu fået en grundlæggende introduktion til, hvordan man skaber den bedste webshop optimering med henblik på at få besøgende gennem organisk trafik. Selvom SEO kan virke som en stor mundfuld, er det altså et nødvendigt værktøj at sætte sig ind i! 

Særligt hvis du/I ønsker at skabe en hjemmeside med tilfredse besøgende, og gode indtjeningsmuligheder! Det er altså ikke kun et spørgsmål om at arbejde efter Googles retningslinjer, men om at skabe en fantastisk oplevelse for dine besøgende.

I ovenstående artikel har vi blot nævnt 7 essentielle punkter som danner grobund for god webshop optimering. Men ønsker du/I at vide endnu mere om SEO og hjemmesideopbygning er i mere end velkomne til at kontakte os!

Vi håber at denne artikel har været spændende og indsigtsrig. Vi ønsker dig held og lykke med at skabe den bedste optimering for din webshop!