Opdateret 27. maj 2021 af Thomas Bogh

4 grunde til du skal vælge et SEO bureau fremfor in-house

4 grunde til du skal vælge et SEO bureau fremfor in-house

SEO og organisk tilstedeværelse er generelt afgørende for digital vækst i 2021. Derfor ser man mange virksomheder investere i organisk optimering (SEO).

Flere vælger dog af og til at rykke investeringen fra SEO bureauer til in-house med håb om et endnu ‘grønnere’ græs. Noget som virksomheder ofte brænder sig på, da de ikke ser samme resultater, og det er der klare årsager til.

Vi giver her en gennemgang af forskellen på specialiserede bureauer og in-house optimering. På den måde sikrer du dig det nødvendige overblik, inden du vælger at ændre i din marketingstrategi og budget.

Ja nu tænker du nok, at vi skriver dette indlæg for at tydeliggøre vores egen eksistens – og ja det gør vi også. Der er jo en grund til, at vi (og mange andre) tror på det, vi gør.

For uanset hvad man synes, gør det ikke faktum mindre relevant; specialist bureauer er ofte det fagligt klogeste valg, når det kommer valget mellem et SEO bureau og egen intern konsulent. Det er der flere årsager til.

Spørger man et af verdens førende SEO medier, Search Engine Journal, har de 12 klare årsager til, at man ikke skal vælge in-house. Vi vil her tydeliggøre 4 årsager, som er ekstra vigtige at kigge efter.

Men lad os starte et andet sted.

Værdien af SEO

Værdien af SEO er efterhånden selvsagt. Dette har de senere år især vist, hvor 53% af al trafik i dag kommer fra organiske søgeresultater.

Yderligere er e-commerce ift. klassisk retail i markeder som USA steget 44% i salg, hvor retail kun var steget 6,9%. Dette er når man sammenligner tal fra seneste år.

us ecommerce vs. total retail salses

Når man samtidig ved, at størstedelen af den digitale trafik i dag kommer fra organiske søgeresultater, så tegner der sig et billede af den essentielle kanal; SEO.

Derfor har Microsoft også for nyligt været ude at vurdere SEO som værende den vigtigste hard skill i marketing.

Ser vi på udviklingen for SEO som trend på Google de senere år, har det også set sådan ud.

seo google trends

Fun fact: Bonzer startede i 2017 ved den røde pil.

Så alt i alt er dette et tydeligt tegn på, hvor brugerne/forbrugerne befinder sig i dag – og hvordan man derfor møder dem.

Dog er der flere måder at gøre dette på. Eller rettere sagt; der findes flere måder at arbejde med SEO. Her kan man enten arbejde med specialiserede bureauer eller ansætte en intern rolle.

Mange vælger efter en længere periode med specialiserede bureauer at gå in-house. Men er dette det klogeste valg?

Græsset er sjældent grønnere på den anden side

Af og til vælger virksomheder at gå fra bureau til in-house. Det gør de af den tro, at det er bedre at have en intern SEO rolle, der kan håndtere alle opgaverne.

Erfaring og undersøgelser viser dog bare, at den romantiske tanke ofte fejler. Hvorfor? Kompetencer, udvikling, pris og resultater er keywords bag.

Som intern konsulent kan det være ekstra svært at håndtere en hel virksomheds SEO, når man både skal hav styr på det tekniske SEO, content og linkbuilding.

Hver ovenstående søjle kræver typisk en specialist bag sig, som er den skarpeste til netop sit område. Det er noget, som specialiserede bureauer dyrker, hvorfor vi selvfølgelig også gør.

Derfor har vi altid er flere konsulenter/specialister bag leverancen. Ideen bag specialister er nemlig også, at de går i dybden med et udvalgt område fremfor at håndtere flere på én gang som generalister. Man skal derfor generelt undgå for mange generalister, der ikke ser mellem linjerne. Det kræver simpelthen et for stort fokus.

Der findes måske nogle større virksomheder, som har en god in-house model. Men disse har også ofte 3-5 fuldtids specialister ansat – og så er der tale om en helt anden investering.

Hvad skal jeg kigge efter?

Skal du vægte dit bureau op imod en intern specialist, er der flere områder du bør kigge på. Disse indebærer:

  • Kompetencer
  • Udvikling
  • Pris
  • Resultater

1. Kompetencer

Der findes flere søjler i SEO, hvorfor der også findes flere kompetencer bag god SEO.

Nogle af de vigtigste kompetencer en specialist sidder med er kendskab til algoritmen. Hvad sker der, hvis vi gør a eller b, og hvor er udviklingen på vej hen. Her bør man både have en specialist, som kender udvikling på teknisk optimering, indholdet folk ønsker og en til at klare den digitale PR (linkbuilding).

Du har altså som minimum brug for:

  • Konsulenten til at sætte strategien (playmaker)
  • En teknisk SEO specialist
  • Content specialist
  • Outreach ekspert

Disse ovenstående roller har langt fra de samme krav, og kvaliteterne varierer derfor også alt efter profil.

Sidder man med SEO hver dag, har man højst sandsynligt også bedre svar end generalisten, som måske også sidder med andre områder af marketingbudgettet.

Derudover vil en SEO specialist sidde med erfaringer fra mange forskellige kunder, hvilket erfaringsmæssigt tegner en rækker mønstre, der gør de næste projekter stærkere (og nemmere at gå til). Med erfaringer undgår man fejl (som kan koste virksomheden dyrt), da den digitale performance i dag påvirker budgetter mere end nogensinde.

Ligeledes vil erfaringer give et mere glidningsfrit forløb i mange områder af et roadmap.

En ekstra ting man især får med, når man hyrer udefra er et objektivt blik på tingene. Som intern SEO ansvarlig kan man ofte være mere biased af virksomhedens interne struktur og kultur – dette har ofte godt af et friskt blik.

Ligeledes vil prioriteringen i SEO også kunne påvirkes af et bredere marketingfokus, som tilsidesætter vigtige SEO elementer. Derfor vil man her kunne tabe potentiel vundet gevinst.

2. Udvikling

Udviklingsdelen er noget af det vigtigste. Det er den del, som skal sørge for, at man ikke bruger forældede taktikker, som er imod Googles retningslinjer.

I dag ser man stadig mange nye i branchen, som gør brug af gamle ‘black hat‘ taktikker. Taktikker som i sidste ende kan straffe virksomhederne gevaldigt, da Google er direkte i mod disse. Sørg derfor at læse Google retningslinjer.

Google retningslinjer

Det handler om at følge med udviklingen for at være på forkant med efterspørgsel og konkurrenter. Derfor skal man også vide hvor udviklingen i search bevæger sig hen for at stå stærkest. Denne evne sidder man med som specialiseret SEO bureau, da man, ja, ikke bruger tiden på andet.

Men udvikling er der kun tid til, hvis de generelle processer i forvejen kører. Derfor er det sjældent, at en enkelt in-house rolle har tid til at kigge ind i dette. Har man tiden, har man til gengæld størrelsen til at forbedre og automatisere processer til gavn for marketingbudgettet.

Vi arbejder med udvikling, ser markedet bevæge sig og implementerer altid til gavn for, hvordan algoritmen bevæger sig. Sidder man med flere områder, evner man ikke dette i samme format – uden det påvirker leverancen.

3. Pris

Når alt kommer til alt, så er ydelsen hos et specialiseret SEO bureau mere budgetvenligt. Ifølge digitaldot ligger kontrakter hos erfarne bureauer på 18.000-30.000 kr. månedligt.

En dygtig SEO specialist skal derimod gennemsnitligt have mellem 30.000-60.000 kr. månedligt, hvis de skal stå for det hele.

Så ser man på prisen, så kan du altså for mindre end halvdelen ofte få flere dedikerede specialister. Specialister som arbejder hurtigt og altid prioriterer de vigtigste opgaver til gavn for organisk vækst.

4. Resultater

Vi kommer ikke udenom, at resultaterne i sidste ende skal betale regningerne. Vi investerer for at vækste, så derfor skal dette selvfølgelig også betragtes.

Når det kommer til SEO, kan man altid gøre mere – SEO er væksten der aldrig sover. Alligevel har vi som mennesker begrænset tid, og som man sige; flere hoveder arbejder bedre sammen.

Dette er især gældende i SEO, hvor teknisk optimering i sig selv har brug for dedikation for at nå gode resultater, der løfter page experience.

På content og linkbuilding er der ligeledes utømmelige muligheder og resultater at opnå.

Vælg derfor dem, som gavner dine kommercielle mål mest. Dem som gør dine strategiske beslutninger til de bedste for virksomheden.

Har du et bureau i dag, så se på resultaterne I har opnået med dem. Se på arbejdet bag, og hvorfor I har fået disse resultater.

Vil en enkelt intern specialist kunne løfte det samme? Eller vil ROI være ligeså god, hvis I ansatte 5 fuldtidsansatte?

Det er ikke uvant at se trafik-kurver som disse, på virksomheder som vælger at gå in-house:

Udvikling på trafik kurve

Eller sådan en her på udvikling i links efter man er gået fra specialist bureau til in-house:

Udvikling i link kurve

Udefra bliver tingene mere rationelle

Dit mål er at nå et budget – om du er CEO, CMO eller anden C-suite rolle. Du skal nå resultater, og derfor er det bedste altid at drage beslutninger på rationalitet kombineret med jeres eget brand.

Der er en grund til, at succesfulde virksomheder hyrer store konsulenthuse ind til at løse strategiske udfordringer og agere vejvisere for fremtidig vækst.

Det samme gælder (mere end noget andet) i den digitale verden. For at få et reelt billede af sin egen virksomhed på søgemaskinen og ift. branchen, er det ofte sundt at få nogle udefra til at analysere verdenssituationen.

Som leder ønsker du ikke også, at investeringerne placeres der, hvor ekspertisen er størst?

Er specialist-bureauet altid det sikre valg?

Som udgangspunkt ja. Men det betyder ikke, at du skal underskrive en aftale med hvem som helst, som udgiver sig for at være specialister.

Hav altid en indledende dialog og screening af match. Udover en SEO analyse handler det om, at processer matcher hinanden for at skabe et fremadrettet godt forløb, som kan blive et godt samarbejde i mange år frem. Kun med dette sikrer I jer, at jeres investering bliver forvaltet godt, og der kommer det fulde udnytte i form at ROI ved jeres investering.

Generalister er i mine øjne den “billige” løsning, som ofte bliver den dyre. Det gør den, fordi man ikke er med på udviklingen, og derfor ikke ser vigtige optimeringsområder. Hermed tabes synlighed uden, at det nødvendigvis kan spores nemt.

Det er vigtigt, at man arbejder i stærke systemer, og man bruger erfaringer til at udvikle. Kun på den måde er man foran konkurrencen, og kun på den måde når man (og holder) 1. pladsen i bogstaveligste forstand.

Til jer der overvejer in-house eller bureauet

Enten er i allerede i gang med SEO, eller så skal I til at foretage den investeringen.

Til jer som allerede er i gang: Se på arbejder samt tallene og vurdere, hvordan I vil opnå samme vækst eller viden in-house. Aldrig vælg en, som kan lidt af det hele i SEO – det kræver et fuldt fokus.

Til jer som skal til at starte: Kend jeres mål og mindset – og find det bedste match herudfra i et SEO bureau.

For nogen kan in-house selvfølgelig fungere – men det kræver sin investering. For mange kræver det tabt trafik og derfor tabt omsætning. Undgå dette ved at forblive blandt dem, som kan løfte jeres målsætninger.

Om I er hos de ‘rigtige’ speialister er svært at sige. Enhver kan kalde sig specialist, så man må strategisk til værks.

Hos Bonzer ønsker vi at give den fulde indsigt i vores ydelser, og hvordan vi arbejder med virksomheder. Se derfor vores cases for at få en idé om, hvordan vi kan vækste din forretning.

Takeaways og actions

SEO er ikke nemt, men de senere år har vist, hvor afgørende det er for at vækste og nå budgetter. Sørg derfor at vælge den løsning, som imødekommer jeres ambitiøse krav som virksomhed. Sørg for at vælge en samarbejdspartner, som passer til jeres forretning. Sørg for at træffe de valg, som kan styrke jeres markedsposition – ikke kun i dag – men i mange år frem.

Er du interesseret i, hvordan dette kan gøres, vil vi med glæde kvit og frit kigge ind i virksomhedens situation i dag, vurdere potentialet og fremlægge en action plan, som kan være udgangspunktet for jeres næste strategiske beslutning som virksomhed.

Vi ser frem til at tage en snak med jer.