Opdateret 8. februar 2021 af Thomas Bogh

3 ting du skal vide om SEO i 2021

3 ting du skal vide om SEO i 2021

Som følge af søgemaskiners udvikling i 2020, er der især 3 elementer, du i år bør benytte aktivt i din SEO strategi. Vi gennemgår dem her, samt giver dig råd til, hvordan du implementerer det i dit roadmap.

Nye behov kræver løbende søgeordsanalyse

Hvis der er én ting, som 2020 har vist, så er det, at vores behov som mennesker ofte ændrer sig. Dette er noget, som løbende påvirker SEO.

Hvor vi den ene dag har behov for flybilletter til den næste ferie, har vi den anden dag mere brug for toiletpapir og mundbind.

Som virksomhed betyder det derfor, at du skal kende din målgruppes behov og de vigtigste trends i din branche. Dette er både for at vinde – samt undgå at tabe markedsandele til konkurrenter.

Lad os sige, at du arbejder i restaurationsbranchen.

Hvor “restaurant” tidligere har haft en høj søgeinteresse, har restriktioner i slutningen af 2020 gjort, at restauranter må holde lukket for middagsselskaber og hermed, ja, “restaurant” søgningen.

Betyder det så, at behovet for god mad er væk? Langtfra. Det handler om at tilpasse sig behovet, så forretningen kan køre videre.

Du skal derfor foretage en søgeordsanalyse for at se, hvor din målgruppe har bevæget sig hen på søgninger. Hermed kan du se, hvad der er vigtigt for målgruppen.

Ikke overraskende har “take away” vundet ekstra meget frem, som resultat af udviklingen.

Dette betyder, at der stadig er kunder i forretningen, hvis du som restaurant tilbyder take away, og målretter SEO strategien ud fra netop det.

Er du på forkant med udviklingen i brugernes behov, så ved du også løbende, hvilke søgninger du skal findes på. Dette er både for at bibeholde nuværende vækst samt vinde på ny.

Pro tip: Lav en søgeordsanalyse løbende gennem året, hvor du ser udviklingen for de mest forretningskristiske områder. Til analysen kan du bruge vores template.

Search intent kan se anderledes ud

Hvor søgningen “matematik kursus” tidligere hovedsageligt var et fysisk kursus eller fag, som man kunne tilmelde sig, har intentionen i dag ændret sig. Med andre ord har search intent ændret sig.

I dag når du søger på “matematik kursus”, er flere af de øverste resultater fjernundervisning.

matematik kursus søgeresultat

Dette afspejler en søgning (blandt mange), der har ændret sig i den intention, som brugerne har. Med andre ord har målgruppen haft et større behov for online undervisning, da det fysiske ikke har været af samme popularitet.

Dette er løbende noget Google opdaterer på – især ved sine Core Updates. Dette kan være et resultat af mange data, som algoritmen har arbejdet på at forstå, hvor “online kursus” generelt har vist sig at være mere populær.

Så arbejder du med en række faste søgeord, så vær opmærksom på, at disse kan ændre sine search intents. Sørg for at følge strømmen, så du leverer netop det, din målgruppe ønsker at finde.

Dette gør samtidig, at du løbende holder dig opdateret på brugerne og i forlængelse dit eget indhold. Opdateret indhold bliver belønnet på Google.

Pro tip: Lav en kalender hvor du fast tjekker de vigtigste søgninger og resultater i Googles SERP (søgeresultaterne). hermed sikrer du dig, at du ikke falder bagud på nyt indhold, samt hvis søgeintentionen skulle have ændret sig.

Optimer din Google My Business for lokal synlighed

Lokal SEO er vigtigt. Det hjælper i al fra navigation til information og herfra transaktionelle besøgende.

Her spiller Google My Business en kæmpe rolle. Ved brug af Google My Business (og ved løbende at holde den opdateret), kan du lade dine kunder vide, om du har åbent eller ej, samt hvordan de kommer i kontakt med din virksomhed.

restaurant workshop odense google my business

Herudover er der en lang række af muligheder, som du kan bruge til at kommunikere med dine kunder.

Dette gør det nemmere for dine kunder at kontakte dig, samt det øger din lokale styrke, når det kommer til lokale søgninger. Dette er især en fordel, da 46% af søgninger baserer sig på lokal information.

Her kunne det være ekstra relevant at opdatere sig på, om man holder fysisk åbent eller ej og i forlængelse, om man har online åbningstider.

Hvis du ønsker at holde dig opdateret på nye Google My Business nyheder, kan du følge Googles ‘Announcements’ her.

Det vigtige er, at du med din Google My Business giver en mulighed for at kommunikere med kunder, selvom den fysiske tilstedeværelse ikke altid er mulig.

Som SEO professionel bør du løbende sørge for at udnytte disse mange muligheder, som Google stiller til rådighed – det er der en grund til. I takt med der løbende bliver tilføjet flere features, giver det dig derfor også muligheden for hurtigt at omstille og tilpasse hvis nødvendigt.

Pro tip: Lav en Google My Business for din virksomhed og opdater den løbende, hvis der sker ændringer i din forretning. Dette kan være ændringer relateret til lokalitet og åbningstider.

Hvad er ellers vigtigt?

SEO i 2021 er meget bredere end ovenstående områder. Alligevel afspejler de nogle af de vigtigste fokusområder, som du skal bruge i din strategi i år. Disse skal dog kobles til, hvordan du generelt eksekverer bedst på SEO.

Har du yderligere brug for indsigt og gameplan for det nye år, anbefaler vi, at du downloader vores e-bog “Virksomheders vej til vækst med SEO i 2021“.